Fór til ancistrus yngel

På fredag så jeg til min glede at det hadde dukket opp ancistrus-egg i det ene akvariet mitt. På søndag flyttet jeg egg, hule og far til det andre karet med færre potensielle egg/yngel tyver. Og på onsdag var den store dagen hvor jeg tilbrakte et par timer med å se på at eggene klekket. Så nå kommer neste problem, nemlig fór. Etterhvert som jeg ser at plommesekken til yngelen stadig krymper så er det påtide å finne ut av dette.

Har lest om andre som har erfart at visse typer malletabeletter kan ta liv av yngelen siden de sveller etter å ha hvert i vann en stund, så i stad gjorde jeg en test med de malletabelettene jeg har, la noen i et glass med vann og lot de ligge noen timer. Resultatet var ikke til å ta feil av, de sveller til nesten dobbelt størrelse. Så da er mitt spørsmål til mer erfarne akvarister: kan jeg gi disse tabelettene til yngelen hvis jeg lar den ligge i vann en stund før yngelen får dem, eller må jeg kjøpe noe annet?
Det er snakk om Tetra Waffer Mix og Pleco Waffers.
Gratulerer med yngel

Du kan bruke artemia å fore de med, også et salatblad kan du prøve...
Jeg bruker som oftest artemia på alle yngel
Selv bruker jeg hovedsakelig Tetra TabiMin, Tetra PlecoMin, JBL NovoFect, JBL NovoTab og JBL Tabis. Dette er tabletter som løser seg fort opp og gjør det lettere for yngel å spise.
Da har jeg kjøpt TabiMin.

Når det gjeller salat, er det noen spesifikk type folk foretrekker? Og når skal jeg begynne å fóre dem?
Gratulerer med småttiser! Mine småtroll er oppvokst med knust tabimin (første 14 dager), og hele tabletter etter det. I tillegg har de fått squash, en opplevelse å sitte å se på når de spiser. Festet på en gaffel så den sank, og plutselig var den svart av småtroll! Lykke til!
P.s. nå spiser de "voksenkost", m.a.o. diverse mallefor.
Christine Sundseth
Da har jeg kjøpt TabiMin.

Ancistrus er en algespisende malle og bør hovedsakelig få grøntfôrtabletter, og ikke kun Tetra TabiMin. Du bør gi dem et varierende kosthold, og proteinfôr og grønnsaker sånn inn i mellom
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap