Nybegynner. gullfisk trenger nytt hjem.

Hei.

Sønnen min på 7 år fikk en BiOrb bolle av farmoren til bursdagen. Vi foreldre ble ikke informert, fordi hun va redd for at vi kom til å si nei... Fy f.... så varm jeg ble. Ja, vi vil ha akvariefisk, men i et stort akvarium og ikke enda! og slettes ikke som skal være et barns!!! Grrr

Men, nå ble det sånn. Jeg hadde ikke hjerte til å si nei da jeg vet at han virkelig har ønsket seg dette og strålte av glede da han pakket opp gaven.

Vi kjøpte to guppyer og en gullfisk etter 4 dager. Man kan ha fisk oppi etter 24 timer stod det på pakken. I dyrebutikken sa de at guppy og gullfisk gikk fint sammen. Det gjorde det ikke!!! Guppyene jager og napper i gullfisken. Så nå bor den stakkars gullfisken i et norgesglass Den blir nok levert til en dyrebutikk i morgen. Stakkar liten

Jeg har lyst å kjøpe et akvarium til den og beholde den. Men, da må jeg vel ha en BiOrb hvis den skal slippe å bo i norgesglasset sitt i en uke eller mer.

Jeg har ikke fått lest meg opp på hold av akvariefisk slik som jeg hadde lyst å gjøre før vi anskaffet oss det. Ganske pissed på svigermor ja!

Tar i mot alle tips jeg kan få

P.S: Om noen i nærheten har lyst på en gullfisk er det bare å si fra. Mitt hjerte blør for den lille skapningen
Nytt akvarium
Det er ikkje umogleg å kjøpe eit akvarium å ha gullfisken oppe i med det samme men det blir meir jobb enn det ellers ville ha vært. Eg har ikkje holdt på like lenge som ein del andre her, men eg trur oppskrifta nedanfor skal fungere.

Trinn 0. Fyll eit ekstra norgesglass med vann, slik at det holder passe romtemperatur,
slik at du kan bytte 50 % av vannet til gullfisken kvar dag. Ikkje mat.

Trinn 1: Kjøp akvarium og filter og eventuelt sand/grus planter. Sett opp å la stå til vannet er klart og romtemperatur. Bør gå på eit til 2 døgn.

Trinn 2: Slipp oppe i gullfisk etter at akvarievatnet har romtemperatur.

Trinn 3. Dagen etter at gullfisken er sluppet ute i akvariet, begynn å mate. Bytt 20 % av vatnet kvar dag i 4-5 veker. Dersom akvariet er svært lite, type bioorb 40 %. Er det stort > 200 liter er 10 % nok. Ideelt sett bør du måle nitritt annakvar dag sjølv, spør i dyrebutikk for testsett, men bytter du som nevnt ovanfor bør det gå bra.

Trinn 4. Dersom du ikkje har testsett få dyrebutikken til å teste akvarievatnet ditt etter 5 veker. Er det minimalt med nitritt kan du gå redusere byttet av vatn ned mot "standard", dvs 20 % pr veke.

Dersom du tar kontakt med lokal akvarieklubb kan sikkert nokon gje deg litt "filterguffe" til å ha i filteret ditt. Det forkorter perioden du bytter vatn kvar dag.
Sannsynlegvis er ei veke nok, men test vatnet for sikkerhets skuld.
Gullfisk blir fort store og bør få et stort akvarium med en gang.

Selv har jeg en 325l til kun noen få (5-6) gullfisk. Våre gullfisk har gått ute i dammen siden mai. Og vokst masse.

Skulle gjerne tatt den i mot, men jeg bor sikkert ikke i nærheten
Tusen takk for svar begge to. Kjenner at jeg ikke er klar for alt det arbeidet. Og gubben er ikke interessert i et ekstra akvarium. Derfor vi ville vente.... Håper jeg finner et nytt hjem til den lille.

Er det noen sjangs for at guppyene vil godta ham etterhvert eller er han dødsdømt om han får komme oppi igjen?

Jeg har skiftet ut litt av vannet og tatt oppi bittelitt dekor til ham så han ikke kjeder seg. Ser ut som han likte det. Napper litt i plastikkblomsten.

Jeg bor forresten i Rogaland, Stavangerområdet
Det vet jeg ikke. Vi har selv både guppyer og gullfisk. Men ikke sammen.
Det er fordi jeg er redd for at gullfiskene skal spise guppy-yngel. Ikke motsatt. For som sagt gullfisken vokser fort. Og de små guppy-ynglene hadde gått rett i kjeften på glupske gullfisk.

Men begge sorter bør du ha flere av. To guppyer er ingen stim (sier jeg som selv har hatt 3 gående sammen som en stim i en mnd, men i dag fikk de to yngler fra min sønns akvarium ned til seg. Så nå er de 5).


Gullfisken liker også å være sosiale med egen "rase".
Hei igjen

Jeg har satt himmel og jord i bevegelse for den lille gullfiskskjebnen. Venninna mi hadde et akvarium av samme type som hun ikke bruker lengre. Det blir hentet i dag i 17 tiden. Jeg skal innom dyrebutikken og kjøpe nye filtre, rensestein (eller hva det heter) og kick start enzymer. Samt nitritmåler. pH strips har vi på jobb (greit å være mikrobiolog av og til, hehe). Så får Blubbe komme over i sitt nye hjem i morgen kveld. Jeg er så lykkelig. Har dritvondt i nakken av alle bekymringene i natt!

Ideelt sett ville jeg latt det svive en stund før jeg tar fisk oppi, men Blubbe kan ikke bo i et norgesglass så lenge. Og det står jo at man kan ha fisk oppi etter 24 timer pga det biologiske filteret og enzymene man har oppi vannet. Han skal også få seg dame har jeg bestemt meg for, så kan de teite guppyene bare se på mens han finner kjærligheten, hehe. (Hadde uansett tenkt å ha en gullfisk til). Om en mnds tid skal guppyene få en kamerat eller to.

Huff, ikke greit å være dyreelsker alltid. Det er jo et liv og han har ikke bedt om å bli kjøpt.

Så flott. lykke til med både guppyer og gullfisker
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap