Corydoras kombinasjon

Trenger litt hjelp til å finne ut av om jeg kan ha en annen Corydorasart sammen med Corydoras Sterbai. De går alene i et karr på 125 Liter og jeg har 10 stk.
Men, kunne tenkt meg en art til, om jeg finner en som går godt sammen med disse både i atferd og vannverdier, temperatur etc.
Det var visst ikke så enkelt som jeg trodde Jeg prøvde å kjøpe noen Corydoras privat på en rubrikkannonse her, men fikk da beskjed om at Sterbai ikke gikk sammen med den arten pga at Sterbai trives i varmere vann, og de var vant til å gå i bare 22 grader.

Nå holder jeg ca 26 grader i karret, men har hatt både høyere og lavere uten at de har endret atferd eller misstrivdes. De legger egg i ett sett også. Men, er det slik at noen arter må ha kaldere vann for å trives og være aktive, slik jeg fikk beskjed om da av en jeg prøvde å kjøpe Coryer av.
Når man ser i fiskedatabasen så ser det jo ut som om de fleste kan trives i temperaturer opp til 26 grader. Men, om man legger seg å 26 grader kanskje det blir for varmt for en del?

Jeg har C. loxozonus og C. zygatus i et kar hvor temperaturen i løpet av sommeren har variert mellom 24,5 og 28 grader. De ser ut til å ha klart seg fint, og er aktive og oppfører seg rimelig normalt, selv om C. zygatus visstnok er en art som skal ha lavere temperatur.

Jeg regner med at ulempene med å ha dem i for høy temperatur kan være at de ikke leker, og at de muligens lever kortere enn de ellers ville ha gjort.
Med tanke på at Corydoras kan bli eldgamle, så har vel ikke det all verdens å si, men om de dør etter få år pga feil temperatur så tyder det vel på at de ikke har hatt det så veldig bra mens de levde..

Jeg hadde Corydoras Agassizzi en stund, men de døde etter bare 8 uker, uvisst hva grunnen var, men de var jo viltfanget, så jeg tenkte de kanskje ikke tålte det å bli fanget og fraktet til en dyrebutikk for så å bli puttet i nok et akvarium. Hvor gamle de var når de ble fanget aner man jo ingenting om heller. De døde ihvertfall uten at det var noe sykdom i det karret, så kanskje de ikke tålte maten de fikk. De hadde ihvertfall ikke for høy temperatur. De så veldig friske og livlige ut, så det var bare merkelig at de brått døde. (ikke nitritt.) Men, jeg syns den arten var veldig fin, jeg vil dog ikke prøve på den igjen og ikke viltfanget fisk, jeg tenker liksom at da har fiskene vært utsatt for mye stress i forbindelse med transport samt at de jo er vant til å leve fritt ute i naturen. Så overgangen til et akvarium kan bli litt feil for dem.
Ikke heng deg for mye opp i temp. C.sterbai kan holdes med de fleste andre corydoraser og legg deg heller ned på 24-25 grader.

Corydorasene er stortsett en robust art som tåler mye variert.

PH fra 7,5 til 5-4,5
GH fra 12 - 0
Temp. fra 20- 30 grader.Noen går t.o.m utenfor disse verdiene.

Ingen av de er like happy for alle verdienes ytterkanter men de aller fleste går godt i middel verdiene.
Takk for svar her.... Ja, det ble til at jeg kjøpte noen Corydoras i dyrebutikk siden de som solgte privat var så "vanskelige"

Jeg kjøpte Corydoras Arcuatus, og de ser ut til å gå helt fint sammen med Sterbai, og til og med begynte å vise "lekatferd" allerede etter et døgn hos meg, noe som overrasker siden de er viltfanget og hadde lenge gått i et veldig lite karr i butikken ( stakkars) og sikkert fått minimalt med mat også. (Men, her har de fått spise seg mette og de ser ut til å være ganske happy for å si det sånn)

De ga meg en viss feilinformasjon i butikken da de sa disse trivdes i høyere temperaturer, men jeg kom hjem og sjekket Arcuatus på nett og senket da tempen i karret så nå går alle i 25 grader. Ser ikke ut til å påvirke Sterbaiene, de leker og legger egg som vanlig.

I butikken holder de 22-24 grader i alle karrene sine sa de på Krizoo, så uansett så er jo fisk man kjøper i butikk dermed vant til å gå i lavere temperaturer enn man normalt holder hjemme.

Synes de er veldig flotte, Arcuatus, så det var flaks for meg at de hadde den arten inne nå men de hadde hatt den lenge uten å få solgt den, men så gjemte de seg også veldig godt, så kanskje folk ikke har lagt så godt merke til dem i butikken der.
Jeg hadde egentlig ikke tenkt kjøpe viltfanget igjen, men det ble nå til det da, jeg tenkte ikke over å spørre om de var viltfanget, så det fant jeg ut først etterpå.

Det sies/skrives at denne arten ikke formerer seg i fangenskap, men siden de allerede ser ut til å være i "lek" så lurer jeg litt på hvorfor de da ikke formerer seg i fangenskap. Men, får vel google litt og finne ut av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap