Salmiakkmetoden - ingenting skjer?

Hei, alle sammen! Dette ser ut som et nyttig og hyggelig forum! Håper noen vil ta seg tid til å svare meg.
Jeg er komplett nybegynner og prøver meg på salmiakkmetoden. Jeg fylte i sand/grus, vann og satte i noen planter for fem dager siden. Neste dag puttet jeg i litt salmiakk og kjøpte teststrips på dyrebutikken.

Nå har jeg puttet i litt salmiakk hver dag og testet hver dag, og det skjer ingenting!

Verdiene er (iflg teststripsene) omtrent helt konstante:

Cl = ca. 0,4 (vanskelig å se, siden fargen ikke ligner helt på noen av firkantene på boksen - men noe mellom 0 og den første tror jeg)
Ph = ca. 7
Kh = 3
Gh = 0
NO2 = 0
NO3 = 0

Jeg har ingen fisker i akvariet.

Det eneste som svinger litt fra dag til dag, er Ph, den har variert litt fra ca. 6,4 (i begynnelsen) til ca. 7,2.

Jeg leser at andre ser en ganske rask bakterieutvikling, algevekst, etc.? Hvorfor skjer det ikke noe i akvariet mitt?

Takknemlig for svar!
Hei!!

Det har bare gått noen dager. Du må nok vente lit lengre før det begynner å skje ting
Hvor mange liter er karet dit, og hvor mye salmi har du oppi??
Hadde du hatt tester for Amoniakk, så hadde du fått utslag.

Det tar tid før amoniakk blir til NO2.
Det vil også ta tid fra du får NO2 til du kan måle NO3.
Tilslutt må du vente til at NO2 blir borte, og du bare kan måle NO3.
Jeg brukte nærmere 4 uker sist jeg brukte metoden.

Jeg hadde et kar på 160l og tilsatte hver dag 5ml salmi.
Hei, takk for svar! Akvariet mitt er 70 liter. Jeg har puttet oppi circa 1/10 til 1/4 teskje (dvs. 0,5 - 1,25 ml) om dagen. Men jeg har brukt Albi, som har en svakere konsentrasjon enn Salmi. Den skal også, ifølge innholdsdeklarasjonen, bare inneholde ammoniakk og vann, men jeg har nå begynt å lure på om den inneholder noe mer likevel, siden jeg ikke har sett noen resultater.
Sist gang jeg målte, ble det med litt godvilje) bittelitt rosa på NO3 etter kanskje 10 minutter. Jeg vet ikke om det teller etter så lang tid. Har aldri målt noe NO2. Jeg har bestilt dråpetester i håp om at den kan se noen bittesmå konsentrasjoner!
Med dråpetesten fikk jeg NO2 = 0,3!
Mengden høres grei ut.

Slapp av, det kommer litt etterhvert.
Det skjer helt sikkert mye mer enn du tror, stripsene blir du bare nedfor av, de viser ikke noe noen egentlig kan bruke til noe fornuftig. I beste fall gir de en slags indikasjon på hvor i verden du er KH-messig, men det er jo ikke det aller mest interessante for en nybegynner under innkjøring.

Det at du får utslag på NO2 på dråpetest viser at ting skjer, men egentlig er det ammonium (NH4) som er mest interessant nå i starten, når du tilsetter daglig og ammonium er 0 etter et døgn er nitrittfasen godt i gang. Da er det bare å gni seg i hendene og vente på toppen, og begynne å måle NO3.

Et godt testsett som er nøyaktig og "finmasket" nok til at du ser prosessen er for eksempel dette fra JBL, det mangler ammonium så det må du ta med i tillegg. Siden kjøper du refiller, så det blir ikke så gæ'li i lengden...

Når det gjelder valg av Albi i stedet for Salmi - ta en telefon til produsenten og sjekk ut. Trist å fylle akvariet med noe mystisk de ikke syntes det var nødvendig å skrive på etiketten, og jeg vet av erfaring hvor utålmodig man blir av ventingen at det er like godt å rydde unna tvilen.

Helt enig med tyche, senk skuldrene og gled deg til problemfri fiskeinnsetting. Dette går veien
Her kommer en oppdatering! Dere hadde rett - det skjedde plutselig! Nitritt gikk veldig opp, og etter 18 dager var det nede på null og klart for fisk. Jeg sluttet å putte i salmiakk etter ca. en uke, da jeg oppdaget en damsnegle, Sluggy, i akvariet. Men prosessen hadde tydeligvis kommet i gang nok til at det virket. Takk for svarene!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap