Skal du ha sverdplante sammen med Ancistrus anbefaler jeg at du går for en rød sort, de smaker litt beskere. Mange grønne planter er nammenam for både fisk og reker, SAEne snauspiste en vakker påfuglmose her, og enkelte stengelplanter er kostbar salat i levendeføderkar...
Plantesammensetning - er veldig svak for å supplere høye planter med
Cryptocoryner. De er hardføre, kommer i en haug sjatteringer fra lysegrønt til nesten rødt, mange høyder og bladformer og smaker forferdelig. Ikke av de mest lyskrevende, og med næringssubstrat vil de helt sikkert trives.
I tillegg er det alltid verd å ha noen hurtigvoksende stengelplanter som kan ta unna overskuddsnæring i vannet, mange å velge mellom. Selv om du har bunnlagsnæring er det lurt å tilsette litt flytende gjødsel også, god plantevekst er litt latskap satt i system. Dessuten vil jo nesten ingen ha alger...
Finne fisk som passer sammen er en gøyal utfordring, en metode jeg lukter på er å titte på lokasjon for å få ideer, selv om ambisjonen ikke nødvendigvis er biotop finnes det jo så ufattelig mye fin fisk at en lettfristet akvaristinne rett og slett må begynne et sted.
Paracheidoron axelrodi er oppgitt å finnes i
Rio Negro - Øvre og
Rio Orinoco - Øvre, kanskje du finner noen gøyale samboere på fiskelistene der? Ser et par Hypancistrus i alle fall, de spiser ikke planter bortsett fra muligens som veldig unge. En del flotte Corydoras kommer også fra området, en stim sånne ville sikkert trives sammen med Kardinal hvis du ikke har store avlsplaner. De artene vil trives med nogenlunde samme mat også, noe jeg har funnet ut at er en veldig lettelse etter en kraftig opprydding her.