Catappa blader til ph regulering

Hei,

Jeg har to rekekar (30 liter) som har litt for høy ph (7,0).
Kunne tenke meg å få ph ned i ca 6,5 da det går bee reker i det ene, og krystall reker i det andre. Er det mulig å bruke catappa blader til dette, eller kreves det for mange blader for å få ned ph.
Et annet spørsmål er om det er mulig å ha for mange catappa blader i karet i forhold til andre stoffer. Vet at det er godt med noen, men kan det og bli for mye av de gode stoffene?

Takker for svar
Catappa blader fungerer helt suvert til å få ned phen litt.
jeg har selv brukt det i ett 25 l tidligere, og det fungerte utmerket.
Da brukte jeg JBL sine catappa bladet som var regnet til såkaldt nano akvarie, disse var litt mindre enn de andre så de passer veldig greit i ett lite akvarie.
Takk for svar

Ph i springvann er 7,5, så får ph litt ned med de bladene jeg har i (røtter ol. tar den vel og ned litt)
Jeg har i 2-3 blader nå, men må jo ha enda flere for å få ph ytterligere ned. Noen med erfaring med å ha mange blader i?
Varierer fra gang til gang hvor bra catappablader virker på og senking. Jeg tar en 5-6 blader og knuser dem og slipper dem oppi da blir det sånn ca passe... Ikke så veldig vitenskapelig - men det funker... Synes Naturtorv fra Plantasjen funker bedre som ph senker...
Du kan jo også vurdere å koke catappaekstrakt dersom du vil ha ei sterkare blanding men rett og slett ikkje "har plass" til fleire blader i tanken. Du går jo glipp av den ekstra bonusen at rekene har noko å gnage på men dog...

Eg målte riktignok PH i ekstraktet mitt til 5,5 så med ein liten tank er det viktig å ikkje overdrive

Catappabark er jo same som bladene men i konsentrert form så å legge slik bark direkte i tanken kan jo også funke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap