Rødbuk piraya.

Jeg har lest en GOD del om disse de siste dagene, jeg har hatt meget lang tid på å tenke på hva jeg skal ha i mitt nye akvarie, det har vært mye frem og tilbake. Noen venner av meg begynte å først å mase om at jeg burde kjøpe piraya pga at de var så "tøffe og slemme". Noe som ikke stemmer overhodet, selvom det er en glups rovfisk som man ikke skal kjimse av. Uansett, først bare jeg lo jeg det av, men etter en videre interesse for rødbuk piraya, som i min mening er en utrolig vakker fisk. Har jeg kommet til et stadie hvor jeg seriøst vurderer å kjøpe meg 10 små/baby pirayaer.

Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til når jeg skal gå igang med disse?
Noen hær som har bred erfaring med disse?
Tips til aquascaping tilpasset piraya?
De ser OK ut, men adferden deres er etter min mening gørr kjedelig, så hvis du er interessert i at fisken skal være fascinerende og ikke bare til pynt, er rødbukpiraya kanskje ikke det beste valget.

200 liter er oppgitt som minimums-plass, men for at fisken i det hele tatt skal ha mulighet til å utfolde seg, tror jeg de bør ha mye mer plass. Hvor stort er karet som du vurderer å putte dem i?
Disse fiskene blir store, 30 cm. En 200 liter som står som minimum er kanskje greit for noen få unger av piraya, men voksen piraya må minst ha ett kar på 720 liter.
Har du ett stort kar kan du fint prøve, men er det noe særlig mindre ville jeg ha funnet noen andre fisk.

Har hatt dem tidligere ved to anledninger. Første gangen hadde jeg fire og andre gangen hadde jeg 11 stykker. Bør være en stim, siden det er stimfisk.
Jeg har Juwel rio 300, har hørt flere steder at det burde gå bra med 3-5 individer dær? Så lenge jeg dekorerer karet tilstrekkelig med gjemmesteder og planter burde vel det gå greit? Fikk også opplyst at det kan være greit å kjøpe 10 små for så å se hvordan gruppen utformer seg til slutt. Piraya'n blir jo ikke 30cm med det første heller vil jeg tro?

Hvor gamle er de når de får den røde buken?
Noen liker det ene, noen liker det andre. Jeg fatter og begriper for eksempel ikke hvorfor folk vil ha Discus.

Piraya vokser ganske sakte, så det vil være god plass temmelig lenge, men om et par år ville jeg nok ikke hatt mer enn tre-fire i en 325-liter. Det er ikke helt enkelt å beregne slik at man ender opp med akkurat det antallet man vil ha, for det blir garantert en del frafall. Selv om man passer på og fôrer godt, vil det alltid være noen som blir spist. Men 10 kan sikkert være et godt utgangspunkt, så får man heller selge unna underveis. Lenge siden jeg hadde små rødbukpiraya nå, men vil anta at de begynner å få rød buk rundt 4-5 cm.

Rødbukpiraya er ikke en like typisk stimfisk som mange tror. Det er vel mer som tyder på at de i naturen går sammen i mer eller mindre tilfeldige grupper når det passer seg slik.
Men hva tenker du om pirayaen's atferd? Jeg syntes selv rødbuk er en av de peneste fiskene på markedet. Jeg har også lest at fiskene har en del personlighet. Noen som har erfaring med pleco sammen med rødbuk?
Aasgaard
Rødbukpiraya er [B]ikke en like typisk stimfisk[/B] som mange tror. Det er vel mer som tyder på at de i naturen går sammen i mer eller mindre tilfeldige grupper når det passer seg slik.

Min utheving. Lurte litt på hva du mente der... at denne pirayaen ikke er en stimfisk eller hva?
Det er alltid interessant å lære noe nytt, men akkurat det du hevder der må jeg si jeg aldri har hørt snakk om noengang. Alle kilder jeg noengang har lest hevder at rødbukspirayaen er en stimfisk. Som f.eks. SeriouslyFish.
Har du noen linker til noen nettsider som sier at denne pirayaen ikke er stimfisk?

Men det kan være jeg misforsto deg? Mente du noe annet?
Det blir et definisjonsspørsmål også. Det jeg mener er at de ikke opererer fast i stim, men i løsere sammensatte grupper når det passer seg slik. Det er noen år siden jeg var skikkelig aktiv på piraya-fronten, men opefe.com er en betydelig bedre kilde til piraya-informasjon enn typiske akvariesider. Et kjapt søk gav meg denne linken.

Sitat: "According to world expert on piranhas, Dr. William L. Fink, piranhas do not shoal in the literal sense. Piranhas form groups or more specific a school of individuals having commonality."

Men står sikkert mer om temaet andre steder på opefe.com, har ikke tid til å lete så nøye nå.
Det er også noe jeg selv har lest når jeg har googlet Rødbuken .
Ja, men da er de jo stimfisk da. Det er jo det som står der. Ikke nødvendigvis med faste medlemmer eller noe hierarki, men like fullt; andre pirayaer i hopetall rundt seg.
Etter hva jeg har lest, blir pirayaer feige og redde uten støtten fra tallrike medlemmer av egen art rundt seg. Altså: de trives best i en løst formet stim. Uten stimen blir de usikre og redde.
Definer som du vil, men dette er ikke hva jeg vil kalle typisk stimfisk:

"Pygocentrus species form small groups of individuals that stay far apart from each other and group together when feeding frenzy or during fish runs. The same goes for Serrasalmus species. The aquarium is an area that is not the same in nature. You, the hobbyist, can jam the species and call it a shoaling but that is not what it really is, more like forced grouping. During the fish runs (in the wild) schools of fishes, including piranhas are seen. But again, this is nature putting them together, where in normal circumstances they are kept apart by natural processes and behavior."

"While juvenile piranhas tend to congregate together for safety purposes, the same is not always present with the adults."
Har lest enkelte steder at rødbuken ikke går sammen med planter, stemmer dette? Hos Tam dikeveien i Fredrikstad gikk 2 store rødbuker fint sammen med planter.

Evt også om noen har erfaring med Tetra, blackwater extract, er dette noe jeg bør vurdere? Hvor grumsete blir det ?
Jeg hadde masse planter i akvariene jeg hadde piraya, ikke noe problem det. Sortvanns ekstrakt grumser ikke vannet, men gjør det mørkere.
Ok, vil det fremme fargene på rødbuken? Evt blir det pent? Fant lite på youtube og google.
Har du mye røtter i karet trenger du ikke og bruke det. Vannet blir brunt av røttene. Piraya finnes i sortvannsbiotoper, så det burde gå greit.
Det var planen samme hvilken type fisk og reker jeg skulle hatt, så da er det i boks
Jeg har aldri hatt problemer med piraya og planter heller. Har skjedd at det har manglet en munnfull av et blad i ny og ne, men veldig lite. Det er en del som tar feil mellom pacu og rødbukpiraya, førstnevnte er nok hardere mot plantene.
Men hva tenker dere om arten? Er det en fisk verdt å ha? Syntes selvfølgelig det er spennende at det er en rovfisk, men jeg vil ikke ha disse kun for hollywood faktoren. Har over en måned igjen før jeg kan handle fisk i det hele tatt, men det er jo greit å få seg litt skikkelig betenkningstid. Er det mulig å ha noen rensende sneiler sammen med disse?
Helt umulig å si hva andre synes er verdt å ha. Jeg synes absolutt pirayaer er verdt å ha, derfor har jeg hatt tre forskjellige arter. Kommer sikkert til å ha piraya igjen også, men de lar seg jo ikke kombinere med annen fisk, så akkurat nå har jeg ikke plass. Jeg har sett at Serrasalmus rhombeus (populært kalt "sort piraya", meget sjelden man får tak i den her) står på lista til Imazo for tiden. De fleste dyrebutikker kan skaffe fisk derfra, så hvis du har lyst til å prøve noe annet enn rødbukpiraya har du muligheten nå. De må gå helt alene (dreper hverandre), men blir mye større enn rødbukpiraya.
mona o
Ja, men da er de jo stimfisk da. Det er jo det som står der. Ikke nødvendigvis med faste medlemmer eller noe hierarki, men like fullt; andre pirayaer i hopetall rundt seg. Etter hva jeg har lest, blir pirayaer feige og redde uten støtten fra tallrike medlemmer av egen art rundt seg. Altså: de trives best i en løst formet stim. Uten stimen blir de usikre og redde.


"Piranhas form groups or more specific a school of individuals having commonality."

School betyr gruppe, ikke stim. Silda stimer, det samme gjør tetraene hvis de frykter fare. Malawiene vokser også opp og lever i grupper og det kalles på engelsk "school" når en gruppe omtales. Disse fiskene stimer ikke, de lever i gruppe. Det er en vesentlig forskjell. Stim betyr samspill, gruppe betyr leve tett på hverandre uavhengig av hverandres bevelgelsesmønster.

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap