Svampens akvarietråd (side 2)

Bilder fra akvariene er alltid koselig, uansett om de ikke har fokus helt på riktig sted. Og pandaer er virkelig noe av det søteste som fins! Jeg skulle egentlig ikke ha slike hadde jeg tenkt, siden jeg har atropersonatus, som jo er litt like. Men så kom det en liten panda med i en pose med sp. black, og plutselig hadde jeg 5. Klarte rett og slett ikke kvitte meg med den lille hjerteknusern, så da måtte jeg jo skaffe den noen venner
Helt enig der, de er virkelig i en klasse for seg! Bestanden blir økt etterhvert her og, kommer nok alltid til å ha en panda eller 6 i karet.

Hehe, de har sin måte å snike seg langt inn i hjerterota til folk ser det ut til
Takk for det, Mvjnz! De er fryktelig søte.
Ny ladning beboere i dag! Denne gang 20 stk Thiara Winteri-snegler (10 flyttet til kjærestens kar)! Snegler er faktisk utrolig spennende, i forhold til hva jeg hadde sett for meg tidligere. Vurderer nå andre snegler, gjerne med litt farger. Men så er spm om de kommer til å bli spist av beboerne, både nåværende og kommende. Bra man ikke har hastverk!

Ellers har jeg oppdaget at akvarievann er utmerket som plantevann, så den eneste planten jeg har får en dæsj ved vannskifte. Gikk fra å ha et halvdødt blad, til å få 4 nye, knall grønne blader på ei uke! Så nå får den en liten skvett akvarievann når det passer (annenhver dag ca). Neste prosjekt blir å teste orkidèer

Dagene går med på å nyte synet av pandaene som svirrer rundt, med snuten begravet i sanda og leker bulldozer for harde livet, lever livet med et ganske høyt tempo opp og ned og forbi og rundt. Må nok få økt pandabestanden ganske så snart, tror jeg! Ikke nok med bare 6, må skjønne!
Heiv oppi en agurkbit, for å se om jeg fikk lokket de fram for en photoshoot. De var ikke videre interessert i agurk, så da ble det en bitteliten photoshoot av reker som var fryktelig ivrig.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Med snuten til Frøken Bartus i hjørnet.
Synd det ikke er en liker knapp her, som på facebook, for da hadde jeg trykket LIKER! Koselig med masse bilder. Nina.
Orkidéer elsker akvarievann
Takk for det, Nina! Tror det er det hyggeligste (og mest krevende) "møbelet" jeg har skaffet meg, så nå har man lyst på større.. Bivirkning, tro?

Flott Sissimor, da skal jeg prøve meg på et orkidè eller tre når jeg flytter! Greit å ha vanningsdag på vannskifte dagen
Etter litt luking av hornblad i kveld, oppdaget jeg til min store glede at cory'ene har lagt egg! Lagt litt hist og her i hornbladene, noe jeg ikke har sett før jeg faktisk måtte se de i kveld! De har blitt orange, så noe er inni der ihvertfall!
Nå skal det også sies at jeg trodde det var pestsnegler, så knipsa av de 4 første jeg så.. idet nr 4 falt, så jeg at det var da så absolutt IKKE en snegle! Lyste inn etter lyset slukket, med fokuset på hornbladene. Hittil har jeg sett 5 egg, mulig det er noen flere som ikke vises fra den vinkelen (lette ikke sååå nøye). Lar nok eggene være i karet, ettersom jeg ikke har det som trengs for å få en overlevelsesprosent over 0, så de får være i karet, så får man se. Kanskje lever det opp en? Ingen forhåpninger, egentlig.

Men syns det er gøy læll, at coryene leker
I går kom enda et kar i hus! Et lite et, med "flate hjørner". Aner ikke hvor stort det er, men tipper 20-25 liter.
Fikk det av min kjære far, ettersom han skulle hive det (stått tørt en periode). Silikonen ser helt fin ut over hele, så skal få vasket det grundig og samtidig se etter evnt lekkasjer.

Planen er å flytte over rekene til det når det er ferdig, samt en del planter fra hovedkaret. Mulig det blir en plass for egg og, men foreløpig blir det en ny Rekesalat Har to kirsebærreker som ser ut som de sprekker snart! En del egg de bærer på, begge to.

Var også med en filterpumpe, en Shark ADV 600! Den mangler innmaten, så nå blir prosjektet å finne tak i noe til å hive inni. Om noen har forslag til hva, og hvor; rop ut!

Skjær til en grov blåsvamp, funker alltid det
Takk for svar, Sissimor! Du vet ikke tilfeldigvis hvor man kan få tak i det også?
Akvariebutikkene har matter. Men du kan kjøpe en bit beregnet for standardpumper, og skjære til. Blir billigere det, om du ikke regner med å trenge en del framover
Da skal jeg innom en dyrebutikk etterhvert å høre, takk! Brukte noen ubrukte oppvasksvamper (tok av det grove laget) midlertidig

Ellers blir det nok MYE reker framover! Telte 7 røde frøkner som er sprekkeferdige, og med bare reker i det karet, tror jeg nok overlevelsesprosenten blir ganske høy.. Jaja, klager ikke, reker er gøy! Blir de for mange, så blir de nok fordelt utover karene.

Pandaene hadde et opphold i ca et døgn, hvor de bare bulldozet sanda. Nå er de tilbake med å flakse opp og ned glasset igjen. Eggene jeg fant her om dagen, er borte. Fant noen eggeskall-saker som fløt rundt, men ikke sett noe til yngel. Så regner med at det ikke gikk helt etter planen deres, men gøy likevell
Spiser forresten cory'er/ancistrus yngelet..?
En liten bildespam må til

Panda på matjakt
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Og snille kjæresten kjøpte ti stk rød fantomtetra til meg i dag!
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Og sånn bortsett fra ti nye bittesmå beboere, så skjer det ikke stort i karet. Fremdeles usikker på om pandaeggene ble klekt og lever, eller om de er spist. Tar ikke sjansen på slamsuging helt enda, i tilfelle det er en liten corysak som gjemmer seg en plass! Håpefull nybegynner
Fant ellers ett befruktet egg til, som for øyeblikket er plassert i en fødekasse i karet. Tenker at den skal få sjansen til å klare seg selv i den "store verden" når plommesekk er borte. Har enda ikke mulighet til å fostre opp, så prøver å gi en liten sjanse ihvertfall! Om det er noe poeng, det er heller usikkert. Menmen!
Ikke stort som har skjedd her i det siste egentlig. Coryegget som jeg la i fødekassa klekte! Men tynnstrømpebukse tredd over var en dårlig løsning. Fant lille sytråden med en liten del av halen klemt imellom strømpebuksa og kassa! Så den ble pent og forsiktig flyttet over til 30-literen, med lang og ekstremt forsiktig tilvenning.
Fikk et glimt av den imellom alle plantene noen timer senere, men etter det har jeg ikke sett den, desverre. Ingen forhåpninger! Mulig jeg bare skulle sluppet den rett i 110-literen, men med tetraene hadde den ikke hatt den minste lille sjans!

[External Image]

Bortsett fra det, oppdaget jeg i dag minst 9 bittesmå rekebarn! Så noe lite som bevegde seg, og overlykkelig trodde jeg det var Sytråden! Litt skuffet når jeg så at neida, det var det ikke. Men hey, jeg har fått rekebarn, jeg er ganske fornøyd likevell! Minst 9 som jeg kunne telle, og med antallet sprekkeferdige rekefrøkner, så blir det nok en del ja.

[External Image]
Jo, en ting til! Merket vet en tilfeldighet en snegle i 19-literen som ikke er i bruk lengre (alt er avslått), og lurer på om dette er damsnegle? Fryktelig søt ihvertfall

[External Image]

[External Image]
Det der er en leverikte! De er så viduderlig vakre at det nesten ikke er sant
Takk Sissimor, da vet jeg det! Ja, var utrolig pen den lille krabaten der. Fikk flytte opp i 110-literen og være søt snegle der, sammen med winterii'ene
Da har jeg endelig fått bestilt meg kraner til utvendige pumpa, og gleder meg som en unge på julaften til de kommer! Skal bli greit å gå fra innvendig underdimensjonert pumpe, til en utvendig! Fiskene klager vel ikke på det de heller, vil jeg tro.
Planen er å kickstarte det når det er satt opp, og la begge gå en periode. Hva jeg skal gjøre med den innvendige etterpå, vet jeg ikke enda. Noe marked for ferdig innkjørte filter? :p

Ellers plages jeg litt med et slags støv i karet (samme som samboeren har i sitt kar). Blir ikke kvitt det, så tror kanskje pumpa er litt FOR underdimensjonert egentlig. Har skylt plantene flere ganger, hatt flere delvannsbytter, men likevell ligger det et støvlag på spesielt hornbladene. Hele karet skal gjøres rent ordentlig under flytting (som blir om noen få uker), så stresser ikke sååå mye med det egentlig.

Og tankene svirrer litt om fisk, selvfølgelig. Har bestemt meg for fisk i 30-literen, så etterhvert flytter det inn en stim med Boraras Merah!
I 110-literen så er planene å omgjøre til sør-amerikansk. Har studert litt om planter og oppsett til fiskene, så har en skisse lagret på dataen som skal bli virkelighet (til en viss grad ihvertfall) når vi flytter. Noen planter skal bort, andre skal anskaffes. Pluss litt røtter! Så det blir, det blir
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap