Syk kampfisk :( ? hjelp!

Hei! Nybegynner på akvarie, trenger råd.

Har hatt en kampfisk nå i 8,5mnd, i et 18l kar. Første mnd hadde jeg to neontetra også, men disse ble fort "borte". Han har vært aktiv, nysgjerrig, "sosial", ikke stresset...og spist litt mer enn han skal iflg enkelte tråder her, i hovedsak tørrfor - anbefalte pellets. Temperaturen har ligget på 26-27-28 grader. Har en pumpe stående på tvers i ene enden av karet, to røtter, en større plante og noen flyteplanter. For en uke siden ca kjøpte jeg en algespiser etter mye om og men mht plass etc... den er hvertfall effektiv.

Plutselig sluttet kampfisken å spise (dette var før algefisken kom). Han begynte med å ta bare en - to kuler pr.dag til nå å bare "lukte" på kulene og svømme unna... flakfor blir bare liggende til det synker- og ikke tatt fra bunnen heller. Har ikke forsøkt frossne larver nå, da han ikke virker nysgjerrig nok til å ta de før de blir borte. Han har litt lysegrå "fløyel" i sløret, men de kleber ikke, og han har ingen misfarging ellers. Ingen spes forandring på adferd mht å gjemme seg/svømme rundt/vake etter luft etc. Har byttet ca 50% av vannet hver 14.dag fra starten av, hatt èn "helrensing" av karet.

Så... er han syk...? Hva kan jeg gjøre?
Takker for alle innspill
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap