Døde epplesnegler, hjelp.

Hei.
Jeg har et 19L Fluval Chi akvarium der jeg vanligvis har hatt 2 av epplesneglene mine.
Jeg har ikke all verdens erfaring med epplesnegler, men jeg vet at det hender de tar seg en ''pause'' hvor de kan flyte noen dager, eller bare ligger på samme sted i akvariet gjerne i flere dager eller noen ganger opp til en uke.
Men mine epple snegler har død, og de ligger halvveis ute av skallet og blir dratt ut og spist på av fiskene mine.
Etter to av sneglene mine døde, prøvde jeg å putte oppi den 3 fra et annet akvarium jeg har, og den har nå død etter noen dager.
Hva kan være galt med vannet mitt? Er det noen måte jeg kan bedre miljøet til epplesneglene på?
Her trengs det noen flere opplysninger. Hvor mange fisk har du i 19L? Er det lenge siden det ble started opp? Har du noe filter i akvariet? Første er å ta en vannprøve for å sjekke vannkvaliteten. Er veldig enkelt ved å ta en vannprøve med til en akvariebutikk. Da ser de kvaliteten på vannet. Så skifter du kanskje så mye som 70% av vannet.

Det kan være flere ting. Du sier at du puttet oppi 3 fra annet akvarie. Hvordan gjorde du tilvenningen? Du kan ikke bare slippe oppi snegler i nytt akvarie. Da får de sjokk pga endring av vann og dør. Du må bruke lang tid på tilvenning.
Jeg har 5 fisker oppi der, og jeg har hatt akvariet i godt over et halvt år nå.
Filter har jeg ja, men jeg har ikke funnet noe problem med at fiskene mine dør, bare sneglene. Men en liten vann prøve skader ikke, så det kan jeg få fikset.

Og nei nei, jeg puttet bare den tredje sneglen i akvariet, men tilvending har jeg ikke gjort ettersom jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig..
For meg så virker det som grunn til at den 3 sneglen døde var tilvenning. Det er alltid nødvendig. Dette pga at du nok ikke har samme verdier i begge akvariene. Kan f.eks være at du har høyere PH GH eller temperatur f.eks, og uten tilvenning så kan det gå gærnt. Snegler og reker er veldig følsom for endringer og trenger lang tilvenning (helst flere timer).

Men hvorfor de 2 første sneglene døde har jeg ikke noe svar på. Har du hatt de lenge? Kan være alder? Ta en vannprøve først bare for å sjekke. Det er en god start.
Hvor gammel var den sneglen? Er de gamle så tåler de sjelden å flyttes.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap