Hjemmelaget reol i tre? har lagd en skisse...

Heisann. Jeg vurderer å lage en akvariereol i kjelleren. Den innerste veggen i kjellerstua er egentlig bare for perfekt til en reol, som da skal dekke hele veggen. Den er 3,6 meter lang og 2 meter høy.

Men så er jeg egentlig litt redd for det med å bygge selv, jeg skal få hjelp selvfølgelig, men jeg er litt redd for at den ikke skal holde, at den kommer til å bli for svak for vekten osv... Jeg har lagd en liten skisse, og hadde blitt glad for tilbakemelding på den.

Jeg tenker at alle bjelkene (eller hva det nå heter) iallefall burde være 5 cm tykke. Jeg har ikke skrevet tykkelsen på bjelkene på skissen, men de skal altså være 5 cm på tegningen.

Hva tror dere? Kan dette funke, eller burde jeg satse på tykkere bjelker, eller et helt annet oppsett?

[External Image]
ser ikke så dumt ut dette, men du bør fell bjelkene som ligger under karene inn i bena og ikke bare skru dem! Endeved er ikke veldig holdbart å skru i!
Plussmedlem
Du burde lage en mer detaljert tegning, hvor du skriver på alt av mål. Spes i høyden....

Hvorfor vil du ha en 300 og en 240 på enden der?

36x68mm eller 48x68mm er fine materialer å lage av.

Du trenger ikke felle inn hvis du bruker stålvinkler under bjelkene i tillegg til at du endeskrur....

Lag deg maler som du kapper etter, da er det lettere å få ting like lange...
Kan blir en spennende vegg det der :o)

Men hvorfor ikke bare gå for en porsareol?
Tusen takk for alle kommentarer og tips. Jeg skal legge ut en mer detaljert tegning så fort jeg får tid til å lage en.

milo
Hvorfor vil du ha en 300 og en 240 på enden der?

Det er fordi jeg har en Juwel Rio 240 og 300 liter fra før av, så ønsker å plassere dem inni der også.

StineMari
Kan blir en spennende vegg det der :o) Men hvorfor ikke bare gå for en porsareol?

Jeg kunne lagd en porsareol ja, det hadde nok vært lettere, men jeg synes kanskje det blir litt for dyrt. Ettersom jeg er student og ikke har så forferdelig mye penger prøver jeg hele tiden å finne måter å spare litt penger på. Derfor tror jeg det er lurt å lage en reol i tre.
Plussmedlem
Jeg for min del hadde solgt 240 og 300 og heller brukt de pengene på 2 like kar. F.eks 325, 222 eller noe liknende... Fordelen slik jeg ser det med like kar er likt spenn og trykk, mer estetisk riktig, samt... Tja..... Bare sånn jeg ville gjort det.

I dette tilfellet her blir du også nødt til å regne deg litt omvendt, hvis makshøyde du kan ha er 200cm... Dvs at du regner alt annet først og så høyden på skapene til slutt, da dette er den høyden som best kan "jukses" med...

Litt kjapp hoderegning : F.eks. 160liter=100cm, 325=130cm, vert.stendere 4x5cm
Gjør som jeg liker og har de største kara i midten.
5+100+5+130+5+100+5cm = 350cm lengde....
Så legger vi til 1cm på hver side av alle kara og ender på 356cm total lengde...

Så sant jeg ikke har gjort noen elementære feil her nå, f.eks fordi bikkja akkurat spydde ved siden av meg, så skulle dette være greit regnet...
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap