Greiner fra selje-tre?

Jeg leste et sted at i USA er det høvelig vanlig å bruke greiner/røtter fra "willow" - som visstnok er i samme slekt som selje her i Norge.

På Wiki står det at barken inneholder mye garvesyre, (men ingenting om resten av greinene/treet) - friske skudd kunne brukes som fòrtilskudd hos gårdsdyr, og at det er veldig råtebestandig, eller at "kjerneveden" er veldig råtebestandig ihvertfall. Hva går under denne betegnelsen? Røtter?

Er dette en tre-sort man kan bruke greiner til som "røtter" i akvarie? Må det være dødt eller kan man ta friske greiner? Bruker ikke bevere friske greiner av disse tre-typene i elver?

Noen som har erfaring med denne tresorten? Forsåvidt skulle jeg heller kunne brukt trollhassel/vrihassel siden dette allerede er til salgs i plantebutikker, men prisene er så sinnssykt stive at det gjør jeg ikke flere gang. 150,- for en ussel kvast, neitakk.

Selja er jo temmelig bestandig, så det er vel bare å prøve. Har selv brukt einekvister i akvarie, og de holdt veldig lenge.
Pål, bruker du "ferske" einerkvister? Gjør du noe spesielt for å flå barken av, eller lar du den være på?
Nå ble jeg nysgjerrig. Selje er jeg også spent på om kan brukes. Og tro rogn, om det er mulig?
Troll- eller vrihassel har jeg ikke verken sett eller hørt fins her i Nordland.
Enig i at en kvast med greiner koster sinnsykt mye, men jeg syns det er utrolig pent. Så jeg har veldig lyst på, men jeg prioriterer heller å investere i fisken jeg ønsker meg.
De greinene jeg brukte var nok tørket.
Føler jeg oftere finner brukbare ting ute i naturen enn i små dyrebutikker med dårlig utvalg. Det gir meg nok mer også.)

Hassel fins nok helst langt lengre sørover, bortsett fra i enkelte hager. Tror disse vokser veldig seint også.
Selje vet jeg ikke, men piletrær kan brukes. Disse vil vokse som sumpplanter om de får sjansen.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap