Hodet under vann (side 2)

Hyggelig at du stikker innom.
Skal bli flinkere til å oppdatere her inne.

Har vært ikke helt i formen siste uken.
men alt går over.

De Gurami jeg fikk takk i var svake. og der har jeg ingen igjen.
Svake, så sier jeg det utifra at bortsett fra den største hannen så var alle mer eller mindre redusert når jeg fikk de.

Det samme gjelder de som er i butikken enda. mange svake som ikke klarer seg.
fisken er Frisk men det virker som den hadde hatt en tøff reise frem til butikken.

Jeg kjøpte samme dagen som de ble levert i butikken.
( kanskje ikke bra i seg selv med to nye hjem på en dag)

Ett Bilde.
[External Image]
Ett bilde til

[External Image]













Tester med en Videosnutt Tatt med Nokia 808

Livet under vann

Tester med denne


Det ble meget bra!
Jeg er imponert over den sirlige orden du har skapt i karet. Vakkert
Takker for det Nina.

Hyggelig at flere har visuell glede av det.
Nydelige bilder og filmsnutt.
Takk takk.

Alltid like hyggelig.



Men det er nok ikke Nokian jeg kommer til å bruke på neste Videosnutt.*S*

Har i dag vært innom Webzoo/Jan Holt og fikk tak i reflektorer til armaturen i
Rio 240L
2Stk. reflektorer til under 200 kr tilsammen. (Alminiumsfolie ?? Neitakkpris)
Kjøpte også Nattlys som ble festet under Lysbjelken

Bestillte også 12 stk Hemianthus callitrichoides "Cuba" så får vi se hvor mange som trengs. (var litt forut å merket bestilling "ikke erstatningsvare") da jeg hos en annen forhandler fikk erstatningsvare med andre krav

Så får vi se hvordan det går.

Om dette ikke blir nok lys så har jo Webzoo Ekstra lysbjelker *S*
ett ekstra sett med Dekkplate kan jeg jo skjære i filler slik at det ser strøkent ut.

Kjøling ????
Tja
Time will sjåvv

Bilder blir postet når jeg er ferdig for dagen med mine gjøremål og kan slappe av til kvelden.

Fortsettelse følger.


PS!

Igla som jeg hadde i Edgen var en flatorm som mest sansynlig kom fra ett egg som har ligget i sanden.


En koppertråd i vannet i 24 timer etter at jeg plukket ut den eneste jeg såg, tror jeg har kverket resten av det som måtte være der.
Kjøpte i dag også en JBL test for NO2

Og testet ut hvordan den var å bruke.

Slutten først.

Når det gjelder skalering på lav verdi. så vet jeg sannelig ikke hvem av JBL og Tetra som er lettest å avgjøre om det er 0,025/0,03 eller mindre enn 0,01
for den skalaen på JBL's laveste verdi er sannelig ikke lett å skille. ( min mening)

Men kanskje den er mere presis men synes vel kanskje å foretrekke Tetra sin her.



Starten sist.

Skylte av testglassene i springen og var grundig som bare det.

skylte så av det ene glasset i akvariumet først.
for så å ta glass nr to samme runden skyldte grundig og merket en sånn liten Boink i glasset og merket noe rart.

Den Praktbarben som ikke lot seg fange for en uke siden. satt inni glasset å glodde på meg.
Barben er ikke så stor, så dette glasset satt som en skreddersydd greie på fisken.
(den har alltid vært frempå når jeg er nedi karet, men det finnes da grenser)
Litt lett sirkulering nede i karet så rygget den elegant og upåvirket ut og fortsatte turbolivet under vann.



Som sagt tidligere i dag så fikk jeg montert på reflektorer på armaturen.
nå ca 4 timer senere , måtte jeg øke mengden med CO2 betraktelig for å holde ph nede.

Økte mengden med ca 8 ganger før jeg såg at den snudde på tur nedover igjen.

Snakker ikke store avvik, men ph har vært stabil på 6,65( +/- 0,05) satt av KH og styrt av co2
Fikk den ikke nedifra 6,85 før jeg som sagt 8doblet mengden med co2

Fikk i allefall mere lys som forhåpentligvis ville hjelpe det som var i bunnen raskere på gli.
Ønsket oppfyllt, skjedde tydeligvis allerede en forandring som krevde mere tilførsell.



Jeg kunne selvsagt ha hatt mere mengde hele tiden, men da skjer bare det at Ph ikke rekker å stoppe når den har kommet dit som ventilen stenger tilførsel og jeg får da store svinginger nedunder idielle.

Nå får den stå som den er stillt og så ser jeg hva som skjer når nedre grense i computern er nådd



Fest i Rio'n

Fisken er helt opphengt i plantene i kveld.
De svømmer rundt nedimellom og over alt.

De har det som plommen i egget og leker seg med boblene etter at Syntesa er i gang.
Det er utrolig hvor stor forskjell de derre reflektora gjorde for karet og lysmengden.
å ikke minst for den lille verden i sin helhet der inne.

Min mening
Det skulle vært straffbart og selge ett komplett akvarium uten Reflektorer på armatura.

Sølvkula Video

Litt TV på Kvelden
Fikk tatt ett bilde av karets nattmodus.

bildet er langt fra skarpt da jeg kun satt på huk og vugget med lang lukkertid.




[External Image]



Har observert flere yngel som drister seg opp i karet (Tøft gjort)
Fikk tatt bilde av den ene Turbomicroen
Bildet kommer senere
Inaktiv bruker
Veldig tøft nattlys! Hva bruker du? Regner med en eller flere leds?
Når får du HC da?
Hei Lars.
Jeg husker ikke hva den heter. men den er kjøpt på webzoo og består av ett 45 cm langt bånd med ett sted mellom 25 og 30 småled. skal være utrolig tøff når det gjelder vanntålighet. 12v sak med omformer.
Led har ikke dimmer og er Festet med tilhørende Dblsidig tape under lysbjelken

Betalte ca 400 for den.

HC skal jeg ringe på i morgen å høre om han vet om det er noe på gang.
Spent på styret med å få festet den til bunnen.

Jeg legger inn noen bilder av gjøremål i karet ( fisken's gjøremål )

Renhold
[External Image]

Utforskning (En av flere yngel)
[External Image]

Hangling
[External Image]
Lars
HC kommer mest sansynlig fredag den 28

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer med bildelinker innimellom.
Men her kommer de i allefall

Karet har som sagt fått bedre utnyttelse av lyset.

En ting som slår meg i den sammenhengen er at Dvergguramien (Hannen) som jeg også trodde ville bukke under på grunn av stresset som den vist nok var gjennom på vei til Butikken, har kommet seg og er oppe å spiser. I hele dag har den levd det gode liv i karet og koser seg masse med å svømme rundt og seile i den svake strømmen i ene enden på karet.

Fikk samtidig tak i en armatur til og satte opp med reflektorer. (går akkurat om reflektorene snittes ut litt ved midtbjelken på den ytterste armaturen) som er snudd slik at lyset kastes ned i karet og bort fra øverste del glasset.

Temeraturen er stabil og holder seg


Gjenstående da blir.
Da jeg ønsker å beholde orginal platene i toppen har jeg bestillt ett sett til med orginal plater som da består av to plater der den ene ikke har noen hull for utstyr.

Den uten hull for utstyr blir så gjort om til 2 plater a 69mm med frest spor for hengsling. (tilsvarende orginal)

Den den med hull for foringsautomat blir da gjort om til en plate på 98 mm som da passer i midten mellom de to armaturer.

Jobben gjøres med en Dremmel og jeg klarer dermed forhåpentligvis å gjøre denne slik at resultat blir like bra som orginalt.

Har også startet og planlagt hvordan jeg skal angripe det når HC Cuba kommer.

Om jeg flytter Eleocharis parvula bak og rundt Crinum får vi se.
forøvrig tror jeg at litt av HC skal få plass helt foran mot glasset foran Echinodorus "Ozelot" og samtidig håper jeg at jeg får den litt opp etter stenene med tiden.

Jeg har en glipe på 20 mm mellom to stener på høyre side for midten i akvariumet der jeg kan legge substrat så jeg får feste for røttene.

Er litt spent på hvordan det går.
****** ****** *******

Har i mellomtiden kjøpt Pistia med diameter på 3 - 6 (10 stk) som flyter rundt oppe i toppen.

Klarte å få bladene på 3 av de gjennom ett øye på hver sin sugekopp beregnet for feks termometer. så en klynge av pistia har samlet seg ved disse ankrene.

Tror at det kanskje blir for fuktig på oversiden av de, men får se hvordan det går.








Jeg måtte bare legge inn ett bilde av "Bitte"

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap