Fiskemix

Hei

Nå er det kommet fisk i akvariet. Det er mitt første og er på 110 liter.
Har satt inn 6 røde Sverddragere, 2 hanner og 4 hoer, samt et par amanoreker. Butikken hadde ikke fler, så jeg får vel kjøpe noen på nett.
Ser ut som alle trives bra
Men...hvilke andre fisker egner seg sammen med sverddrageren, ikke spiser opp rekene og som er forholdsvis enkle å få til..?
Setter pris på gode tips
Er forresten litt i stuss når det gjelder sverddragerene. De kan vel bli helt opp i 16 cm, og da kan vel 6 av dem bli i meste laget i et 110 liters..?
Et par Ancistrus vil passe perfekt i karet ditt

Personlig synes eg 110-liter blir litt lite til sverddragere, men det finnes verre fiskehold enn det. Du kan se bort fra at de blir 16 cm, men halvparten uten sverdet må du regne med.

Dersom du mener karet er stort nok for en, så er det også stort nok for seks stk. To hanner i et såpass lite kar kan by på problemer, men med god beplantning/skjulesteder bør det gå bra.
Det var akvariebutikken som mente det gikk bra med sverddragerne. Jeg er jo ganske blank, så jeg hørte på dem. Syntes nok det virket litt voldsomt med så store fisk i et så lite kar, men vi får se hvordan det går .
Takk for tipset om fisk!
En gruppe med Corydoras er fint. De er snille mot reker iallefall.
Coryer er artige. Men de SKAL ha sand. Ikke grus.

Jonas76
Coryer er artige. Men de SKAL ha sand. Ikke grus.

Jepp ! Husk det ! For ellers øderlegges bartene dems, og du har en gjeng med leie coryer
Men sverdrager er jo egentlig veldig fine å ha på starten da ! Lykke til
Hei

Corydoras har vi kikka på ja. Det er en blanding av sand og grus i akvariet, så vi venter litt med dem.
Kjøpte flere planter og 8 Kardinaltetra i går. De er jo noen kvikkaser
Ser jo fort at 110 liter kommer til å bli oppgradert om ikke altfor lenge.
Utrolig oppslukende å holde på med dette!
Skifte lysrør
Og vi skal skifte lysrør også, vet ikke helt hvor gamle de er, i og med at vi kjøpte brukt.
Legger ved mitt første forsøk på nærbilde fra akvariet vårt.
Hm... Sverddragere og kardinaltetra skal ha veldig forskjellige vannverdier, så de er egentlig dårlig egnede som samboere...
Vel, det er visst forskjellig syn på det der, så vi får se hvordan det går. På zoobutikken sier de det går helt flott å ha de sammen med sammen med samme vannverdiene, og de har selv store hjemmeakvarier og har hatt det som hobby i årevis.
Ikke lett å bli helt klok på dette for en fersking...
Ser uansett ut som fisken trives og har det bra
Vel, dyrebutikkene vil tjene penger. Og det er ikke tradisjon for å bry seg om å gi fiskene optimale forhold. Se på hvordan fiskene har det der de kommer fra. Kardinaler dør ofte raskt ut i akvarier, nettopp fordi de bor under feil forhold...

Fisker vil uansett så godt som mulig gi inntrykk at de har det bra. For svake individer blir spist i naturen...
Ok. Tar til meg lærdommen
Skal følge godt med på hvordan det går og ta det etter hvert.
Det er veeeldig mye å lære som fersk akvarist! Som ikke fullt så fersk også forresten...

Hvordan er vannverdiene i krana hos dere? I begynnelsen kan det være en fordel å velge fisker som stortrives i det vannet dere har, og så kan en eksperimentere med heving og senking etterhvert.

Lykke til med en spennende hobby!

Virkelig vakre de kattene deres forresten...
Takk. Kattene er Maine Coon

Vi har grunnvann fra eget borehull. Skal skrive ned verdiene jeg fikk akkurat nå på en Tetra teststrips:
NO3=0, NO2=0, GH=8°d, KH mellom 3°d og 6°d, PH mellom 7,2 og 7,6 (fargen er litt mellom der), og til slutt CI2 som er 0.
Brukte uansett Aquasafe etter at jeg hadde fylt opp akvariet første gang, som var forrige lørdag.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap