Bee reke prosjekt

Hei,

Jeg planlegger et eget kar for bee reker. Har prøvd før uten nevneverdig suksess. Får reken til å trives, men ynglen forsvinner ganske kjapt.

Har lyst å sette opp et eget kar for disse, og vil gjerne gjøre det skikkelig. Trenger i den anledniging tips for å få det best mulig.

1. Hvor stort kar? Er det best med mye bunnareal, eller har det ingenting å si.
2. Hvilket bunnsubstrat? Hvor dypt osv.
3. Hvilket filter? Svampefilter?
4. Hvilke planter, eller er det best med bare moser.
5. Kranvannet holder ph 7,5 og gh=2, kh=1. Hvordan best få riktige verdier.
6. Temperatur.

Har lest masse på nettet, men vil gjerne ha tips fra noen som har fått til oppdrett av disse.

På forhånd takk
eg fikk oppdrett på disse, hadde de sammen med kissebærreker, og luket ut kissebær fra tid til annen så de ikke tok over.

begynnte med 10 og hadde 40 etter ca 6 mnd, så solgte jeg de etter en stund.

jeg brukte et innvendig eheim filter som kunne ta 200L akvarier og karet var 54 liter, klippet av en for på en av strømpebuksene mine å trede på filteret.

kjøpte god kvaitets rekefor fra utlandet, foret også med litt salat, agurk og capphela blader (husker aldri hvordan det skrives) og 2 ganger i uken bitte litt røde mygglarver..

hadde 5 cm dyp sandbunn med veldig fin sand.
hadde også i javamose og planter og en rot.
Jo større kar jo lettere å holde vannverdiene stabile for rekene. 

Luftdrevet svampfilter er tryggest for rekeyngel, jeg bruker bunnlag fra Dennerle og EbiGold som er laget for reker. Disse hjelper på å senke ph'en litt, utenom deg bruker jeg naturtorv for å senke ph'en til 6-6,5. Biereket skal også ha lav temp, Mac 24 grader. Har best formering av reker i de karene de deler plassen med en liten gruppe corydoras. Da lever de av restene til coryene i tillegg til litt grøntfor som de får litt innimellom. Bruker selv mest mose i disse karene. Jegersnegler passer også godt inn i et reke-/corykar...
Tusen takk for tilbakemeldinger.

Ser at jeg har gjort noe rett til nå

Hvordan bruker du naturtorv? Spør sikkert litt dumt nå, men hva er det, og hvor kjøper en det?

Redigert: Ser du svarte meg i catappa tråden, men hvordan bruker du det?
Naturtorv (uten tilsettningsstoffer) kjøper du på Plantasjen, fåes i 150l pakker til en billig penge. Kanskje litt mye, men fortsatt billigere enn å handle torv på Zoo sjappen. Klipper opp en strømpebukse og fyller opp en halvliter og så funker den noen uker før den mister effekten. Kom an på hvor ofte du bytter vann, i rene rekekar holder det med 1-2 ganger i mnd.
Høres veldig greit ut. Er det noe dosering i forhold til størrelse på karet, eller er det bare hvor lenge det varer som er forskjell. Mine kar er 30 og 120 liter.

Veldig takknemlig for disse tipsene.

Ps: har knust 3 catappa blad i 30 liter, spent på effekt av de etterhvert
I små kar (30-70l) lager jeg en strømpebukse "pølse" på 10 til 20 cm... På større kar gjerne fra tå til kne fra en strømpebukse...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap