Har funnet eikeblader, hva gjør jeg med dem nå?

Jeg har nettop klippet av en gren av et eiketre med masse flotte blader på, de er helt grønne.
Hva skal jeg gjøre? klippe av hvert blad og tørke dem?
eller er det noe annent jeg må gjøre?
Du skal høste dem når bladene er brune og har falt ned fra treet. Da samler du dem og tørker dem. Blader rett fra treet skal du ikke bruke.
ja men, hvis jeg tørker de grønne bladene slik at de blir brune, vill ikke det samme som i naturen skje?
Grønneblader inneholder stoffer som treet har dratt inn på høsten slik at dem blir brune og faller av. Om disse stoffene er skadelige skal jeg dog ikke uttale meg om, men jeg bruker disse bladene etter at dem har falt av treet også tørker jeg dem.
får håpe noen vet det da
Plussmedlem
De aller, aller, aller, aller fleste venter til bladene har blitt brune som følge av naturens gang og samler de da. Og dette er helt sikkert av en grunn....

Hvis du bestemmer deg for å gjøre noe annet så hold oss gjerne oppdatert slik at vi vet hvordan det går.
tror ikke jeg gjør det da. har mistet nok fisk.
Men er det noen som vet om steder hvor eikete finnes i stavanger-området?
Eiketreet jeg fant er på en skole, og jeg vet ikke om jeg tør å ta blader som folk har tråkket i, spesielt ikke på et så travelt sted.
De gröna bladen skall du kasta! End of discussion! (Jag sätter inte dit en smiley, eftersom jag menar det)

Om du ändå vill experimentera så kan du ju dokumentera fiskedöden som vi andra förväntar, eftersom det finns "stoff" som skall vara skadligt för fiskarna och som trädet suger in på hösten innan bladen blir bruna och faller ner på marken. (Det kanske bara är en faktoid).
Vänta till i höst, när du ändå har en ek.
Jag häller alltid kokande vatten på dem i en bötte och låter dem ligga där tills de sjunker (några minuter).
Funkar jätebra.
Førtydligande: Jag häller kokande vatten på bladen innan de ska i akvariet. Annars ser jag till att bladen jag har samlat tørker ordentligt.
Når blad visner om høsten, kommer de fargene de har i tillegg til klorofyll, tidligere kalt bladgrønt, tydelig frem. Årsaken skal være at klorofyll er et for verdifullt stoff for løvfellende trær til at de kan miste det. Derfor trekkes dette inn til treet før bladene faller av.

Finner følgende (lite utdrag) om klorofyll på wikipedia:
Det finnes flere typer klorofyll, som forekommer i de ulike gruppene av organismer i skiftende grad. Alle fotosyntetiserende organismer har klorofyll ?. Klorofyll er et klorinpigment

Referansen klorinpigment linkes til det følgende:

Natriumhypokloritt eller klorin er et natriumsalt med kjemisk formel NaOCl. Natriumhypokloritt blir brukt til bleking og desinfeksjon, og er etsende i en konsentrert vannløsning.
Natriumhypokloritt kan fremstilles ved å absorbere klorgass i kald natriumhydroksidløsning

Det jeg, som totalt og fullstendig amatør på feltet, innbiller meg er at det er klorofyllet som er skadelig fordi det inneholder klor. Om det er tilstrekkelig til å skade fisk, eventuelt filterbakterier, vet jeg ikke, men vil definitivt ikke ta sjansen.
530
Det jeg, som totalt og fullstendig amatør på feltet, innbiller meg er at det er klorofyllet som er skadelig fordi det inneholder klor.

Dette er fullsendig feil selv om det står på Wikipedia (det er feiloversetelse av engelsk artikkel) Det fines ikke klor i klorofyll. Klorofyll er ikke giftig og blader er ikke mer giftig enn fiskemat. Men om du setter ferske blader i akvariet skjer det det samme enn om du mater for mye: alt begynner å rotne.
Ferske blader inneholder mye næringstoffer hovedsakelig sukker og stivelse. Om høsten sugger treet i seg alle næringstoffer og blader som faller er hovedsakkelig fiber som er tungt å brytte ned.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap