Nybegynnertabbe!

Hei, er ganske ny på dette med akvarium og hadde aldri i verden sett for meg at det skulle være så avansert og interessant. Kjøpte akvarie på 110L for ca 1 mnd siden av en bekjent, og fikk et lite "lynkurs" av han..
Problemet er jo at etter en liten stund her inne på dette forumet så har jeg funnet ut at et par ting jeg ble fortalt var alvorlig feil!
Det som skjedde var jo klisje-aktig nokk at fiskene begynte å dø. Så etter en stund bestemte jeg meg for å kjøpe nye fisker, og tenkte at da skulle jeg rense akvariet skikkelig først, så jeg gjorde som jeg ble fortalt, og renset filteret GRUNDIG i springen før jeg neste dag kjøpte 20 stk kardinal tetra og heiv dem oppi (hehe). Kjøpte også en "ph-test", men det sto aldri noen plass hvor mye ph-verdiem skulle være, så jeg begynte å søke litt på nett. Det var da jeg snubla over denne siden.
Ble mildt sagt utrolig stressa for at fisken skulle dø, for jeg leste jo fort her inne at selve grunnlaget for liv i akvariet er jo bakteriekulturen i filteret... (typisk)..
Heiv fiskene oppi for 3 dager siden (mandag), leste om vannverdier her for 2 dager siden (tirsdag).
Og siden tirsdag har jeg byttet omtrent 30% av vannet hver dag, men er jo egentlig ikke helt sikker på om dette hjelper fisken min og overleve. Og det var derfor jeg oppretta denne tråden.
Håper på noen hjelpsomme forslag!
Fortsett med vannbytter daglig, også skaffer du deg en nitrit test. Noen av bakteriene som levde i filteret har nok overlevd, selv om du vaska det grundig i springen. Du er langt i fra første akvaristen som har gjort disse feilene, undertegnende er også en av dem :P

pH test kan være kjekt, men en nitrit test er mye viktigere, da den sjekker opp hvor mye konsentrasjon det er av dette giftstoffet i karet.
Takk for svar! Glemte å si at jeg bestilte Laborett testsett fra tetra, etter en dags lesing her inne Så du tror tetraene mine overlever om jeg fortsetter med daglige vannskifter? I såtilfelle, hvor lenge må jeg holde på?
Du må nok bytte ut 30-40% vann hver dag i ca 10-14 dager...
Når du får nitritt- testen så kan du selv følge med..
Ok, takker igjen for utfyllende svar Men kom på noe nå når jeg skulle til å skifte vann nå nettop.. Stresser ikke dette fiskene noe veldig opp? Er det sånn at de kan dø av dette også? Eller er jeg helt på jordet?
Sikkert mange dumme spørsmål her. Takk for nettets anonymitet
Du bør prøve å mellomlagre litt vann i en bøtte, og ikke bruke vann rett fra springen. Husk også på å bruke temperert vann, eller ihvertfall ikke iskaldt rett fra krana.
Har vannet stått i en bøtte noen timer eller over natta innendørs så er det ok temperatur, og da har også eventuelt klor fordampet bort fra vannet, sånn helt for sikkerhets skyld. (dersom du har offentlig vann, har du privat brønn slipper du å tenke på klorinnhold.)

Jeg synes det høres drastisk ut med 40% vannbytte. Jeg ville nok nøyd meg å bytte 1-2 bøtter vann pr 110 Liter. ( pr dag.)

Filterbakterier formerer seg og lever på andre steder i akvariet enn bare i selve filtermediet, så om du har planter, sand og inventar med fra den forrige eieren så har du med stor sannsynlighet masse gode bakterier på alt dette.
Pust rolig, dette går veien, mister du fisk lærer du som alle oss andre utrolig mye på utrolig kort tid og gjør det riktig neste gang. Du tenkte jo ikke "hehe - nå fyller jeg akvariet med fisk og dreper alle bakterier...", så uansett gjør du så godt du kan.

Husk at Kardinaltetra opprinnelig kommer fra en elv et sted, der skifter jo mor Natur ut vannet absolutt hele tiden. I tillegg står ikke gudene med termometer når de sender vann i form av regn. Når du skifter vann så ofte og mye som du må nå er mellomlagring lurt, Europris har noen geniale 30-litersbøtter med lokk som egentlig er til vinproduksjon...

Kardinaltetra er en fisk som kommer fra tefarget surt bløtt og nærmest sykelig rent vann, så gå nå i alle fall ikke til innkjøp av Molly eller noe før du har lest deg opp litt på sammensetning! Til alt hell kan ikke Kardinaltetra heller lese, og man vet jo ikke hva de har gått i under produksjon og hvor mange generasjoner det er siden de gikk i tefarget surt bløtt vann. Men kalksten vet jeg av erfaring er en dårlig ide for dem uansett hvor pent det var syntes jeg...

Den bekjenten - har han akvarium som er oppe og går? I så fall løper du over med en bøtte eller isboks eller noe, får vedkommende til å klemme ut bakterieholdig gørr fra filteret sitt, du løper tilbake (bakterier lever ikke evig uten sirkulasjon, derfor denne løpingen) og så heller du grumset i akvariet ditt i nærheten av innsuget til filteret. Da får du bråstart på prosessen. Ikke bry deg om at det blir litt grisete, filterbakterier kan heller ikke lese så de vet ikke at de skal bo i filteret, og slår seg ned over alt der det er sirkulasjon.

Det er derfor overnitid renhold ikke er så smart, tror flere fisker dør av storrengjøring enn av litt grums her og der.

Ettersom jeg er sykelig opptatt av planter - med det vannskiftregimet du må holde nå blir det ikke mye mat igjen til dem, så husk flytende plantenæring, ellers blir det enda en "hjelp - alger!"-tråd. En bitteliten flaske "fullkost", når prosessen er igang kan du gå over på micronæring uten fosfat og nitrat.

Pust rolig - du gjør så godt du kan!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap