- Hvordan fisk er det?
Jeg har både oppdretts og viltfanget guppy, oppdretts guppyen er Endlers, men er usikker på den viltfangede. De ser ganske like ut i kroppen, så jeg tror det er Endlers. Jeg er litt noob enda.
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Jeg har hatt de viltfangede (fikk forresten vite at de var det etter jeg hadde kjøpt dem at de var fanget inn) i flere måneder, kjøpte 11 stk i et mindre kar. Gikk bra en stund med en etter en har jentene blitt tynne og så til sist dødd(både før og etter at de flyttet til nytt kar). De har også virket som om de har trivdes godt og har fått yngel. Har hatt dem i en 4-5 mnds tid.
De nye kjøpte jeg for 2 mnd siden til mitt nye kar. De er oppdrettsguppy, og nå har det begynt å skje med dem også. Ser superflotte og lykkelige ut en stund, og så blir de tynne og dør...
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Hmmm, jeg har 3 blå gurami en gutt og to jenter, 8 platy 50/50 gutt jente, har en bunch corydoras rundt 10 stk i ulike typer (har nå lært at de egentlig ikke skal bo sammen med levendefødende pga vannet, men de er blanke og aktive og ser ut til å trives for det.)
Har også 4 sebra fisk og en albino pleco, 3 prakt botia (to medium og en small) samt to viftereker.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Ja, oppdretts guppyene og platyene er nye. Altså et par måneder siden jeg kjøpte de.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Har et Jewel record 110 l med tilhørende filter (regner med at det er et jewel filter da, når det sitter fast i karet..). Jeg renser filteret når det begynner å bruse i pumpen, hvis det ikke bruser skyller jeg svampene sånn annenhver uke med rent vann.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Vel nå har jeg nettopp byttet 40 l vann uten å ha i noe pulver, liker å vente til vannet har blandet seg før jeg har i noe pulver( for hardhet og ph )
Verdiene nå er
NO3 15
NO2 0
GH 6-7
PH 6,8 (men vanligvis prøver jeg å justere det så det ligger på 7-7,5)
Cl2 0
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
De virker som om de trives godt alle sammen, de er vanlig aktive, fine og se på i fargene, ingen finneråte eller hvite prikker, virker ikke stresset i det hele tatt, de levendefødende får yngel og ingen i hele karet krangler på tvers av typen fisk. Guramiene kan jage hverandre av og til men de er mesteparten av tiden fredelige. Har prøvd å legge merke til om de "drikker" mye, men det gjør de ikke. En gurami av og til.
Det er bare guppy jenter som har blitt syke og dødd...
Hva skal jeg gjøre, noen som vet hva som kan feile de? Den orange-halede jenta på bildet her har fått yngel for en uke siden, har ikke vist sykdomstegn før i går...