B|g1's juwel rio 180 med eheim filtrering og uv (side 2)

Klokka er 23:31 og tempen har blitt 24 grader. (Lyset ble slukket 21:00).
Får se an hvordan det utvikler seg i natt og i morgen.

Varmefilteret i Eheim 2180 skal jo være stabilt. Siden den er så høyt over så blinker temperaturen i displayet.
Klokka er 09:30 og temp er 25,8
Nå er tempen 26,4 grader.

Siden jeg er fast bestemt på å bruke begge innsugene til Eheim 2180 har jeg modifisert rørsystemet litt... se bildene. Jeg ville ikke kutte vekk plastikk på lokket i front så derfor kjører jeg begge slangene fra bakhullet. Koblet på en 90 graders vinkel som var tilbehør til utsuget ved vannoverflaten. Se bilder. Det ble helt greit synes jeg...

Kabinettet er og "modifisert". Den midtre platen er snudd 90 grader slik at jeg fikk plass til Eheim 2180 + Helix Max 36W UV filter. Egentlig skal det være en midtre hylleseksjon. Men jeg vil ha alt skjult i skapet, og det har jeg klart nå.

Har åpnet det bakerste lokket som var på den bakre luken. Den hadde et klistremerke med en fisk på, mener Juwel at vi skal putte oppi fiskene våre i det hullet? Anyway, jeg bruker det som luftehull i håp om at temperaturen skal holde seg lavere.
Bilde 3 skulle være dette:
Seachem stablity
Har nå startet med SeaCheam Stability for innkjøring av filter. Etter hva jeg har lest på nett så skal dette være bra UV-filteret er derfor deaktivert under denne perioen.
Blir nok bra når du kommer i gang med fisk. Nå har jeg ikke så veldig god tro på de filter tilsetninger som selges, for å få tidlig opp kulturen i akvariet. Jeg kjøpte kapsler, som skulle legges i filteret, i tillegg tilsentninger for å ha i vannet. Nitrit (NO2) varierte som en jo-jo, når var kommet i gang med fisk. Vannbytte på vannbyte, fy f.. så dritlei jeg ble. Smellen kom etter ca. 3 uker. Heldigvis fikk jeg alt til å rette på seg,verdier normale
Nytt tilskudd i akvariumet
Da har jeg fyllt opp litt i akvariumet:

Diverse:
2 reflektorer
1 plante med litt størrelse som står i midten (Echinodorus biehen)

Fisker:
3 siamesiske algespisere
2 mannlige guppy
5 kardinaltetra
3 kirsebærreker


Så et akvariumet i butikken på 1050 liter, djises, den hadde vært noe å hatt den ble solgt med en Eheim 2080 pumpe.... altså maken pumpe som jeg har, bare at min har varmelement (2180).
Det er bare satse på ett slikt, så kjører du begge Eheim pumpene på det. Når den pumpe du har har gått seg til 2-3 mnd, er den så godt innkjørt, ved bytte av akvarie slipper du all innkjøring.
Rekene har gjemt seg godt, kommer et bilde av de senere
Enda flere fisker
Ble litt mere i dag

3 røde platy
2 sjakkbrettciklid
2 perlegurami
2 corydoras adolfo
2 sommerfuglciklid
Kjøpte noen huler til rekene, laget litt gjemmesteder og en hule til ei malle...
Månebelysning
Da er moonlight / månebelysning på plass
Det står på 1 time før lyset slår seg på (09-10), og slår seg av en time etter at lyset har slått seg av (22-23).

Dårlig bildekvalitet, men skal ta et bedre etter at mørkret har lagt seg.
har du lys på så lenge som til 22-23 på kvelden, så er dett lang lystid. her har jeg på med lyset ca 9.30, så går det av kl. 19. da kommer ledlys på med dempet lys fram til kl. 23 på kvelden, så blir det god natt til fiskene. Har selv av de blå led lys, i tillegg har jeg grønt og rødt. Kjøpt meg dimmer til dem, så kan regulere styrken på lyset, sammen blande lyset. Personlig synes jeg det grønne og litt rødt i da er det utrolig lekkert å se på. Alt dette kjøpt selvfølgelig på e.bay
Hans Johansen
har du lys på så lenge som til 22-23 på kvelden, så er dett lang lystid. her har jeg på med lyset ca 9.30, så går det av kl. 19. da kommer ledlys på med dempet lys fram til kl. 23 på kvelden, så blir det god natt til fiskene. Har selv av de blå led lys, i tillegg har jeg grønt og rødt. Kjøpt meg dimmer til dem, så kan regulere styrken på lyset, sammen blande lyset. Personlig synes jeg det grønne og litt rødt i da er det utrolig lekkert å se på. Alt dette kjøpt selvfølgelig på e.bay


Takk for tips.
Ja du sier noe der, kanskje jeg skal begrense lystiden litt... er det ikke 10 timer planter "trenger" av lys?
Har kjøpt følgende vanntestere fra SERA:
Nitritt, nitrat og ammonium.

Lystiden er nå fra 12-22.
Blir nok bra med den begrensninga av lystid. Her har vi alt satt opp med timere, slipper passe på å slå på og av. Lys, led lys, ozon og weafere er på timer.
BIG1
Takk for tips. Ja du sier noe der, kanskje jeg skal begrense lystiden litt... er det ikke 10 timer planter "trenger" av lys?


I karet hos meg gjør jeg som følger.

Lys fra 12 - 23 når jeg ser en tendens til økning i grønne alger så reduserer jeg til
13:45 - 23 når det blir tendenser til litt lite å gnafse på hos Ancitrusen eller brune alger så går jeg tilbake. jeg ønsker gjerne litt litt litt grønt på utsatte kontrollerte steder.

[External Image]
Hans Johansen
Blir nok bra med den begrensninga av lystid. Her har vi alt satt opp med timere, slipper passe på å slå på og av. Lys, led lys, ozon og weafere er på timer.


Samme her + foringsautomat.
Kjøpte det blå ledlyset fra eBay.

Nå er jeg på jakt etter T5 LED.
Har jeg fått hunn og hann av Gurami? Den ene er ved vannoverflaten hele tiden, det ser ut som om han/hun prøver å lage bobler...

Legger ved noen bilder av moonlight, de er litt uklare.... får se om jeg kan ta bedre bilder med speilreflekskameret.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap