Grønn hinne/alger ??

Hei

Jeg har ett Fluval edge akvarie hvor det går 3 voksne guppy og 14 små yngel (1mnd gamle) og en liten ancistrus (4-5cm)

Jeg bruker sand i bunn, har 2 anubia planter og enkel dekor.
På sanden har det brett seg ut over sanden en grønn hinne, over større og større område.

Hva kommer dette av ? Har hatt dette akvarie i drift ca 5 mnd nå.
Er dette alger.

Tok mesteparten av dette opp med håv igår. Men hva hvis det returnerer ?
Er det skadelig for fisken ?
Har 7/8 i ph, 4 Gh, 3kh og har regelmessig vannbytte hver torsdag
Vil tro det er alger, ja.

Planten Anubias er svært saktevoksende, og tar ikke opp overskuddsnæring raskt. Jeg vil foreslå at du får deg hornblad eller sessiliflora å sette neddi, de er vokser raskt og tar opp mye næring - i tillegg er de fine for guppyyngelen å gjemme seg i for de voksne så de ikke blir spist

Dette høyres meir ut som ein bakterie som veldig ofte blir forveksla med ein alge. Bakterien formeirar seg vanligvis ved for høge fosfatverdiar (PO4) og legg seg som eit grønt teppe over botnen.

Fosfat kan ikkje reduseres (direkte) via vannbytter då den bind seg til plantar og anna organisk materiale. Ein vanlig og 100% naturlig måte å redusere fosfatverdien er dermed å luke. Dette er jo enklast dersom du har hurtigveksande plantar som må lukes ofte. Eit alternativ er å kjøpe organisk materiale som er kjemisk endra for å ta til seg mest mulig fosfat (dette sel f.eks webzoo: http://webzoo.no/default.pl?showPage=727). Når materialet er metta med fosfat må dette fjernes frå tanken og resultatet er reduserte fosfatverdiar.

Det beste er uansett å fylle akvariet med plantar og sørge for at desse veks.
Blågrønalger trivs også godt der det er lite bevegelse og oksygen i vannet, så du bør kansje flytte på pumpen, eventuelt skylle ut litt grums fra filteret for å få mer gjennomstrømning.
Kan det være mulig å kjøpe moseballer som kan være med å bekjempe dette. Eller må det hurtigvoksne planter til ?
Hadde vasspest en stund, men den likte eg ikke så godt, pluss den førte med seg en masse med pestsnegler. Og disse pestsneglene forsvant omtrent idet samme jeg kastet den vasspesten.
Pestsnelger kan følge med alle planter, og det er nok bare tilfeldig at de forsvant når du kastet ut vasspesten. Moseballer vokser veldig dakte og bruker som all annen mose lite næring, så det vil nok ikke hjelpe noe. Prøv å få til bedre gjennomstrømming i karet!
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap