Hvite alger?? eller noe sånt på røttene??

hei
vi har ett akvarium på 450 liter og det er tredje dagen det er i gang nå og putta i 10 guppy i går ettermiddag. men har begynt å komme som ett hvitt belegg eller som "pels" på rota vi har tre røtter i men det er bare den ene som har fått det og bitte litt på den andre. Fiskene spiser åsså av det.
Den med mest på er den som står i midten og får mest lys. slo av lystet nå for tenkte kansje det ble værre av å ha på lyset.
Noen som vet hva det er og er det farlig og burde vi gjøre noe med det eller spiser fisken det og at det går seg til??
Farlig er det ikke, og er visst helt vanlig på nye røtter. Jeg skrubba rota mi ren, så ble det borte for godt. Men fiskene kan også spise det.
Velkommen til en spennende hobby


Det hvite tror jeg er en slags sopp. Det er nok fordi røttene ikke har vært i vann etter at de ble skåret. Jeg har hatt slik på alle mine redwood røtter. Det forsvinner etterhvert.

Men bare til tips.. Hvis det kun er tredje dagen karet er i gang og dere allerede har oppi fisk, vil jeg anbefale å måle nitrit verdien hver dag. Karet deres er nemlig ikke helt innkjørt. Når dere får utslag på nitrit (kommer som regel etter ca 14 dager) må dere bytte en del vann hver dag til nitriten forsvinner.
Nitrit er nemlig gift. Dette er den vanligste grunnen til at man får masse død av fisk.
Dette er en heeelt vanlig nybegynner ting å gjøre. Så ikke ta det ille opp at jeg nevner det. Men siden karet er så stort og guppy er så små, kan det hende dette skal gå helt fint. Dere burde bare ikke tilsette noe særlig mer fisk på noen uker.

Les gjerne denne tråden. Der står det en del nyttig info;



Lykke til, og ikke gi opp hvis noe skulle gå galt
Man lærer så lenge man lever
takk for tips fant ut av det til slutt etter å ha søkt endel på nettet og det var sopp som du sa som kommer av at rottene er nye, når det fortsatt er næring igjen i de.
Ikke farlig for fisken og går over av seg selv
Vet at man ikke skal stappe i masse fisk så derfor vi begynte forsiktig med 11 små fisk for må jo ha litt skit fra fisk i filtret åsså, men har ikke lyst til å ta livet av en haug og har prøvd å lese meg opp på hordan dette skal gjøres for å lykkes så satser på at vi klarer det
du har valgt helt riktig hobby ! å du gjør faktisk en ting helt riktig ! du starter med guppy !det er så lett å ha de å bare vent, om noen måbeder vil du finne en fisk du liker, og den kommer du til å drive med hele tiden ! velkommen !
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap