Nybegynnerakvariet- blir jeg hekta?

Etter en oppryddning i en venninnes bod, ble det akvarie på meg. Jeg arvet hennes 110 l akvarie som ikke hadde vært i bruk siden 2006.

Jeg har hatt lyst på akvarie i mange år og endelig hadde jeg plass og mulighet til å starte mitt eget lille akvarie

Den 24 eller 26 juli ble akvarie fylt med vann og skulle stå i 4 uker før fisker fikk flytte inn.
Disse ukene gikk egentlig ganske greit å bare bruke på planter og innredning.

Den 25 augus leverte jeg vanntest på dyrebutikken, 0 nitrit og litt høy ph. mellom 7 og 8.
Dermed fikk 2 guppy huer og 1 guppy han ha innflytningsfest.
Nå ble det verre å vente... Så siden jeg leste at en bør ha 3 huer pr han fikk en fisk til flytte inn tirsdagen etter.

Tidligere denne uka merket jeg at den ene guppy hua virka litt rar og i dag fant jeg den død..
Ser ikke helt ut som hvitprikksyke, men den er litt rar på finnene... Samtidig har hun trukket opp den finnen under magen slik at hun ligner en han..

Nå sliter en til hun.. Så den dør nok også snart.
Må få levert inn en vanntest så fort som mulig..


Fant ut at det var greit å lage en egen akvarietråd så det ikke går i surr med dagene..

Har skrudd opp temperaturen og skal prøve å få den opp på 31 grader. Har tenkt å prøve meg på temperaturkuren..

Noen tips?
Nå var det bare to guppyer igjen.

En han og en hu..

Hva gjør jeg nå...?

Skal jeg la dem gå alene, for å se hvordan det går?
Eller skal jeg kjøpe nye hunner slik at ikke den ene som er igjen blir stresset ihel av hannen?

Det var ikke så lett med oppstart av akvarie som jeg håpet på...
Hva fôret du bakteriene med mens du ventet på å sette inn fisk? Salmi?
Lene Henriksen
Ser ikke helt ut som hvitprikksyke, men den er litt rar på finnene... Samtidig har hun trukket opp den finnen under magen slik at hun ligner en han.. Nå sliter en til hun.. Så den dør nok også snart. Må få levert inn en vanntest så fort som mulig.. Fant ut at det var greit å lage en egen akvarietråd så det ikke går i surr med dagene.. Har skrudd opp temperaturen og skal prøve å få den opp på 31 grader. Har tenkt å prøve meg på temperaturkuren.. Noen tips?


Kan det være amoniakk/amonium dub sliter med ???
Ligner det litt på brannsår???

Temperaturkuren tror jeg gjør dette vondt værre om det er NH3/NH4 du har høy konstentrasjon av.
Samme med ph som da var litt høy.
Jeg heiv bare noe fiskemat med jevne og ujevne mellomrom...

Trodde at så lenge du ikke startet med salmimetoden så måtte du vente lenger enn om du hadde startet med salmi.


Så akvarie mitt sto noen dager over 4 uker.
Det er bare så vidt du kan se noe på fiskene. Men det ser ut som noe hvitt/blankt/gjennomsiktig på rygg, finner og hode på fisken.

Skal jeg skru ned temperaturen igjen?


Nitriten var på 0 begge vannprøvene, mens ph'en var mellom 7,5(?) og 8.

Butikkdama sa det ville gå greit når det var guppy.
Mens hu jeg snakket med en annen gang, sa at guppy ikke var den beste fisken å ha i nystartet kar..

Det blir sagt forskjellig for hver gang jeg snakker med noen eller leser på nettet.

Lettere forvirret...
Jeg hadde tatt ett vannskifte og en vann prøve før og etter som jeg hadde levert til Dyrebutikken for NH3 / NH4 test om du ikke har tester

og jeg tror nok om de tester resten så finner de nok at verdiene har endret seg.
Flott. Da prøver jeg det.

Tusen takk for hjelp
Bytt masse vann ja. Veldig greit å ha dråpetester for ihvertfall ammoniakk og nitritt selv.

Ph'n din er egentlig helt fin for guppy, så den trenger du ikke å bekymre deg for.
Var på dyrebutikken med to vannprøver. Før og etter vannbytte.

Fremdeles ingen nitrit i vannet og nå er jeg sikker på at de ikke hadde hvitprikksyken. De hadde noen fisk i karantene som hadde denne sykdommen og den lignet ikke på det mine guppyer led av.

Mulig det var finneråte? Men de så ikke typisk råtne ut heller..

Jeg vet ikke, men kjøpte en plante til som jeg ikke fikk navnet på..
Den ble veldig godt anbefalt.

Tror jeg kjøper planter en stund fremover, før jeg bruker mer penger på fisk.

Ser ut til at guppyene likte planten godt. De svømte bort og innimellom for å inspisere med en gang og nå svømmer de rundt og i denne planten hele tiden.

Spurte dem om de kunne teste flere tester, men da sa hun bare at det var nitritt som var det som oftest avgjorde om fiskene trivdes eller ikke..

Så hun testet ikke mere..
Jeg turde ikke mase mer heller for det var så travelt og mange folk rundt oss..
Om jeg ikke har missforstått alt så:

Nitritt som oftest ja så lenge akvariet har vært oppe å gå.


Men om du ikke enda har kommet opp til det punktet at det har vært oppe å stabilt så er vel NH3/NH4 det som det som må testes da det er mye tøffere for fisken med amoniakk.
Lene Henriksen
Spurte dem om de kunne teste flere tester, men da sa hun bare [B]at det var nitritt som var det som oftest avgjorde om fiskene trivdes eller ikke[/B].. Så hun testet ikke mere.. Jeg turde ikke mase mer heller for det var så travelt og mange folk rundt oss..


Det er enda et eksempel på den manglende kunnskapen hos de fleste ansatte i dyrebutikker..
Kjøp dine egne vanntester, så sparer du deg selv for mye ekstra bry. Fåes billig hos f.eks. Aquamanias (nettbutikk). Anbefaler dråpetester fra JBL. Kjøp for ammoniakk, nitritt og pH, så er du godt på vei.
Nei og nei...

Skulle ønske jeg hadde lest her før jeg var på dyrebutikken i dag...

Jeg skulle jo vente med å kjøpe fisk til det hadde gått en uke siden siste guppy døde..
Men så går jo alle de fine fiskene i alle de fine akvariene...
Så jeg falt for fristelsen.. Jeg falt så grundig for fristelsen!

Hjem kom tre dalmantinermolly (?) og en liten ancistrus..

Neste lønning kommer til å brukes på dråpetester..
Og så skulle jeg jo kun kjøpe planter i tiden fremover, for å oppnå 80% plantedekke..

Så jeg forstår dere?
Amoniakk og nitrit er forskjellige ting?

Jeg syns jeg hadde vært så flink til å lese masse, men når du står i det så føles det ikke så lett alikavell....
Stine Sofie
Kjøp dine egne vanntester, så sparer du deg selv for mye ekstra bry. Fåes billig hos f.eks. Aquamanias (nettbutikk). Anbefaler dråpetester fra JBL. Kjøp for ammoniakk, nitritt og pH, så er du godt på vei.


Det var veldig mange pH tester.. Hvilken kan jeg velge?

Noen fin tester og en fra 3-10.
Er den siste grei?
hva med dette settet ???
Tetra


eller så har du den mindre
Tetra
Men her mangler NH3/4
som da må kjøpes utenom
Lene Henriksen
Nei og nei... Skulle ønske jeg hadde lest her før jeg var på dyrebutikken i dag... Jeg skulle jo vente med å kjøpe fisk til det hadde gått en uke siden siste guppy døde.. Men så går jo alle de fine fiskene i alle de fine akvariene... Så jeg falt for fristelsen.. Jeg falt så grundig for fristelsen! Hjem kom tre dalmantinermolly (?) og en liten ancistrus.. Neste lønning kommer til å brukes på dråpetester.. Og så skulle jeg jo kun kjøpe planter i tiden fremover, for å oppnå 80% plantedekke.. Så jeg forstår dere? Amoniakk og nitrit er forskjellige ting? Jeg syns jeg hadde vært så flink til å lese masse, men når du står i det så føles det ikke så lett alikavell....

For å gjøre det enkelt: Fiskene spiser mat som inneholder nitrogen (hovedsaklig protein, men også grønne planter/plantefor) og tisser ut ammoniakk (som er litt giftig for fisk), og etter en stund spiser bakterier i filteret ammoniakken og skiller ut nitritt (som er veldig giftig for fisk), og etter en stund til kommer det nye bakterier i filteret som spiser nitritt og skiller ut nitrat (som er bittelitt giftig for fisken), og heldigvis er nitrat god plantejødsel. Derfor må du gjerne sette inn mye planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap