Guppyene mine er syke hva kan det være?

Jeg har nå 5-6 voksne guppyer , masse yngel , 2 karper som ligner på maller(husker ikke navna) , pansermaller og ancistruser..
Disse går i en godt beplanta 54 liters med sand..
har ikke nitritt i karet.

Men guppyene sliter nå..
Har mista en og en holder på å dø... de andre ser jeg at ikke har det bra...
Jeg studerte den som nesten ikke klarer å svømme og ser på sidene hennes at det er litt hvitt enkelte plasser og ser ut som skjellene spriker litt akkurat der..
Ser ikke noe sopp , så troooor ikke det er det... isåfall er det finslig..
Har også behandla mot sopp ett par dager nå.. har også skifta 50% av vannet og hatt oppi salt..

Noen som vet hva det kan være?
Vil gjerne få de friske..
Kan dessverre ikke ta bilde av det siden jeg nesten ikke klarer å se det selv på de små fiskene...
Håper noen kan kjenne igjen hvilken sykdom det kan være
om skjellene spriker kan det være bukvannssott om jeg husker riktig, og det er det ingen kur for når det er kommet så langt...

på den andre siden, maller tåler IKKE salt. er du heldig har du ikke hatt oppi nok til å kverke dem, men jeg vil anbefale å ta de ut eller vanne ut saltet asap...

klippet fra sykdomsartikkelen her på forumet:Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.
Jeg har alltid hatt salt i mine kar i alle år og mallene stor trives...
Men ser på det du skrev at de ikke trenger seg på for å spise.. det gjør mine...
De kommer gledelig frem når det er mat..
Jeg har avliva den sykeste nå , for den hadde det ikke bra i det hele tatt...
3 av de ser ut til å være livligere men den ene hannen har fortsatt halen litt samla, så han er nok ikke helt bra enda...
Kan det hende det har hjulpet litt med saltet da?
har behandla med esha 2000 i noen dager nå.. litt kraftigere dose for å ta knerten på det..
Nå er jeg dessverre tom og blakk.. så om noen evt har noen kjerringråd til meg?
Jeg hadde dette før... Hmm.... Men husker ikke hva jeg gjorde da. Men dette er hva jeg tror jeg gjorde:
1. Jeg ga dem mer mat.
2. Jeg medisinerte for sopp i tifelle.
3. Jeg tok ut de syke, og medisinerte dem i eget kar
Håper dette virker....
Men dette er hva jeg tror JEG gjorde da.
Takk for svar.. noen av dem virker kvikkere mens den ene hannen har hele halen ganske samla fortsatt.. bør jeg avlive han eller skal jeg gi han noen dager til å se han an?
litt vanskelig å ta ut de syke da det er masse yngel også oppi og noen av de og har lagt halen i en spiss :/ ikke lett å skille vekk alle syke unger :/
Hmm.... Dumt :/ Gi hannen en dag du Så ser du imorgen om det er noe vits at den er i live... :/
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap