Vannbytte

Jeg har bare tenkt litt rundt hyppige vannbytter.
Slik som ved for høy nitritt; hvor eneste hjelp er vannbytte, vannbytte og vannbytte.
Det er jo de "gode filterbakteriene" som skal bekjempe nitritten og bryte den ned til nitrat.

Ved hyppige vannbytter (30-50% pr.dag), vil ikke filterbakteriene bli tynnet ytterligere ut? Tenker at ved rengjøring bør filtermediet krystes i akvarievann for å ikke skylles bort, og vil de ikke da skylles bort med vannbytter også?

Plussmedlem
Så lenge du ikke heller det nye vannet med stor kraft direkte ned i filteret så blir filterbakteriene stort sett sittende der de er. Altså i filteret.
Bakteriene flyter ikke rundt i vannet, de sitter fast på de fleste overflater i akvariet (mest i filteret).
Betryggende å høre. For ordens skyld; jeg pleier å helle vannet forsiktig i ei skål plassert i bunnen av karet. Så hvirvles ikke sand og planter rund om. Filterbakteriene sitter hovedsaklig i filtermediet, derfor krysting i akvarievann ved rengjøring.
Se på siste siden i min personlige tråd så kan du se hvordan jeg bytter vann enkelt og skånsomt
Nina3
Jeg har bare tenkt litt rundt hyppige vannbytter. Slik som ved for høy nitritt; hvor eneste hjelp er vannbytte, vannbytte og vannbytte. Det er jo de "gode filterbakteriene" som skal bekjempe nitritten og bryte den ned til nitrat. Ved hyppige vannbytter (30-50% pr.dag), vil ikke filterbakteriene bli tynnet ytterligere ut? Tenker at ved rengjøring bør filtermediet krystes i akvarievann for å ikke skylles bort, og vil de ikke da skylles bort med vannbytter også?

Ved høy nitritt (egentlig er all nitritt for høy) er eneste utvei å skifte vann, som du ganske riktig sier. Vannbytte tynner ikke ut bakteriene, men derimot nitritten. Det betyr at de bakteriene som bryter ned nitritt til nitrat, får mindre næring og derfor utvikler seg langsommere enn om man slapp vannbytter i denne fasen. Har man fisk i karet, man bytte vann ofte av hensyn til fiskene og så må den optimale utviklingen av bakteriemengden komme i annen rekke.

Ved rens av filteret, som forøvrig helst bør unngås under innkjøringsperioden, eller om man av en eller annen grunn har fått høye nitrittverdier, skylles filtermediet i akvarievann, men skyllevannet helles ut, ellers vil jo filteret kunne gå tett igjen ganske raskt.
Enig i at fiskenes velferd alltid kommer aller først!
En grundig innkjøring, puljevis innsetting av fisk, godt renhold og et visst måtehold ved foring er vel beste måte å unngå den fryktede nitritten.
Drit og dra!
Nå skjønner jeg bokstavelig talt ikke en dritt!

Oppdaget skyhøy nitritt i går, reneste giftpølen. 26L med noen guppy/mollyyngel, bitte små, 5-6 ancistrusyngel ca 1,5 cm, 4 jegersnegler og ei sakurareke. Jeg anslår mengden fisk og dyr til å tilsvare en og en halv middels ancistrus.

Jeg hadde filterhavari i ferien, vannet ble kloakk. Ungene berget ALL småfisken ut av gjørma, og de fikk være i nanoakvariet til det nye innv. eheimfilteret kom. Stort nok i massevis! Akvariet måtte vaskes, stein og røtter med (det er ikke såperester el.l)

Da jeg startet det igjen, var det med vann med perfekte verdier fra 232L, og filteret fikk en kickstart med filtergugge.
Yngelen og plantene ble flyttet tilbake etter vel ei uke, det var nok for tidlig, for det har ikke vært helt optimalt miljø i karet i etterkant.

En anelse misfarging, og antydning til proteinhinne som forsvant med mer bevegelse i vannet. Det har vært endel småbytter av vann i forbindelse med salg av yngel, 1L eller 2 mellom delvannsbyttene. Jeg støvsuger ofte i karet, med en slamsuger uten heverteffekt. Drevet av luftpumpe. Så hygienen til fiskene skal være god, men ikke overdrevet. (jeg har hatt stabil NO2 0 i de tre andre karene i flere mnd) Så dette er uforståelig.

Men nå skal dere høre! Nitritt-toppen som jeg ikke trodde skulle komme, kom for fullt mellom mandag og lørdag.

NO2, målt i går formiddag, vanvittige 5, gjorde umiddelbart et 50% vannbytte
NO2 målt i går kveld, 0,5
NO2 målt i dag, 5 igjen (!) etter 50% vannbytte.

Jeg må jo ha noe som produserer nitritt over natta! Ingen fiskelik eller visne planter, filteret og vannet lukter som det skal av myr og jord. Jeg har to typer vanntester, nyinnkjøpt, og de vet jeg er rett. Fiskene er ikke overforet, heller motsatt siden ferien.

Har dere erfarne vannkjemikere ei forklaring, eller ideer og forslag på hva som skjer? Siden starten på tråden handlet om hyppige vannbytter, tenker jeg nå å bytte 50% morgen og kveld noen dager. Gi meg råd, om dere har, jeg blir veldig takksam for det.
Antagelig har ikke kickstarten vært vellykket. Prøv igjen med å skylle filtermediet i filtergugge fra et innkjørt kar.
Ettersom NO2 er trinn to i nitrifikasjonsprosessen, tyder dette på at filteret ditt omdanner ammoniakk til nitritt, men at de bakteriene som skal bryte ned nitritt henger etter. Test også for NH3/4. Om den også er høy like før vannbytte, har du et dobbelt problem. Kan du la fiskene gå i det store karet til du har fått orden på innkjøringsprosessen? Heller til å mene at StineMaris oppfatning er riktig.

Det er, i mine øyne, en god ide å teste om en kickstart har vært vellykket ved å vente et par dager med å sette inn fisk og heller gi en liten dose ammoniakk daglig. Brytes den ned til nitrat i løpet av en dag, er filteret sannsynligvis ok og fisk kan settes inn.
Støtter det som "530" her sier, det jeg lurer på er hvilke tester du bruker? (Tetra/JBL?) og hvor gamle er testvæsken du bruker?

Av erfaring så kan gammel væske gi feil testverdier dessverre...

Jeg bruker i mine kar "osmose" vann under innkjøring da dette har gitt meg bedre kontroll enn det vanlige vannet fra springen...

Håper det ordner seg!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap