Trenger råd!!!

Jeg har en 110 l. m. et par perlegurami, dverggurami, 1 hann, 2 hunner, 6 neontetra, 1 knurremalle, 1 anticrust, 1 albino malle og 2 små praktbotia (anbefalt for å spise pestsnegler... selv om jeg informerte om antall liter).
For en og en halv uke siden, lagde perleguramien skumrede som forsvant seint samme kveld. Sist tirsdag oppdaget jeg at dvergguramien holdt på å lage rede. Hannen og de to hunnene styra på hele kvelden. Da jeg slo av lyset for kvelden, ble perleguramihannen såpass nærgående til rede,så jeg slo på lyset igjen. Dagen etter var redet borte. I dag holder dvergguramien på å bygge et nytt rede, større enn det forrige. Hva skal jeg gjøre for at han skal lykkes med unger denne gangen??? Jeg har kun et 20 literskar ledig med 2 jegersnegler. Ellers har jeg en 60 l med 6 tigerbarber som ble flyttet ut av 110 l, da de var litt for hissige på guramiene (de skal tilbake til 110 l, når jeg har fått i gang 200 l).

Hva bør jeg gjøre?
Om du skal ha sjanse til å lykkes med å få vellykket gyting av dverggurami, må paret gå i et akvarium uten andre fisker. Hunnen bør fjernes etter at gytingen er fullført. Og du må forberede det hele slik at du har egnet fôr til rådighet når eventuelle yngel har brukt opp plommesekken. Jeg foreslår at du leser deg opp på aktuell art i fiskebasen eller andre steder (bibliotek, nett). Oppdrett av dverggurami er ganske lett, men man bør stte seg inn i det grunnleggende før man går i gang. - Og en annen ting: dverggurami og tigerbarber passer særs dårlig sammen. Det blir nesten som å slippe rovdyr inn i en hønsegård.

Stephan
takk for svar barbene ble flyttet fordi at de ikke var snille til guramiene.
Jeg må bare innrømme at jeg i utgangspunktet ikke er interessert i "avl" av fisker. Men når de setter i gang selv, synes jeg at jeg må legge til rette, slik at de kan lykkes Det er vel kanskje ikke noe jeg kan gjøre når de allerede har satt i gang... Men har lest flere tråder der det anbefales å flytte rede og fisk. Men skjønner ikke hvordan en får til det uten å ødelegge rede og "stemning"....
Dette går vel aldri bra?
Rester av skumrede til dvergguramien lå i går "spredd" utover i overflata. I kveld (har vært mye borte i helga, og ikke fått fulgt så godt med), ser jeg at dvergguramien er godt i gang med nytt rede i det ene hjørnet, og ikke nok med det, perleguramien holder på med et rede midt i karet. Og det jages i hytt og pine. Vannet begynner å bli rimelig grumset. Jeg er nybegynner (arvet karet da sønnen ble lei for knapt 6 mnd siden).Har lest mye på forumet, bl.a. at at jaginga kan ende med døden for hunnen, i værste fall.... Er veldig bekymret no når to hanner holder på med rede og jaging samtidig. Jeg vil ikke miste noen av dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap