Litersyken!! (side 2)

dette er sjefen selv i akvariet en som er veldig glad i mygglarver
Forrige helg var vi til IMAZO på messe. Imazo er altså fisk leverandør. Dette var litt av en opplevelse, fikk se fisk du ikke får sett i Norske dyrebutikker.
Så fant jeg disse søte skapningene på messen også, Axolotl. Har så lyst på en slik, men så er det sånn at de er ulovlige i Norge.. Noe jeg ikke skjønner noe av! utrolig teit..
Neste uke kommer det 3 nye Bikirer til meg. 1 stk Delhezi jente, 1 stk Senegalus gutt og 1 stk Endlicheri gutt. Fikk velge oss ut fisker som vi ville ha på Imazo så det er de jeg valgte ut. Senegalusen er hel hvit, med røde øyne så er han VELDIG liten. Det er de alle tre. gleder meg utrolig mye til de kommer

Legger ved et bilde av Ansorgien min og ortopinnisen.
Jeg må bare spørre: er bikir en fisk? Minner om en eller annen forhistorisk øglefisk. Nesten som om de har føtter.
Ja, bikirer er en fisk ja, ser ut som de har føtter. De er utrolige sterke, å kan lett klatre ut av akvarie om det ikke er noe lokk. Har tatt min bikir på fersken mange ganger.
Mat tips ? :)
Noen som har noen mat tips til Bikirer og Paroon Hai (eventuelt Arowana) ???
Jeg har prøvd alle slags mygglarver, de spiser det men som sagt så er det lite næring. Oksehjerte, Kylling, Reker, Tabletter og Kreps får de også av meg. Men vil prøve nye ting også, å se om det faller i smak hos de
Masse bikirer
da har jeg skaffet meg 200 liter Wromak akvarie dette er bikirenes verden!
bikirer har virkelig kapret meg totalt! Nå har jeg en del bikirer. Har også skaffet meg en marmorert lungefisk.
Jeg plukket ut bikirene mine når vi har på messe hos Imazo i Sverige (fisk leverandør). så jeg valgte de minste de hadde. Jeg vil gjerne fore de opp å se hvordan de utvikler seg! Det er noen livlige fisker ihvertfall.
Så har det skjedd noe helt sykt! Den ene bikiren min i 300 literen, har ynglet!!!
Nå håper jeg det kommer noen små bikir larver!!
Endelig har Paroon haiene mine begynt å spise fra hånden min, de glefser godt hehe
Det var dårlig med kommentarer i tråden din!

Utrolig spennende å se fiskene dine!
Men som en annen skrev sa hadde jeg nok ikke turt å putte hendene oppi karene dine. haha
*pyse*

Det er ikke så mange kommentarer nei hehe
Tusen takk
Haha, de finnes ikke farlige.
Virkelig fascinerende fisker! Virker som veldig sjarmerende skapninger, dog litt småskumle Men igjen, alt "nytt" er skummelt for min del :p
Hehe de er veldig fasinerende ja! De er veldig glupsle av seg, men de er utrolig morsomme og fine fisker
Oi, disse fiskene dine er kjempestilige! Enig i at de ser veldig forhistoriske ut haha, men utrolig tøffe! Kanskje en dag når jeg er "ferdig" med mine fiskeinteresser, så beveger jeg med over til litt røffere saker, som disse! ;D

Slike axolotlskapninger har jeg sett på flere ganger før - og jeg har så innmariii lyst på de jeg også! Skjønner ikke at det skal være ulovlig her i Norge. Tenk å ha det lille ansiktet der tittende på deg fra akvariet, haha ååh!

Foresten, ang levendefòr. Hva med slike fleskeklanner som de heter? De stygge billene med sånne små "belter" tvers over ryggen. Jeg finner de ofte i kattematen her, eller larvene kommer ofte i hunde/kattemat (tørrfòr) - men har funnet de av og til i tilfeldige skuffer hvor de kan finne smuler og slikt.

De starter som tykke små larver med pels - det har jeg matet mine små vinkeltetraer med og de ble helt ville! - så tror jeg pelsen blir litt mer piggete (ser piggete ut ihvertfall) og da klarte ikke mine dronningrasboaer å spise de) - til slutt blir de vel slike biller. Ettersom de har levd på næringsrik mat så vil jeg tro det er næring i de, hehe.. Kanskje du kan drive "oppdrett" på de om du får tak i et par larver?

Her er en link angående disse ihvertfal.
De fanget min interresse med engang, de mener jo at bikirer aner tilbake til dinosaur tiden. Det forundrer meg ikke hehe
Jeg har såå lyst på axolotl, er så utrolig teit at de er ulovlig.. Må vell dra en tur til sverige å skaffe meg en
Det hørtes ut som en god ide!
Takk for positive tilbakemeldinger
Hvorfor er de forbudt i Norge?
PolypterusDelhezi
Jeg har såå lyst på axolotl, er så utrolig teit at de er ulovlig.. Må vell dra en tur til sverige å skaffe meg en :) Det hørtes ut som en god ide! :)


Det hørtes egentlig ikke ut som en god idé.

Men har du sett denne artikkelen?

Axolotl er riktignok ikke på listen som de anbefaler å gjøre lovlig, men dette gir vel et håp for fremtiden. Uansett er det et par andre salamandere der som står at de er egnet for akvariehold.
Cathrines
Hvorfor er de forbudt i Norge?


Axolotl er en amfibie, salamander. Disse, sammen med reptiler, er forbudt å holde som kjæledyr i Norge etter en lov fra 1977.

En av hovedgrunnene til denne loven er med tanke på dyrenes velferd. I 1977 var det som manglende kunnskap om det aktuelle dyrene som gjorde at det ble ulovlig.

Men jeg ser for meg at også fare for norsk fauna er med i bildet. Tar du inn et eksotisk dyr fra utlandet, så risikerer du å ta med deg ukjent smitte, som kan påvirke norsk fauna i stor grad.

Frykten for at dyret rømmer, eller blir sluppet fri i naturen. Dette har jo skjedd med fisk. Prøver å finne en sak i nettavisene der noen fisket koi i et vilt vann i Norge. Leste det tidligere i år. Kommer ukjente dyrearter ut i naturen vår, kan de formere seg, og utkonkurrere norske arter, og igjen skape skade på vår fauna/flora.

Tidene har endret seg, så nå går de gjennom forbudet på nytt. Kunnskapen om hold har nok bedret seg betraktelig, og informasjonen er jo mye lettere tilgjengelig med internett.

edit: Her har du saken der noen fanget en koi på fisketur i Norge.
Skjønner ikke hvorfor de er ulovlig, finnes ikke farlig eller noe! En dag så skal jeg skaffe meg en

Vær sin smak
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap