Belegg på overflaten

Hei

Er blodfersk på dette med akvarie. Har hatt lyst på i alle år, men først nå ble det aktuelt.
Har kjøpt et brukt på 110 liter som jeg holder på å starte opp. Det var allerede bakteriekultur i filteret og vannprøvene ser veldig bra ut.
Men, når jeg sitter på huk og ser gjennom glassveggen og opp på overflata, ser det ut som det er en masse "støv" som sirkler rundt der. Vet ikke om lysrøra i lokket har noe å si, men det ser rosa ut. Kan selvsagt være en lysbrytning pga. veggen bak akvariet, men jeg lurer selvsagt Alt er skummelt nå før kunnskapene er på plass!

Satte inn noen få planter på lørdag da jeg fikk det, og de ser ut til å trives og vokse.
Oppdaga, etter at jeg hadde fylt opp med vann, ei lita reke som begynte å jobbe på der inne. Etter å ha sett på bilder, mener jeg det må være ei Amanoreke. Vet ikke om den har fulgt med sanden (som var vaska av selgeren) eller plantene. Uansett må det være en hardfør krabat, for vannet jeg fylte i var 12 grader. Nå er det 26, og han ståker på der inne .
Kunne være fint å få et tips om hva det støvet er. Sett ovenfra ser det mer ut som en slags oljefilm. Håper det ikke er noe slags alger.
Satser på noen flere Amanoreker.
Regner med å kunne sette inn de første fiskene på torsdag, og da blir det to-tre maller og noen guppyer, var planen.
Hyggelig at du hoppet i akvariumeriet Ståle! Prøv å sette filteret slik at det bryter vannskorpen litt, og se om det hjelper.

Simen
Takk for tipset. Har justert utblåsingen så det er litt friskere på overflata.
Tok bort noen brune løv også. satser på at det går seg til
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap