Hvorfor kommer dette grønne på akvarie?

Hei,

dette skjedde ikke før, det er helt nytt. Det blir grønt på akvarielokket og på akvarieveggen innen en uke. Hva er det jeg gjør galt nå som jeg ikke gjorde før? Det blir et lag av dette... Alger??
Dette hadde jeg også en gang. Bare skrapet det av, så kom det aldri tilbake.
juliee
Dette hadde jeg også en gang. Bare skrapet det av, så kom det aldri tilbake. :)

Det er akkurat det jeg har gjort sånn ca 7 ganger allerede. Siste fem gangene har jeg gjort det hver uke.. har akkurat gjort det nå også, men det kommer tilbake. Dette på bildet er etter en uke.. Jeg kan ikke forstå hva som er annerledes nå. Jeg har hatt dette akvariet i over et år!!
Nå skal ikke jeg si noe helt sikkert, men jeg ser for meg at dette må være alger som vokser der fordampet vann setter seg.
Grunnen til at man får alger har noe med lys og mat å gjøre. Prøv å kutte ned på lys tiden, det holder med 8-10 timer lys. Du kan også prøve å gi litt mindre for, slik at det blir mindre overskuddnæring i vannet.
Hvis det ikke hjelper, så kan du prøve anti-alge middel.

Det trenger ikke være at du gjør noe anderledes. Du sier det er nytt, da regner jeg med at lysrøret også er nytt? Da kan dette muligens være dette som er forskjellen
Sabrina M
Det trenger ikke være at du gjør noe anderledes. Du sier det er nytt, da regner jeg med at lysrøret også er nytt? Da kan dette muligens være dette som er forskjellen :)

Jeg har ikke skiftet lyspære siden jeg kjøpte akvarie, men jeg skal prøve alt det andre du sa. U never know what's wrong Tusen takk for hjelpen
Må nesten skrive hvort stort karet er,hvor mange fisker du har og hvor ofte du bytter vann,samt om det kommer sollys direkte på karet. Ikke lett og si noe vettug uten info
Akkurat når det gjelder alger over vannet har ikke det noe med fôring å gjøre, da næringsstoffer etc ikke følger med vanndampen.
Sprettfisk
Må nesten skrive hvort stort karet er,hvor mange fisker du har og hvor ofte du bytter vann,samt om det kommer sollys direkte på karet. Ikke lett og si noe vettug uten info :)

Akvariet er 240 liter, det er noen 30 fisker molly, pluss algespisere. Snegler, men de døde ut. Direkte sollys har det alltid vært, og jeg byttet vann 2 ganger i mnd før, men i det siste har jeg måttet bytte vann hver uke pga noen ekle ormer og greier. Masse levende planter og javamose, men babyer. 2 boble greier.
Her er bilder, men jeg er dåtlig til å lage bilder med digitalt kamera. Må skaffe meg ordentlig kamera! Jeg elsker å ta bilder!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap