- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er lav kh farlig?
Er lav kh farlig?
Er lav kh farlig for dvergciklider? har i det siste brukt ph/kh minus fra tetra for å senke ph ned til 6,0, og har mistet 2 fisker som jeg mistenker kan være pga dette. Tror enten det er fordi jeg senket ph for drastisk eller fordi kh er veldig lav.
Vil catappa blader senke ph nok til å få det ned fra 8,3 til 6,0?
KH i vannet er 1-2 grader,(i springen er det 3 grader og 8,3 ph) burde jeg stoppe med ph/kh minus og heller bruke naturlige ph senknings middler?
Det er så forvirrende med dette med kh. Men jeg vet ihvertfall at jeg aldri må senke vannverdiene så raskt som jeg gjorde..
Vil catappa blader senke ph nok til å få det ned fra 8,3 til 6,0?
KH i vannet er 1-2 grader,(i springen er det 3 grader og 8,3 ph) burde jeg stoppe med ph/kh minus og heller bruke naturlige ph senknings middler?
Det er så forvirrende med dette med kh. Men jeg vet ihvertfall at jeg aldri må senke vannverdiene så raskt som jeg gjorde..
Postet 24.08.12 kl 00:33
Nei, det er ikke direkte farlig. Her er kh alltid 0 og alle fiskene i samtlige akvarier har det bra.
Den eneste faren ved det er at ph har lett for å svinge en del da, så jeg har etterhvert blitt flink til å teste og regulere det både opp og ned.
Mange sier at lav kh betyr automatisk lav ph men etter min erfaring så er det ikke alltid det stemmer. Jeg trenger å senke ph her mye oftere enn jeg trenger å øke det, til tross kh på 0.
Den eneste faren ved det er at ph har lett for å svinge en del da, så jeg har etterhvert blitt flink til å teste og regulere det både opp og ned.
Mange sier at lav kh betyr automatisk lav ph men etter min erfaring så er det ikke alltid det stemmer. Jeg trenger å senke ph her mye oftere enn jeg trenger å øke det, til tross kh på 0.
Postet 24.08.12 kl 01:25
Postet 24.08.12 kl 09:46
NaloDet var godt å høre... jeg tror jeg får ph testeren min idag, kjøpte den på mandag fra aquamanias, så da skal jeg måle vær dag framover. Men vet du hvordan man holder en stabil PH når man har co2? tror også diffuseren min kommer idag.
Slenger meg på her.
Lurer også på dette.
Er det slik at KH bør ligge på ca 4 for å holde ph stabil når co2 anlegget går, altså for dermed å slippe jaging opp og ned ???
(forsiktig lyttet til en samtale i en butikk)
Postet 24.08.12 kl 15:49
Postet 24.08.12 kl 18:00
Postet 24.08.12 kl 20:49
Postet 24.08.12 kl 20:55