Penselalger,hjelp..!?

Har fått penselalger, og så lurer jeg på om noen har noen effektive måter å få dette bort på f.eks. røtter...
Har to røtter som er dekt som ancistrusene mine liger godt å ligge under..
Svigerinna mi har brukt klorvann på infiserte planter, men er det noen som har prøvd dette på røtter??
Hei! Jeg ville ikke prøvd klorvann. Jeg har siamesiske algeetere, (SAE), og de, som omtrent eneste fiskeart, spiser penselalger. En fredelig, fin, morsom og ikke minst, rimelig fisk. Bør være flere i lag.
Er veldig lik siamesisk flying fox, så det er lurt å lære seg forskjellen på disse to før man handler. Det er ikke alltid de i butikken er klar over det, og ved bestilling kommer det ofte feil (her i Bodø, hvertfall)
Lykke til!
Klor og akvarium hører ikke sammen, da det er veldig dødlig for fisk. Skrubb røttene i ganske varmt vann med en såpefri børste.

SAE er ikke den eneste fiskearten som spiser penselager. Black Molly er veldig effektive!
Vanlig salt kan brukes. Gni inn rota mens den er våt og la den ligge i 5 minutter. Skyll godt med varmt vann. De døde algene fjerner fiskene selv, hvis du har algespisere der.
Har 3 eller 4 sae'r, men de tar ikke algene mine de (og ja, det er sae, ikke flying fox)...
Reker kan jeg heller ikke ha i karet pga sølvhai, scalare osv...
Så jeg kan bruke vanlig seltin original salt??
Jeg tenker på Jozo salt (med eller uten jod) eller havsalt.
Har ikke prøvd Seltin.
Hva med salt som man bruker som medisin i akvarium da, kan det fungere??
Og kan jeg ha roten i akvariet rett etterpå jeg har skylt roten?
Nei, du må ha mye sterkere saltløsing enn det du kan ha i akvariet.
Ok, men da prøver jeg seltin da.. Men kan jeg ha den i akvariet etterpå?? Etter den er skylt altså..?
Skyll den godt så er det ikke noe problem.
Nilam
Hva med salt som man bruker som medisin i akvarium da, kan det fungere?? Og kan jeg ha roten i akvariet rett etterpå jeg har skylt roten?


Bruk vanlig jozo salt, billig og bra. Akvariesalt er oppskrytt, syns jeg. Ser at noen fjerner alger med litt filtervatt, og gnir med det.
Om SAEne dine ikke beiter alger, har de kanskje for god tilgang til mat. Prøv å redusere foringen, ha gjerne noen foringsfrie dager i uka, og jeg tror du vil merke forskjell.
Black molly er, som nevnt overfor, også en dyktig algespiser. Den spiser bl.a. blågrønne alger (eg. en bakterie). Fine og snille fisker, det også.

Lykke til!

Ok, så kan bruke vanlig jozo med blått på pakken da..?
Får kjøpe det i morgen og prøve.. =)
Har 3 black molly men de går i et annet kar som ikke har noen alger nesten... =)
Men har tidligere hatt vanskeligheter for å hatt black molly, så tror ikke jeg tør å flytte de.. :P HeHe..
Hvorfor i all verden bruke salt når man har likevel har tatt ut rota av akvariet? Bruk kokende vann, og alle algene dør. Adskillig enklere.

Stephan
Jeg prøvde å si at varmt vann og skrubbing fungerte, men ts har hengt seg opp i salt.
Ok, trodde du mente skylle godt etter saltbehandlingen jeg..
Prøve med varmt vann og neglebørste i morgen jeg da.. =)
bare husk at det ikke må være såpe i neglebørsten. Det hender jeg bruker salt, men da helst som et skuremiddel, ikke som baktere- eller algedreper. krubb og varmvann fungerer utmerket, jeg tar gjerne et oppkok av steiner og røtter hvis jeg trenger desinfisering.
Anbefaler deg å lese om akvariesalt i ferskvannsakvarium, det er litt omdiskutert. Og jeg ser også at akvariesalt fra dyrebutikk inneholder 99,5% av det samme som bordsalt. Bare en enorm prisforskjell - i dyrebutikkens favør
Du kan koke røttene, er de store så legger du de bare i langpanna i stekeovnen med vann i langpanna i en halv time. Da forsvinner alle alger.


Pst. Garra rufa fisk spiser også trådalger og penselalger.
Jeg vil også nevne dette middelet:
Happy Life Algin Regular
Det har gjort underverker i to kar hos meg. Har slitt med penselalger i flere år, men dette middelet har fjernet problemet helt. Det ga best effekt da det var lite alger i karet og det ble brukt som forebygging mot ny oppblomstring.
Ser noen anbefaler å ikke bruke klor mot penselalger, og jeg kan av egen erfaring si at dette går helt fint. Klor tar knekken på dette rimelig fort. Men når det er sagt så må rota være utenfor akvariet og tørke en god stund. Klor fordamper og forsvinner av seg selv. Det jeg har gjort når dem har tørka en stund er å legge røttene i en balje og tilsette aquasafe, som evt vil nøytralisere resterende klor.

Ellers så er SAE`er glimrende til å få vekk disse algene, men forutsetter at dem ikke får noe annet å spise. Jeg har et mallekar med nye sirkulasjon hvor bakveggen var helt dekt av pensel alger. Tok en grovrens og kjøpte meg 4 små SAE`er, ca en måned etterpå så var alt borte og SAE`ene var blitt store og feite
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap