Fikk kun et guppy barn

Var nettop på dyrebutikken og kjøpte en guppy, tror det var den som fikk en unge, men det er 3 andre sprekkeklare hunner, men det har gått flere dager, så i dag fiska jeg etter den ene yngelen og nå bor den i fødekassen. Men lurer på hvem av de 4 som kan ha hatt bare en unge med seg, hun jeg fikk var sånn passe feit.
De kommer til å føde i tur og orden. Da jeg hadde mine i fødekasser, kunne det hende at det kom noen få ene dagen, og resten av kullet neste dag. Tror det kunne være stress, hunnene kan holde på yngelen i fler uker hvis det er utrygt å føde.

Kanskje du fikk en liten yngel med i fiskeposen fra butikken?
Jeg tror ikke hun har født og at de har blitt spist. Guppyyngel er utrolig raske og flinke til å gjemme seg unna sultne fisker, inkludert egne foreldre.
Det er nettopp fødekasser som stresser fiskene fra å føde sine unger under normale omstendigheter. Fødekasser er FY. Ha godt med gjemmesteder i karet ditt samt flyte planter så klarer de sterkeste å overleve.
Babyen ble født i akvariumet, ikke i en fødekasse. Etter å ha klart seg i akvariumet blant de voksne guppyene noen dager, ønsket Tedost (min sønn) å være sikker på at den overlevde, så først i går ble babyen puttet i fødekar i håp om at den overlever.

Mor og de øvrige voksne guppyene svømmer nå på utsiden av fødekaret der babyen har flyttet inn. Jeg mente at siden den hadde klart seg 3-4 dager utenfor så ville den fortsatt mest sannsynlig klare seg videre også. Den gjemte seg blandt planter og under en rot.

Men jeg har også noen få guppyer (3 stk) i et akvarium der det bor 4 stk. L144. Disse (mine guppyer) oppfører seg også litt rart. I følge fiskebasen så har vi lest at guppyer skal leve i de to øverste sjiktene av akvariet: mine beveger seg mest på bunnen. Ser nesten ut som de tror de også er L144 antar 3 er alt for få, men grunnen til at vi delte flokken er at jeg hadde høy nitritt (som nå etter 14 dager med 1-2 vannbytter daglig endelig er på vei ned). Så da delte vi gjengen slik at han fikk de fleste guppyene i sitt nystartete akvarium. Kick startet med guffe fra damfilteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap