Hjelp - guppy dør!

Hei!

Jeg har et lite (stort) problem i mitt akvarium.. For noen dager siden begynte den ene hannguppyen min å "henge" i toppen av akvarie, svømme litt sidelengs og plutselig kunne han skyte fart og svømme skikkelig fort i ring forså å flyte opp igjen. Jeg lot han gå i går kveld, og nesten like etter begynte en av mine andre guppyer å oppføre seg rart.
Denne gangen en hunnguppy, begynte å legge seg veldig lavt langs bunnen, og hun svømmer lite. Alle de andre fiskene mine ser ut til å ha det bra, ingen andre oppfører seg rart.

I skrivende sekund sitter jeg og ser på henne, og nå ligger hun nesten sidelengs på bunnen og beveger seg så vidt, kun hvis no dulter borti henne. Hva er galt??

Jeg kjøpte fisker til akvariet for omlag en mnd siden, og det er først nå jeg har opplevd slike problemer. Gjorde rent i akvariet senest i dag, da jeg bruke et slikt easyclean-rør til å rense sanden og rengjorde filteret til pumpa. Akvariet mitt er ikke særlig stort, kanskje ca 16-18 liter. (et wromak, sekskantet akvarie)

Etter å ha lest litt rundt på nett later det til at jeg har fått en del feilinformasjon av de på dyrebutikken der jeg bor, for i starten begynte jeg med disse fiskene:

- 4 (!) neontetra, økte en god stund senere antallet til 10 da jeg fant ut at det var ca antall de trengte å være
- 3 guppyer, to hunn og en hann
- en liiten sugekoppfisk, usikker navn men av den vanligste sorten, flere typer av sorten som kan bli veeldig stor
- 1 en "bunnspiser" som spiser rester som faller på bunnen, usikker navn men veldig liten og svarte flekker
- 2 fisker på strs med ca molly, litt mindre men usikker navn. Oransje og rød

- 1 sølvhai, kjøpt en god stund i ettertid

Før noen henger meg ut eller dreper meg, for å sette det på spissen prøvde jeg bare å følge rådene jeg fikk av de på butikken.

Etter at guppyene mine begynte å oppføre seg slik, ga jeg i dag bort mine neontetra til naboen slik at antall fisker minket betraktelig.

Nå har jeg 3 hunnguppyer, den ene med yngel født i dag, sølvhaien, de to oransje- og røde fiskene, sugekoppen og bunnspiseren.

Hva kan jeg gjøre for å forhindre den eventuelle sykdommen som "går" hos guppyene mine, evnt fiskene, som er i akvariet? Når jeg rengjører tar jeg kun ut 1/3 av vannet, vasker filteret i akvarievann og temperaturen står på 25 etter tips fra de på butikken.

Prøvde å forklare så godt som mulig, spør hvis dere lurer på no av beydning for hva som kan ha skjedd..

16 år gammel jente som prøver så godt hun kan
Død
Oppdaget etter jeg postet tråden at den guppyen som slet nå ligger sidelengs på bunnen, død..

Håper fremdeles på tips slik at jeg kan forbedre forholdene for de gjenværende fiskene!!!
Hei!

Jeg ser du skriver du kjøpte fisk for en måned siden. Hvor lenge har akvariet stått og gått? Er det også en måneds tid?

En årsak til at du sliter KAN være at dersom det stemmer at akvariet er 16-18 liter er det veldig overbefolket. Dessverre kan man ikke stole helt på de som jobber i butikken. Sølvhai er eksempelvis en fisk som skal ha minimum 900 liter og da er det veldig, veldig trist å lese at du har fått beskjed om at du kan ha den i ditt karr. Ta den med tilbake og be om å få pengene refundert. Selv uten denne har du dog for mye fisk i et slikt karr og det medfører økt press på omgivelsene.

Det er en egen artikkel på akvaforum om sykdom. Du kan jo lese deg opp på denne og se om noe passer til dine symptomer samt hva som evt kan være kuren?

Ellers virker det som om du har gode rutiner på vannbytte. Det eneste jeg lurer litt på er hvor du henter det nye vannet fra? Generelt anbefales at man har en egen bøtte el.l til vann som kun brukes til akvariet. Dessuten er det greit å kun bruke kaldt vann fra springen og ideelt sett bør dette stå et døgn eller så før det tilsettes akvariet.

Håper dette kan være en start til hjelp. Man blir sjelden klokere uten å spørre?

Problemet er nok at de har altfor liten plass, for mange fisk på få liter vann. Det gir ustabile vannverdier og dermed et tøft miljø for fiskene.

Et så lite kar er dessverre ikke egnet til fisk, men noen få unntak.

Du skriver ingenting om innkjøring og vannverdier, så regner med at fiskene har vært utsatt for en del giftstoffer og derfor svekket.

Dessverre er dette helt vanlig praksis hos mange dyrebutikker, å selge altfor små akvarier og altfor mange fisker. Fiskene dør gjerne etter kort tid, og butikken får dermed solgt mer fisk til den uheldige kjøperen.

Hvis du syns akvarium er interessant, og du har lyst å fortsette med fisker, så anbefaler jeg deg å kjøpe et større akvarium, gjerne rundt 100 liter. Det finnes ofte billige bruke akvarier som er helt fine, bare sjekk at silikonen ikke er tørr og skrukket, og at glasset ikke har for mye riper.

Har du ikke plass/råd til et større akvarium, så anbefaler jeg deg å levere fisk og akvarium tilbake til butikken.
Takk for svar!

Jeg satte opp akvariet og forhørte meg på dyrebutikken.
De sa at det skulle stå ca tre dager, men hvis jeg kjøpte et slags bakteriemiddel kunne jeg ha oppi fisk etter ca to dager. Jeg tenkte det virka smart slik at bakteriefloriaen kom igang, og kjøpte dette og fulgte deres råd.

Oi! Det med sølvhaien fikk jeg aldri høre om. Dette var et brukt akvarie vi hadde stående, også brukt tidligere og også da fikk vi høre at sølvhai gikk fint.. Skal såklart prøve å få refundert den, jeg vil så gjerne at alle skal trives.

Med sølvhaien har jeg nå 5 fisker pluss de to "arbeiderne" mine siden guppyen som slet dessverre døde.

Jeg bruker faste bøtter når jeg vasker akvariet, en der vannet fra slangen kommer ut, en til fiskene mens jeg vasker, en til dekorasjoner og en til å hente vann med.
Jeg bruker ikke å la vannet stå før jeg heller det oppi, men det skal jeg prøve neste gang!

Takker for fort svar, og skal nå studere den siden du linka til
Hei! Takk for svar.

Har ikke tatt vannprøver, derfor skrev jeg ikke noe om det.. Prøver å være påpasselig med mengde mat slik at minst mulig blir liggende og danne det stoffet jeg ikke husker navnet på, samt slik at de ikke bæsjer så aaalt for mye..

Jeg har veeldig, veldig lyst på et større akvarie, problemet er vel bare foreldre som sier nei.

Når du sier at det ikke er egnet til fisk, men noen unntak; hvilke unntak er det snakk om?
Truls O. Bjørhei
Det er en egen artikkel på akvaforum om [URLBLOCK1]. Du kan jo lese deg opp på denne og se om noe passer til dine symptomer samt hva som evt kan være kuren?

Leste gjennom artikkelen, og finner ingen som passer helt. Fiskenes utseende var så og si normal, kun oppførsel som endret. Som sagt oppholdt den første seg i vannoverflaten, men jeg tror ikke det var pga. oksygenmangel.

Den andre begynte å bli roligere og svømme litt sidelengs, men på bunnen..
Med den bakgrunnshistorien er jeg enig med StineMari. Da er det satt inn fisk før filteret er innkjørt med bakterier og da er det intet som bidrar i tilstrekkelig grad til å gjøre nitritt til nitrat. Dette er giftig for fisken og den vil svekkes eller dø. Eneste måten å motarbeide dette er forholdsvis store vannskift hver dag en periode. Det med at butikken sier to dager er feilinformasjon på et nivå som er egnet til å provosere. Dessverre dog, helt vanlig.

Et større akvarium er på få måter mer jobb enn et lite. Selvsagt blir det litt mer vann som skal skiftes, men det er ikke mange sekundene ekstra å tømme 20 liter contra 4 liter. Dessuten er det vesentlig mer stabilt og således blir det færre opplevelser av det du har nu. Det vil dog selvsagt kreve mer plass. Brukte akvarier kan kjøpes billig, enten på finn, rubrikken her på akvaforum eller på storauksjoner på den lokale akvarieforeningen. Jeg anbefaler generelt å melde seg inn i slike og møte opp på medlemsmøter. Masse folk med lignende hobby og ikke minst ofte ting å få kjøpt.
Som kriseløsning bør du skifte 50 % av vannet hver dag. Ikke rengjør filteret med mindre det er så skittent at vannstrømmen har avtatt. Fyll en ren bøtte med kaldt vann fra springen, la den stå over natta, slik at vannet blir luftet og temperert til romtemperatur. Da er vannet mye bedre for fiskene enn om du tar vann rett fra springen.

"Sugefisken din er kanskje en ancistrus?

Og den du kaller bunnspiser en Corydoras paleatus? Denne fisken er også en stimfisk, så enten bør du levere den tilbake, eller skaffe et større akvarium og minst 5 til. De må også ha sandbunn, da bartene de leter etter mat med kan bli skadet av skarp grus.

Og de orange/røde, kan det være platy?

Sølvhaien bør du levere tilbake til butikken så fort du har mulighet til det.
Jeg er ingen ekspert, men jeg er helt enig i det som skrives her.
En annen trist sak er at kvaliteten på guppy er veldig dårlig. Sorten har vært utsatt for uhemmet innavl, og dermed er det en type fisk som nesten er ødelagt. De fleste som kjøper i butikken opplever fisker med "knekk" i rygge, og fisker som sykner hen og dør.

For å få friske guppyer, må man nesten få kjøpe hos private oppdrettere, eller få kjøpt viltfangede. Vær også obs på at hunnene ikke får yngle så mye / ofte. (skill hunner og hanner i perioder) La det være mange hunner pr. hannfisk, gjerne 4-5 stk., for hannen er veldig innpåsliten og kan plage hunnene til de blir utmattet og dør.

Et annet godt alternativ er endlers. En guppysort, det også, som sies å ha mye sterkere arvemateriale enn ordinære guppyer.

Jeg håper dine foreldre etterhvert gir etter for ønsket ditt om større akvarium, slik at muligheten for å lykkes med denne spennende hobbyen blir større. Om du er så heldig å få lov, anbefaler jeg deg å lese masse om oppstart her på forumet. Og bruk forumet til å spørre i vei! Ingen spørsmål er for dumme, det som er dumt, er å IKKE spørre.

Når det snakkes om hva ditt lille akvarium egner seg til, tenker jeg de mener reker, snegler og muligens noen små stimfisk. Jeg selv hadde tatt sjansen på 4 endlershunner og en hann. De blir ikke så store, men det er mulig noen andre bør gi deg råd om akkurat dette. Eller du kan bruke det til føde / ynglekar hvis du får deg et større akvarium.

Husk at dyrebutikkene ikke alltid er til å stole på, de er ute etter å selge mest mulig, både fisk og unyttige vanntilsetninger. De vil tjene penger! Bruk heller Akvaforum el. andre nettsteder aktivt, og les godt om fiskene før du handler.

Jeg anbefaler deg å kjøpe noen vanntester som måler de aller viktigste verdiene, nitritt og Ph til å begynne med. Resten kan du kjøpe etterhvert. Noen dyrebutikker måler vannet for deg, og har du bekjente med akvarium, vil de sikkert hjelpe deg med dette.

Jeg syns du har vært flink og ta vare på fiskene dine, og du har kloke tanker om fiskehold.

Masse lykke til med en spennende hobby!
Uten at jeg skal ta "side" i den debatten vet jeg også det finnes de som mener at den knekte ryggen på guppy skyldes at de fores altfor kraftig som små for å bli fort salgsklare og at dette fører til en utvkling kroppens skjelett ikke tåler. Men uansett årsak er guppy ofte en litt svak fisk som med fordel kan kjøpes av private, gjerne fra en stamme som opprinnelig var viltfanget.

Ellers er jeg enig i at du egentlig har gjort mer rett enn de fleste unge nyakvarister, men som mange av dem har falt i fellen med å tro at butikkansatte har topp peiling. Jeg skal ikke si at alle er så opptatt av å selge at de lyver for å bedre salget, men dyrebutikker selger jo mye annet enn fisk også og det er lite trolig at alle ansatte har like god greie på alle dyr de selger produkter relatert til. Dersom jeg er i ferd med å gjøre impulskjøp så sjekker jeg på nett først, med mindre det er butikkansatte jeg har handlet med mange ganger før og vet har kompetanse. Men jeg tror de aller færreste her på forumet kan si de aldri har handlet en fisk som viste seg ikke å passe til deres karr, meg selv inkludert. Man lærer så lenge man lever
Jeg er enig med deg, Truls O. Vi skal ikke gjøre de ansatte i dyrebutikkene til syndebukker! De fleste har god kunnskap, men kanskje ikke akkurat om fisk..
De fleste butikkene selger jo andre dyr og utstyr, og har sikkert hver sine felt de er dyktige på. Siden jeg alltid har hatt hund, og har drevet oppdrett, er jeg god på det; men jeg har ingen anelse om hvordan en rotte eller papegøye skal ha det.
Jeg har akvarium og vet mer og mer om det, men marsvin kan jeg ingenting om. Bare som eksempel.

Det kan jo være smart å spørre om vedkommene som er på jobb er dyktig på akkurat akvarium.

Vi på forumet bør ikke bli så kvasse at det blir flaut å si at man jobber i en zoobutikk. Men tanken bak det å drive butikk er å tjene penger!

Takk for at du rettet opp fadesen, slik at jeg ikke hetser en hel del kunnskapsrike ansatte i zoobransjen! God helg!
En liten smule syndebukk må de få være all den tid de må heller si "jeg vet ikke" enn å sende med folk sølvhaier støtt... Det er ikke mange her i landet som har stort nok karr for slike å trives i. Men ingen fadese det, den diskusjonen har gått mange ganger her på akvaforum.
En PC eller to med fiskebasen tilgjengelig burde vært plassert tilgjengelig både for ansatte og kunder. Max kostnad er 5-6000 kr.
Det var et meget godt forslag. Når jeg tenker over det er det vel i det minste 1 butikk jeg har sett dette i.
Litt usikker hva jeg skal svare på her, men den siste guppyen som døde hadde skikkelig knekt rygg. Den første hadde litt av den samme fasongen men langt ifra så ille. De to som lever nå later til å være helt fine skal prøve å få gjort noe med sølvhaien, resten får jeg ta som det kommer så får vi håpe jeg får kjøpe et større akvarie etterhvert. Ene venninna mi selger sitt nå, 60l med pumpe og alt inkludert til en billig penge, så det kan være aktuelt hvis jeg får lov
Det hørtes ut som en vesentlig bedre plan. Ellers har du en som selger akvarier til en billig penge i nærheten av deg på denne linken Her er det litt forskjellig, uten at jeg vet hvor billig penge du er blitt tilbudt den andre for.
Hehe, 500 med pumpe, termometer, vaskesaker og alt utstyr
Det får du tak i!
Du trenger ikke så mange "vaskesaker". En håv og en slamsuger / hevert holder i første omgang.

Ebay har masse stæsj som er nesten gratis. Søk på selgere som har"FREE SHIPPING"

Resten kan du kjøpe på rema 1000, som f.eks. en skrubb uten såpe, en oppvaskkost osv. Det viktigste er et tett akvarium, et filter (pumpe) som er passelig til antall liter, og en varmekolbe om du trenger. Du har sikker litt småting fra før Men - husk å lese om oppstart!

Akvarievenner er oftest veldig hjelpsomme og rause, så du kan sikkert få hjelp til målinger til å begynne med, og få overta litt "gammelt" vann til ditt nye kar, få litt "filtergugge" osv.

Invester etter hvert som du får råd. Sjekk på nettbutikkene, som oftest MYE billigere enn på butikken. Tips: nettdyret har gratis porto. De selger bl.a. for og vanntilsetninger billig.

Vi må få høre hvordan det går. Kanskje du vil starte din personlige tråd, hvis du ikke har gjort det allerede? Om du har lyst til å lese om alt jeg har tullet / og fortsatt tuller med, har jeg "Ninas akvariehverdag", en nyoppstartet tråd.
Takk for gode tips! Vi får se hvordan det går så skal jeg prøve å holde dere oppdatert. Håper det ordner seg, jeg vil IKKE at fiskene mine skal dø!!
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap