Vanlig levetid på tetrafisker?

Hva er forventet levetid på tetrafisker? Har 4 typer forskjelige tetraer igjen (alene fra stimer der resten har dødd av alderdom) 1 rødøye, 3 svarskjørt, 1 gul neon og 1 som jeg ikke aner eller klarer å finne ut av. Flere begynner å bli deformerte og svømme rart. Men det har de liksom gjort i over ett halvt år nå :S

Jeg har hatt dem i minst 7år kanskje 8 husker ikke helt. Hva skjer? Er det vanlig at de blir deformerte ved finnene eller i innvollene og svømmer opp ned? Hva er vanlig levealder? Ka skjeeeeer? xD

Det hørest ut som de har svulster eller parasitter, men siden det skjer med flere fisker tror jeg mest det siste. Om de har problemer med å svømme og holde balansen er det best å avlive de. Dessuten liker ikke stimfisker å gå alene.
Men de stimer med hverandre :/ selv om de er fra forskjellig rase så er de alltid i stim. Svulster? Hæ? Men de får ikke utvekster eller klumper, bare ting liksom blir flyttet på littegranne. Og de har jo levd i flere måneder selv om de svømmer rart. Parasitt? Smittsomt?
Forstår liksom ikke at det er parasitter som gjør det. Kan forklare nærmere. Elste tetrafisken har fått innoverbulk på magen. Ene neon tetraen har bøy på ryggen rett før halen starter. Og den siste er rett og slett blitt litt U formet i ryggen, ikke så veldig men dog nok til at det synes veldig bra. Slik har de vært lenge lenge, om det er parrasitter hvorfor har ikke de yngre eller andre fiskene fått det samme? Om det er svulster hvorfor er det da ikke klumper der?

Hele greia er veldig rar og jeg finner liksom ikke ut av det med google. Men fant på engelske sider at forventet levealder på fleste tetraer er 5år. Mine er 7år. Har de rett og slett blitt gamle og krokatt? xD
Det kan godt hende at det rett og slett er alderdom. Kanskje du skal vurdere å avlive dem. I naturen hadde de nok blitt "avlivet" av en rovfisk for lenge siden, med en gang de hadde begynt å bli svakelige.
Oi, nesten åtte år, det høres jo ganske lenge ut. Jeg så for meg at de lever i kanskje 3 - 4 år haha. Men ja, da vil jeg også bare gjette på alderdom.
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er svulster, men om kroppsdelene flytter på seg på det være noe som presser fra innsiden, og det kan være svulster, parasitter, syster etc. Uansett hadde jeg nok satset på avliving..
Får vel kanskje avlive dem da, selv om det føles litt slemt :/ får tro dem har hatt det bra ihvertfall. Tyder på det.
De har nok hatt det bra helt til: "Er det vanlig at de blir deformerte ved finnene eller i innvollene og svømmer opp ned?" :-P
Sjekk dem i tante Astrids liste "Hvor gamle er fiskene dine", og rapporter gjerne omtrentlig levealder inn til henne. Hun er grei og samler leverekorder, det gir en slags omtrentlig ide om hvor lang levetid de forskjellige fiskene har i akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap