Kampfisk i 15 liters akvarium?

Inaktiv bruker
Har en kampfisk det bra i et 15 liters akvarium? Jeg har nemlig et 15 liters akvarium med en kampfisk i.
Kampfisker bør nok ha 50-60 liter minimum
har 2 kampfisker i 15liter å det fungerer helt fint.
de lager skumrede og leker som bare juling i det akvariumet
Truls O. Bjørhei
Kampfisker bør nok ha 50-60 liter minimum

jeg kan ikke forstå hvorfor 1-2 kampfisker skal ha 50-60 liter.
jeg har hatt mine 2 kampfisker (1 hann og 1 hunn) i mitt 14 liters akvarie nå i 4 år, ynglet som bare det. ingen sykdom eller sykdomstegn.

Det eneste som er viktig er at man er flink til vannbytte og å holde vannverdiene og kvalitetet på topp.
Jeg hadde en kampfisk i en 20-liter, og den hadde det helt fint. Så flyttet jeg den over i 180-literen, og fikk en helt ny fisk! Det ble veldig tydelig at den kanskje ikke hadde det så bra i 20-literen som jeg trodde.

Jeg innbiller meg at det blir som med folk. Man kan fint bo på hybel, og ha det bra der. Men når man flytter over i en større leilighet så oppdager man hvor mye bedre det er.....
Så lenge du klarer å holde vannverdiene stabile og bra, er 15l perfekt for en kampfiskhann. Den vil bare ha en liten og rolig pytt den kan bygge skumrede i.
Vil du forsøke å parre den med en hunn bør du selvsagt ha et større kar så hun kan gjemme seg.
Jeg har hatt kampfisker i alt fra 15 til 90 liter. De trives like godt i små kar som i store, forutsatt at karet er riktig innredet.

Så lenge karet er tett beplantet og har minst én hule, trives de utmerket. Problemet med små nybegynnerkar er som regel at de har én eller to planter, og er veldig bare.

Med "tett beplantet" mener jeg at man ikke skal kunne se bakgrunnen, og fisken skal nesten måtte klatre gjennom karet. Men man lar det være åpent fremme i karet da, slik at fisken faktisk kan svømme normalt.
TK
Den vil bare ha en liten og rolig pytt den kan bygge skumrede i.

Dette er virkelig en sannhet med modifikasjoner. Kampfisker er smarte, og kjeder seg fort. De stortrives med mye å utforstke, og leker seg gjerne i strømmen. Men det er viktig at de har et rolig sted å slappe av (gjerne henslengt i ei plante) og gjerne bygge skumrede...
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap