Odessabarbe

Noen som har noen erfaringer med disse ? Jeg håper disse blir de neste beboerene i mitt akvarie. Men tenkte å høre om dere ser noen potensielle problemer iforhold til sammensetningen av fisk.

Har fra før i ett kar 180 liter
: 4 sommerfuglciklider
5 corydoras
1 ancistrus (knøtteliten ennå)
4 siamesiske algespisere (tenkte å øke med ett par stk)

Er de en livelig type fisk, ute etter en stim som kan live opp karet med farger og aktivitet.
Jeg har personlig svært god erfaring med disse. En svært livlig fisk i de fleste tilfeller, kun i ett tilfelle har jeg opplevd at de ble sky og gjemte seg og det var efter at jeg flyttet dem over i et nytt karr. Det hjalp veldig å kjøpe 10 nye dog, da kom de gamle også frem.

Hunnene er ikke veldig spennende i sine farger, men hannene blir vakre når de er voksne, lille og røde i lekstiden.

Det eneste jeg er litt skeptisk til i ditt karr er sommerfuglciklidene. Odessabarben er en veldig livlig fisk som holder høyt tempo og har en forholdsvis stressende oppførsel. Jeg er ikke sikker på om den rolige sommerfuglcikliden kommer til å verdsette en 10-12 slike å krangle i matfatet med...
Nei det er noe å tenke mer nøye over, vil jo ikke stresse livet av sommerfuglciklidene heller.
Min erfaring er at dette er en flott fisk, også sammen med sommerfuglchicklidene, men den er litt følsom på vannkvalitet. Mister fargen og blir veldig sky straks nitratverdien blir noe høy. Går ellers utmerket sammen med alle de fiskene du nevner der og mange til
Har ikke forsøkt dem sammen bare så det er sagt og jeg hadde en sommerfuglciklide i 270-literen som var omgitt av svære, brå fisker men likevel var griskest av alle. Dog vet jeg det er en forholdsvis almen oppfatning at den cikliden trives best med rolige arter og odessabarbe er definitivt ikke å anse som rolig.

Forøvrig mente jeg selvsagt "lilla" ikke "lille". De blir dypt mørkt lilla i lekstiden (hannene) i tillegg til den flotte rødfargen. Odessabarbe er nok min favorittbarbe, skjønt det skal sies det er lenge siden jeg har hatt noe annet enn det og sherrybarbe (puntius titteya)
Meget morsom og fartsfylt fisk ja

[External Image]

Som mange andre fisker så blir guttene mye mer fargerike, her er vel 2 gutter og 2 jenter (hvis den som delvis er med på bildet er jente)
Der var den! Og i lekstid blir den øverste biten av hannen som er grå hos deg, lilla på grensen til sort.
Kjempe lekre Får gå litt i tenkeboksen på disse.

Rart med disse hannene i dyreriket, vakrere enn damene. Så kommer vi til oss mennesker så er det så helt omvendt :P
Har prøvd litt av hvert når det kommer til fisk, men dette er av mine absolutte favoritter. Utrolig kjappe, fyker rundt i stim, og har farger som knapt noen ferskvannsfisker kan konkurrere med.
Fulgte tilfeldigvis med noen i et akvarie jeg nylig hentet, og jeg vet jeg ikke kommer til å klare unngå å forsøke yngle på disse rakkerne igjen.
Hvordan få yngel: mat godt ;D
og gjerne noen steder hvor du har godt med planter, så yngelen kan gjemme seg
Torbjørn Jørgensen
Hvordan få yngel: mat godt ;D og gjerne noen steder hvor du har godt med planter, så yngelen kan gjemme seg :)

Satser stort sett på ei bøtte vann med gitter i bunnen, så gjør disse seg stort sett på egenhånd
Noen mener disse er finne nappere, andre mener at de ikke plager fisker som guramier. Er veldig usikker. Vakre fisker, og livlige fisker. Men det er som sagt 5 guramier i karet også. 160 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap