Oppbygning av bunn.

Hei.
jeg har bestemt meg for å starte ett 240l med en litt frodig bunn 70% beplantning (største delen lavtvoksende)
Har i den sammenheng blitt litt forvirret av div. opplysninger fra butikker.

Noen sier at feks. "Ferti-soil" ol. bunnnæring ikke skal dekkes til med sand.
Mens andre sier 5 cm med tildekking ( 5 cm var noe jeg også trodde)

Har noen en oppskrift på hvordan bygge opp med forskjellige lag av sand, grus, Næring, tilsetninger osv. (dette er selvsagt der planter skal stå)

Har hatt akvarium tidligere. men da var det mere: Pælm i sand vann, fisk og planter.
Tenkte jeg skulle gjøre alt etter beste evne denne gangen.


Beklager at jeg ikke maktet å finne ett konkret svar i forumet ved hjelp av søk.


På Forhånd Takk






Hei,

Skal du ha "Ferti-soil" (Aqua Soil), må du ikke dekke den med vanlig dekorativ sand. Noen produsenter har spesiell sand - substrat som skal legges over grusen. Vet ikke hvordan det er hos andre, men ADA har Power Sand som inneholder tilleggstoffer for bedre vekst av planter. Forskjellen er også at det blir enklere å plante siden partiklene er mye mindre i størrelsen.

Her er et eksempel, samt anbefaling av mengden.

[External Image]

Takker for svar.

Får se hvordan jeg angriper dette.
Blir vel å beplante og sørge for at jeg legger grunnlaget for god fisketrivsell.

Grusen skal ikke påvirke fisketrivselen. Men du kan ikke ha de som liker å digge i sanden og sånt. Må også tenke da hvilke planter du skal ha sammen med fiskene: noen av dem spiser planter gjerne
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap