Fargerik stim, hvilke av disse?

Skal velge ut en fargerik fisk som skal gå i stim i mitt 180 liters selskapsakvarie.

Har ett ønske om en fisk som har sterk farge og som synes i karet, har sett litt på disse:

Cherrybarbe

Odessabarbe

Colobiatetra

Keisertetra

Blodtetra

Hvilken ville du anbefalt ? Synes det er vanskelig å velge bare ut fra fiskebasen, noen ganger er vel fisk bedre in real life enn på bilde. Hvilken av disse ville du valgt, hvorfor og har du eventuelt andre tips til en fin stim ?



Jeg ville helt klart valgt cherrybarbe...
Hehe er en grunn til at den står øverst, liksom den jeg har "falt" litt for
Sherrybarben er flott, men jeg tror nok min personlige favoritt blandt disse er odessabarben. Den er vesentlig mer livlig dog, så om du har fisker som misliker stress og mas så er nok sherrybarben mer passende. Sherryvarben har også den fordelen at den er sterkere i fargen til "hverdags" mens odessabarben er som aller flottest når den er litt påvirket av hormoner.
Siden du spør om andre tips, må jeg trekke frem en favoritt. Rød fantomtetra (Hyphessobrycon sweglesi). Fantastisk flott når du får fora de litt ordentlig med cyclops, artemia eller annet snacks. 50-60 sånne hadde gjort seg i en 180-liter.
Har også kikka på den rød fantomtetra, for den er utrolig snasen. Men har utelukket den pga temperaturen oppgitt i informasjonen om denne. Usikker er jeg, men de andre fiskene jeg har tror jeg trives i varmere vann enn 23 grader. Nå er temperaturen rundt 26 grader.
Ikke se deg blind på hva basen sier, denne fisken går helt fint i normal akvarietemperatur.
Tusen takk for tips joakim, da er den absolutt med på listen. Har vært litt slavisk på hva basen sier for som nybegynner har det vært noen bomkjøp tidligere. Da ble listen lengere gitt
Basene blir jo aldri bedre enn dataene medlemmene legger inn selv om moderatorene helt sikkert gjør sitt beste for å ettergå informasjonen, tror det er litt opp og ned hvilke opplysninger som ligger inne og hvor oppdatert alle fiskeprofiler er. Er jeg i tvil prøver jeg å finne "artssider", som Corydorasworld for cory og Apisto Sites for Apistogramma. De sidene er drevet av folk med fryktelig mye kunnskap om et mye smalere område, og da er det jo lettere å holde siden oppdatert.

Men basene gir en god indikasjon, det skal godt gjøres at fisker som i utgangspunktet kommer fra colabrunt syrevann helt blottet for GH vil trives i samme verdier som fisk som opprinnelig kommer fra Malawisjøen som er full av kalk, eller fra brakkvannsområder som mange Mollyer gjør. I tillegg er det ganske stor forskjell på viltfanget og fisk som har tuslet i akvarier i mange generasjoner....

Godt det ikke er enkelt dette her, det hadde jo fort blitt kjedelig
Linda W
Godt det ikke er enkelt dette her, det hadde jo fort blitt kjedelig ;)


Absolutt sant Derfor er det utrolig greit å kunne spørre her. I alle søkene jeg har gjort har jeg kommet over rød fantomtetra og pga denne tråden står jeg nå mellom den og cherrybarben..

..Tror jeg :P
Fantomtetra gikk av med seieren
Idag har jeg kjøpt inn 30 stk røde fantomtetra og er kjempefornøyd, kjempe flotte fisker. De var månedens fisk i september på tropehagen zoo så prisen var også grei
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap