80 liters akvarie på plass.

Etter 4 år boende i Trøndelag, har jeg flyttet tilbake til min hjemby Sandnes. I den anledning har jeg som en siste finpuss på den nye kjellerleiligheten satt opp mitt gamle 80 liters akvarie. Drev aktivt med akvariefisk før turen gikk nordover, og jeg var svært så engasjert. Ting har dog gått i glemmeboken, derfor tenkte jeg det var kjekt å kunne spørre kunnskapsrike akvarister her inne

Jeg har innredet akvariet med planter og et par røtter, samt kjøpt inn noen innflyttere. Akvarievannet har stått en stund før fisken ble kjøpt, og tilsatt ulike stoffer for å få den rette bakteriekulturen.

Fiskene i akvariet er som følger:
2 stk skalarer
2 stk perlegurami
2 stk palettciklider
6 stk kardinaltetra

Hvor går grensen for hvor mange fisk jeg kan ha i akvariet? Husker ikke lenger hva som er anbefalt for akvarie på 80 liter. Ellers tar jeg gjenrne imot gode tips om ulike fiskearter som går gått ilag, tips til innkjøp og ikke minst innredning. Kjenner jeg ikke er helt fornøyd med hvordan det ser ut for øyebilkket, da først og fremst plassering av planter.

Takk på forhånd

Hvor lenge gikk akvariet før du hadde i fisk?
Scalare trenger nok noen hundre liter ekstra, så de kommer ikke til å ha det så veldig bra etter hvert som de vokser.
Nå er jo planteplassering/plantevalg osv veldig subjektivt så å komme med "dette er bra, dette er dårlig" er jo umulig, hehe. Selv prøver jeg som regel å bygge ut ifra kantene. Noen ganger setter jeg noe i midten, mot bak-glasset og deretter "strekker" plantelivet litt ut mot kantene.

Har desverre lite peiling når det gjelder fiskeforslag også..jeg sier alltid "små stimfisk!" XD men ikke alle som syns dette er like interessant.
Perlegurami bør ifølge AF sin fiskebase ha minst 120 liter, mens skalare bør ha minst 250. Tallene i AF sin fiskebase er stort sett fornuftige, etter min mening. Anbefaler deg derfor å bytte ut disse to artene med noe som krever mindre plass. Å ha fisk i for lite akvarium er en nesten 100 % sikker oppskrift på sub-optimalt fiskehold.

Er du i tvil om noe, f.eks. anbefalt størrelse på akvariet for diverse arter, husk at du med stor fordel kan bruke Google til slikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap