- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fiskene mine dør!
Fiskene mine dør!
Hei, har et akvarie med noen få guppy, en algespiser og 3 molly. Etter å ha lest litt om endlers guppy fant jeg ut at jeg måtte ha flere hoer så dro å kjøpte flere fisk,ble 2 hanner sammen med hoene jeg kjøpte for de kom ilag med i håven når hun dama på butikken skulle prøve å få tak i hoene. når jeg kom hjem å slapp de nye beboerne i akvariet la jeg merke til at de var mere grå i fargen enn de jeg hadde fra før, var liksom ikke noe glans i de hannene som hadde sneket seg ilag med. etter en ukes tid begynte de nye fiskene å ligge mye på bunnen. så døde de unna for unna, og nå begynner de andre fiskene jeg har i akvariet å dø også. de gamle guppyene mine har blitt grå i fargen, har også en molly som ble grålig i fargen før den døde. jeg har prøvd å byttet vann 2 ganger, tømt akvariet helt og vasket sanden og grusen men nytter ikke. noen her inne som kan gi meg et tips til hvilket middel jeg kan ha i akvariet for å forhåpentligvis berge de siste fiskene jeg har igjen?
mvh trine
mvh trine
Postet 06.09.12 kl 12:52
Postet 06.09.12 kl 13:38
akvariet er 60 l, og det har vært i bruk siden juni. fram til jeg kjøpte de siste fiskene var alt bare vellstand der. ph og sånt aner jeg ikke for jeg har ikke ph tester. (men er i tanker på å bestille meg div slikt utstyr på ebay så fort jeg får penger inn på konto)
har byttet vann jevnlig i akvariet og de gangene jeg har hatt utav alt av fisk og sand har jeg tatt vare på 10-15 liter av det gamle vannet som jeg har hatt i akvariet når det har vært ferdig vasket.
har byttet vann jevnlig i akvariet og de gangene jeg har hatt utav alt av fisk og sand har jeg tatt vare på 10-15 liter av det gamle vannet som jeg har hatt i akvariet når det har vært ferdig vasket.
Postet 06.09.12 kl 13:56
Du skal aldri ta ut all sanden og vaske noe i akvariet, men du kan slamsuge sanden med en slamsuger, hvis du mistenker sykdom/smitte i karret.
Du skal bare ta ut ca 20-30% av vannet og etterfylle etterpå med lunkent vann eller aller helst vann du har mellomlagret i en bøtte over natta. Du må aldri tømme akvariet helt for vann, for da dreper du alle de gode bakteriene.
Dersom du har godt innkjørt filterpumpe i minst 5 uker og gode filterbakterier og IKKE har vasket denne grundig slik du har gjort med alt annet i akvariet, så ville jeg tippe at du har fått Oodium/fløyelssyke eller sopp. Da må du medisinere med Esha Exit og Esha 2000, som du får kjøpt på dyrebutikken. Du kan bruke de to medisinene samtidig, da gir de god effekt. Men, om smitten kom med de nye fiskene bør du jo si fra til butikken og kreve ny fisk.
Postet 06.09.12 kl 22:55
Tusen takk for svar
pumpen har duret og gått siden jeg fikk akvariet og filteret rengjør jeg ca 1 gang i uka.
jeg har bestilt en slamsuger for ett par uker siden så den bør komme i posten snart.
Dyrebutikken skal få beskjed neste gang jeg er der, begge gangene jeg har kjøpt fisk hos de har jeg blitt skuffet. Første gangen døde ene mollyen etter 1 dag, jeg tror den hadde brukket ryggen(mulig de klemte den mellom håven og glasset når de fanget den) den hadde iallefall en rød flekk på ryggen som bare ble større og større og til slutt gikk den rundt hele fisken og den døde. så fikk jeg med en annen molly som var fri for ALT av finner.
Har bare ventet på at ferieavviklingen skulle bli ferdig slik at jeg får snakket med noen andre enn en ferievikar.
Men skal stikke innom der i dag når jeg drar forbi å kjøpe medisin til de fiskene jeg har igjen her.
pumpen har duret og gått siden jeg fikk akvariet og filteret rengjør jeg ca 1 gang i uka.
jeg har bestilt en slamsuger for ett par uker siden så den bør komme i posten snart.
Dyrebutikken skal få beskjed neste gang jeg er der, begge gangene jeg har kjøpt fisk hos de har jeg blitt skuffet. Første gangen døde ene mollyen etter 1 dag, jeg tror den hadde brukket ryggen(mulig de klemte den mellom håven og glasset når de fanget den) den hadde iallefall en rød flekk på ryggen som bare ble større og større og til slutt gikk den rundt hele fisken og den døde. så fikk jeg med en annen molly som var fri for ALT av finner.
Har bare ventet på at ferieavviklingen skulle bli ferdig slik at jeg får snakket med noen andre enn en ferievikar.
Men skal stikke innom der i dag når jeg drar forbi å kjøpe medisin til de fiskene jeg har igjen her.
Postet 07.09.12 kl 10:43
Trine-lise Gravpumpen har duret og gått siden jeg fikk akvariet og filteret rengjør jeg ca 1 gang i uka.
Du sier du rengjør filteret 1 gang i uken. Hva gjør du da? Filter trenger ikke å rengjøres annet en når du merker at det ikke fungerer som det skal lenger. Spesielt vannsirkulsjonen. Det å rengjøre filteret 1 gang i uken kan medføre fiskedød. Du tar bort bakteriene som trengs. Så stopp med dette med en gang slik at bakteriefloraen kan ta seg opp igjen.
Hvordan rengjør du filteret? Skyller i akvarievann eller under spring? Når du rengjør filter så skal det alltid gjøres i akvarievann. Da tar du bare filtermassen og klemmer i en bøtte med akvarievann slik at du får ut endel skitt. Deretter putter du filteret tilbake. Dersom du trenger å skifte filtermasse, så tar du kun en del av gangen og skifter aldri hele filtermassen samtidig. Dette for info, men jeg vet jo ikke hvordan du gjør dette idag
Postet 07.09.12 kl 11:50