- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesngler
Eplesngler
Har kjøpt meg fire store gule eplesnegler, de går i 60 literen sammen med noen corydoras. Men så er jeg blitt engstelig da, for at de skal dø, har hørt at skallet da avgir et giftigstoff. Vil jo slett ikke at mine nydelige corydoras skal dø.
Sneglene gjør utrolig lite av seg, de ligger stort sett på samme plassen, men den ene observerte jeg i natt at hadde krøpet helt øverst i akavriet. Men om dagen ligger de sort sett som døde, ingen bevegelse som jeg kan se. Så jeg driver da og løfter de opp innemellom for å se om de stadig står til liv.
Hvor farlig er giften fra skallet egentlig, og hvordan kan jeg se om de lever eller ikke, og lukte på dem har jeg hørt skal være fryktelig, og det vil jeg tro for de lukter ikke akkurat blomster levende heller.
Postet 04.09.12 kl 15:58
Postet 04.09.12 kl 19:59
Postet 04.09.12 kl 20:36
Har ikke hørt noe om gift fra eplesnegleskall før, men om det er et faktum må noen bare stoppe meg her altså.
Men eplesnegler krever hardere vann enn corydoras. (se i fiskebasen så ser du hvilken hardhet de begge trives i) - vet ikke hvilken vannverdi de går i nå men om du har surt vann med lav hardhet, (gh) så vil skallet deres ta skader som er synlige.
(eplesneglene lukter råttent som død, som levende lukter de egentlig bare.. slik det lukter av litt tang og fisk osv..)
Men eplesnegler krever hardere vann enn corydoras. (se i fiskebasen så ser du hvilken hardhet de begge trives i) - vet ikke hvilken vannverdi de går i nå men om du har surt vann med lav hardhet, (gh) så vil skallet deres ta skader som er synlige.
(eplesneglene lukter råttent som død, som levende lukter de egentlig bare.. slik det lukter av litt tang og fisk osv..)
Postet 04.09.12 kl 21:30
Endret: 04.09.12 kl 21:32
Postet 04.09.12 kl 21:38
Postet 04.09.12 kl 22:08
Postet 04.09.12 kl 22:12
Postet 04.09.12 kl 22:44
tycheNår de dør råtner de i vannet. Har du ikke stor nok filterkapasitet kan de forgifte karet. Mistenker du at en har død, så kan du plukke den opp å lukte på den. Er den død lukter du det, det er helt sikkert.
Jepp, det er dette som er faren med døde snegler, ikke skallet.
Jeg har aldri hatt noe problem med det. Så lenge man har god filtrering og rimelig stort kar (dvs ikke 5-10 liter hvor én døde snegle kan forgifte hele karet i løpet av kort tid), går det som regel bra.
Men husk også at de største sneglene er de eldste, og de lever ikke spesielt lenge. Det er lurere å kjøpe de litt mindre, så betaler du mindre og har glede av dem lenger
Postet 05.09.12 kl 07:13