Corydoras egg - hvordan best berge de?

Jeg har til min store begeistring fått Corydoras egg i akvariet mitt for første gang, noe jeg har ventet på i 8 år. Så nå lurer jeg på hvordan får jeg berget disse? Platyen og kardinaltetraene er allerede å smaker på de :-/
Har generelt lite å hjelpe meg med
Gratulerer :o)

Plukk eggene og la de klekke i en isboks med luftestein, eller i en fødekasse oppi karet.
Takk

Trenger jeg varmekolbe i isboksen og hvordan plukker man eggene uten å ødelegge de?
Skrap dem av for hånd, evt bruk et barberblad om de sitter veldig godt fast. Jeg ligger ofte mine egg i en veldig finmasket hiv og lar dem klekke der og forer dem opp der til de er store nok til å klare seg selv i moderkaret...

Evt klekker jeg dem i en 30 liter med et lite luftdrevet filter. Å klekke i isboks størrelser synes jeg blir for mye arbeid mht å holde vannet rent...

Får du tal i mikroorm/walterorm (sjekk under rubrikk) så er det perfekt for til dem i starten da det forurenser så og si ikke. Er veldig lett å gi for mye avskallet artemia synes jeg og etter jeg begynte med mikroorm den førte månen og deretter nyklekket artemia og TabiMin har jeg fått opp enda større kull enn før.
En ubrukt 10l bøtte gjør også susen om du ikke har et tomt nanokar stående. Lettere å holde 10l rent enn 2l uten å skape for store endringer i vannverdiene...
Takk for svar Jeg måtte bruke en isboks, da jeg ikke fikk andre ting til å holde seg flytende eller over vannoverflaten. Men jeg har på følelsen at vannet i isboksen er blitt alt for kaldt, for det har fallt til 20 grader :/ Hadde jeg visst at en Cory noen sinne skulle legge egg i mitt akvarium, så hadde jeg hatt et ekstra kar stående klart, men etter 8 år hadde jeg liksom helt gitt opp sjansen for at det kunne skje.
Tja, du MÅ jo ikke ta de ut av karet heller.
Du kan jo la de ligge på ruten og heller skjerme eggene fra foreldrene/andre fisk.

Par magneter, litt myggnetting og en porsjon oppfinnsomhet
Ja, hadde jeg bare hatt noe sånt tilgjengelig. Bor langt på landet, så det er ikke bare, bare å få tak i ting når man trenger det heller dessverre.
Oi så spennende. håper det skjer her også en dag. men en liten fødekasse eller en finmasket hov er jo ikke så vannskelig å få tak i. Webzoo er raske i levering (som et tips). Bor også på landet og langt til det meste så glad for visse nettbutikker ja

Masse lykke til!
Jeg kommer meg til byen uka som kommer, men det problemet var å få tak i noe på fredagskvelden, siden jeg trengte det der og da. Før tetraene og platyene spiste opp alle eggene. Det var visst snacks i følge dem selv. Hehe
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap