Når mate fisken?

Hei! Er ny på forumet her og er ganske fersk innen dette med fisk. (Hadde gullfisker når jeg var liten, men dette er veldig lenge siden.)
Har et akvarium på ca 50l og 10fisk.
Fiskene er; én kampfisk (Betta splendens), 5 Hemigrammus bleheri (Rødmunntetra) og 4 Otocinclus affinis (Otto).
Fiskene er kjøpt i dag (Tre timer siden ca) og jeg lurer på om jeg burde gi de noe mat nå?
Husker ikke helt hva damen i butikken sa, men tror hun sa noe med at vi ikke trengte å gi mat før i morgen.

- På forhånd takk for svar, og ha en strålende kveld!
Kom på en ting til; Hvor ofte skal jeg mate de?
De Otocinclus affinis sa damen at jeg skulle mate annenhver dag. Gjelder det også de andre fiskene?
Gratulerer med akvarium! Veldig spennende hobby. Men jeg må jo spørre da, ettersom butikkene finner på så mye rart - har du innkjørt filter? Det vil si enten latt det gå uten fisk i en fire ukers tid mens du matet bakterier enten med fiskemat eller Salmi, eller har overtatt ferdig bakterieguffe fra en akvarievenn. Kjøpte du akvariet sammen med fisken ville jeg tatt med fisken tilbake til butikken og sagt at det får vente til akvariet er klart...

Har du ikke det får du nemlig den samme festlige bråstarten som mange av oss her inne, i innkjøringsfasen blir vannet ikke spesielt bra for fisken, så det blir litt kav og mas med testing og vannskift. Anbefaler i så fall at du kaster deg over artiklene, og starter med oppstart av akvarium og vannverdier for eksempel...

Det er også skrevet en artikkel om for og foringsrutiner, i det hele tatt er det veldig få problemer jeg hadde i starten ikke nesten alle andre i hele verden har skrevet om, hvis det er noen trøst. Søkemotoren er super!

Å mate Otto annenhver dag nå i starten er nok ikke noen god ide, de er verdens søteste og litt vriene å få over den første kneika på grunn av fangstmetoden, siterer fiskebasen:

Alle otocinclusartene er gode algeetere. De bør alle holdes i gruppe i akvariet. Når man kjøper otocinclus kan de være svekket pga. stoff som tilsettes i vannet for å fange dem, og de kan være utsultede og skrale. Hvis de sulter lenge vil stoffene i magen som gjør mat om til næring forsvinne, og maten vil bare gå rett gjennom dem, derfor er det viktig å tilføre masse mat med en gang man får dem, da er det god sjangs for at de lever lenge. Sollys rett på karet gjør ottoer glade, de kan også få agurkskiver som tilleggskost spesielt første tiden etter man får dem."

Butikkansatte gjør sikkert så godt de kan, men det er jo sånn at alle ikke kan alt, og akvarium krever ganske mye kunnskap. Godt du fant AF tidlig da, det gjorde ikke jeg. Men jeg var heldig med valg av butikk
Takker for svar!
Har lest en del på denne siden her siden vi bestemte oss for å få fisk.
den 20.08 hentet vi et 63l (ca) akvarium hos kjæresten, som de ikke brukte mer og som ikke har vært i bruk på rundt 10år. Kjøpte fin sand, to planter (hurtigvoksende) og en figur å ha i. Vi kjøpte også en "FLUVAL" under vanns filter/ vannpumpe. Den tar 250 liter i timen, så vannet blir filtrert ganske fort. Varmekolben og termometeret hadde vi fra før og akvariet fikk fort en temperatur på 26-27 grader.

Den 21.08 ble kjæresten min forvandlet til en utålmodig 5åring og vi ble "nødt" til å kjøpe fisk. Damen i butikken rådet oss selvfølgelig til å vente i en uke. Hun anbefalte da en kampfisk hann, fem hemigrammus bleheri og fire Otocinclus. Vi kjøpte to planter til.
Gav de litt mat sent i går kveld, men virket ikke som at de hadde lyst på noe mat.

Fiskene lever i beste velgående og ei venninne av meg som fikk se bilde av kampfisk hannen og sa til meg at hun så på fargene at den hadde det bra.
Jeg ser også på Hemigrammus blehri at den har det bra med tanke på at fargen på hodet var lys rosa når de kom hit og nå har de en sterkere rødfarge en de hadde i butikken.

I dag måtte vi dra i butikken igjen å få kampfisk hunner. Ble anbefalt tre stk da én kunne bli drept dersom vi valgte bare en. Så kom kompisen vår hjem med fire neontetra.
De svømmer rundt og det ser ut til at de trives. Satte også inn et gjemmested til de som vi laget selv. Vi kjøpte inn kokosnøtt, sagde den i to, fjernet innmaten og kokte den i rundt en time. (som var et tips fra denne siden her)

Damen i butikken ble overrasket over at fiskene levde enda.

La ved et bilde av kampfisk hannen.

Skriver også en rutine på foring som alle må følge nøye slik at fisken ikke blir over-matet.
Vet du om noen du kan få filterbakterier av? 10 fisk i et akvarie som ikke er innkjørt,går ikke bra særlig lenge.
Hvis ikke du får kickstartet filteret asap så vil det gå noen uker og så vil fiskene sannsynligvis begynne å dø, med mindre du er veldig flink å bytte vann.
Har fått tak i bakterieflora i dyrebutikken og det er til nå veldig få fisk som har gått bort. Bytter 1/3 av vannet ganske ofte. Det er ingen tegn til sykdom i karet og fiskene svømmer frydfullt rundt.

Takk for alle tips!

Legger ved et bilde av Kampfisken Kåre.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap