- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Akvarie i gave
Akvarie i gave
Vi har avtalt med min søster at vi skal gi et akvarie til min niese i bursdagsgave. Hennes foreldre er godt inneforstått med at de kommer til å gjøre mesteparten av jobben så den saken er grei egentlig. Er ikke bekymret for stell av fiskene.
Vi tenkte å gi henne et lite akvarie, 50-60 liter eller noe slikt med noen platy og slikt. Men så er spørsmålet, hvordan gjør vi dette greiest mulig?
Vi har et akvarie her men kjøreturen er rundt fire timer. Så er det mulig for oss å ta med litt filtergugge som vi kan helle oppi akvariet for å få litt fortgang i det? Eller må vi ta den lange veien med innkjøring? Håpet var jo at vi kunne kjøpe akvariet her siden det er lettere å finne tilbud i de større byene rundt der vi bor, ta med noe gugge og sette det opp der, og handle fisk samme dag eller dagen etter (vi har bare mulighet til å være der fredag til søndag). Men vi vil jo ikke gjøre dette og risikere at ting går galt og bakterier eller fisk dør før det er godt innkjørt.
Noen tips? Hun fyller fem så tålmodighet er ikke størst enda
Vi tenkte å gi henne et lite akvarie, 50-60 liter eller noe slikt med noen platy og slikt. Men så er spørsmålet, hvordan gjør vi dette greiest mulig?
Vi har et akvarie her men kjøreturen er rundt fire timer. Så er det mulig for oss å ta med litt filtergugge som vi kan helle oppi akvariet for å få litt fortgang i det? Eller må vi ta den lange veien med innkjøring? Håpet var jo at vi kunne kjøpe akvariet her siden det er lettere å finne tilbud i de større byene rundt der vi bor, ta med noe gugge og sette det opp der, og handle fisk samme dag eller dagen etter (vi har bare mulighet til å være der fredag til søndag). Men vi vil jo ikke gjøre dette og risikere at ting går galt og bakterier eller fisk dør før det er godt innkjørt.
Noen tips? Hun fyller fem så tålmodighet er ikke størst enda
Postet 13.08.12 kl 13:28
Postet 13.08.12 kl 13:42
Postet 13.08.12 kl 13:57
Postet 13.08.12 kl 14:09
Jeg mener ganske sikkert at bakteriene holder lengre enn 4 timer, men de må ligge i en pose og holde på fuktigheten. Selv så var jeg så uheldig at strømmen var borte på akvariet en hel natt (uten at jeg var klar over det) og filteret fungerte fint etterpå. Men filteret var fuktig hele tiden.
Ta litt rikelig fra eksisterende akvarie.
Men vil selvsagt ikke ha skylden dersom det ikke går greit da
Ta litt rikelig fra eksisterende akvarie.
Men vil selvsagt ikke ha skylden dersom det ikke går greit da
Postet 13.08.12 kl 14:49
Jeg har slitt, og i ett av karene mine sliter jeg fortsatt med feile vannverdier, og jeg syns det er både arbeiskrevende og trist.
Jeg ville gitt henne karet snarest mulig i gave, og satt det opp med filterkickstart. 5-åringer er vanligvis både omsorgsfulle og lærevillige, så jeg ville ha gitt henne en svært enkel innføring i hvordan fiskene må ha det, og at det tar litt tid før vannet ikke er giftig for fiskene lengre.
Så kommer vi til overraskelsesmomentet i bursdagen, nemlig selve fiskene. Har akvariet stått lenge nok, hadde jeg tatt med fisk i gave samme dag. Er det nært forstående, hadde jeg skrevet ut bilder fra nettet av de aktuelle fiskene, og skrevet om dem på baksiden av bildene. Så kan hun og/eller foreldrene lese litt om disse til fiskene kan flytte inn. Kunnskapen vil hun jo dra med seg hele livet, og sjansen for at noen av hennes kjære fisker kommer til å dø er betydelig lavere.
Jeg er sikker på at bursdagbarnet blir veldig glad for gaven!
Jeg ville gitt henne karet snarest mulig i gave, og satt det opp med filterkickstart. 5-åringer er vanligvis både omsorgsfulle og lærevillige, så jeg ville ha gitt henne en svært enkel innføring i hvordan fiskene må ha det, og at det tar litt tid før vannet ikke er giftig for fiskene lengre.
Så kommer vi til overraskelsesmomentet i bursdagen, nemlig selve fiskene. Har akvariet stått lenge nok, hadde jeg tatt med fisk i gave samme dag. Er det nært forstående, hadde jeg skrevet ut bilder fra nettet av de aktuelle fiskene, og skrevet om dem på baksiden av bildene. Så kan hun og/eller foreldrene lese litt om disse til fiskene kan flytte inn. Kunnskapen vil hun jo dra med seg hele livet, og sjansen for at noen av hennes kjære fisker kommer til å dø er betydelig lavere.
Jeg er sikker på at bursdagbarnet blir veldig glad for gaven!
Postet 14.08.12 kl 01:39
Jeg glemte å si at jeg tror at filterbakterier klarer seg godt i 4 timer. ville ha tømt gugge i filteret, pakket filteret først inn i vått tørkepapir, deretter våte aviser, og så i tett plastpose. (brukt akvarievannet mitt til bløtingen) Så startet det umiddelbart etter etter turen. Jeg TROR det blir bra.
Postet 14.08.12 kl 01:51