Tvillingmammas akvarieveks og lidenskap (side 4)

90 literen like etter Sterbaien ankom
Legger ikke ut noen bilder av 60literen siden det er fult med guffe der ennå så det får vente til det har lagt seg litt der. Må revurdere innredning også, ble jo ikke sånn fisk jeg først tenkte da jeg revuderte det så da må innredning nok tilpasses
Tusen takk! Så hyggelig å høre!
Da var det tid for litt oppdatering fra denne kanten.

Haraldene vil ikke leke, de bare svinser rundt og oppfører seg som små tullebukker. Synd, for jeg skulle gjerne hatt noen babyer av dem. Og pumpa står så klart til innkjøring i dette karet ennå.

I øvre sjikte sammen med haraldene er det guppyyngel. Tatt bort de voksne så det er bare yngel. Tror ikke det er mer enn 30-40 igjen. Var 60-80 stykker på det meste. Dette er trolig mitt siste kull med guppy. Kjenner det er så demotiverende å stadig ha frafall i stammen.

*************************

Flekkene mine lever livet i sus og dus. Der skjer det ikke noe. Men jeg trodde jeg hadde mistet alle sandsneglene mine. Vel, nå har det kommet opp en hel bråta av dem så det er godt å se at noen holder livi bunnen også :P
Platyene suser også i sus og dus. Ergo meget avslappende akvarium dette her. Sukk. Har nok bare et kjønn av platyer pr nå, men ønsker meg noen flere så det kan bli litt yngel igjen. Noen som kan si meg sikkert hvordan jeg ser forskjell på damer og herrer?

***********************

Venezuelaene mine er meget grådige og ikke særlig flinke til å dele med albinoer når det er mattid. Men så vokser de også veldig bra da. Alle trives og suser rundt som små gale der borte. Veldig morsomt å følge med og ikke redde. Tetraene vil ikke ha flakfor så de spiser av tablettene til coryene, men de må stille i kø eller ta i nedfallet :P Og nei, de sier nei takk til flakfor

***********************

Sterbaiene barter forvirra rundt den dag i dag. Ikke helt fonni roen i karet mitt ennå. Men de ser virkelig ut til å trives og leke seg i mellom i strømmen. Eller spise rester av pumpa. I starten syntes jeg de spiste litt dårlig, men det har jeg forandret mening om. Tetraene blir ofte delt opp når de stimer fordi sterbaiene melder seg også på.

***********************

Så har vi selvmordskaret! Ja for der har guppyene bestemt seg for å ende livet sitt. Ser ut som et par gutter ble slitt ut av et par andre gutter. Og så var det en mindre smart gutt som gikk rett i pumpa og satte halefinnen der. Selv om jeg så det skjedde var det for sent så han måtte få slippe. Lover kanskje ikke så bra for fremtiden nei :P

**********************

Jeg har lyst til å satse på en fiskegruppe som kan yngle rimelig lett, helst levende, men ikke et must. Jeg har ennå ikke fonni noe som jeg faller for. Ikke guppy, platy, molly, endlers. PH i krana er alt fra 5,5 - 6,8, men jeg har buffer så kan få ph'n oppover om det trengs. Karet som er helt ledig er 63 liter. Men kan også evt sette inn i 180 literen, men da må de passe til å gå sammen med haraldene mine :P Så tips tas i mot med takk.
Ny omgjøring. 60 literenble tømt i går og inn kom det en rot, to busker med gulrotgress, en bunt javamose og 5 coryer. Samme med disse dumpa det både røde mygglarver og frossen artemia.

Nå svinser de rundt oppi der så det er en fryd. Så får vi se om dette kan ha noe for seg da. Håper på lek, men tenk om jeg har gjort noe galt.

Ph'n er senket fra utgangspunktet på 8 til nå rett over 7 og regner med at det blir enda litt mer levlig neste vannbytte. Mulig det blir et kaldtvannsbytte da ja.
Får håpe det gjør susen da

Du skriver at du gjerne vil ha fisk som yngler lett ,men ikke Platy,Guppy mm.
Hva med noen flotte Bettaèr da ,fks. Betta Marginata eller lign Disse er munnrugere ,hannen bærer yngel i munnen og spytter etter ca. 14 dager.. Utrolig flotte når de er i leksdrakt.
Ja det er faktisk noe som kan være Er de vannskelige å få til?

**********

Ok, da var flekkene mine til. De har klistra ned hele glasset, men det er jo gammelt og ikkenoe ordentlig ut av det, men i alle fall vist at de kan:P Da er det vel bare å gjøre rent glasset og la de få leke seg litt videre. SEr ut som vi kanskje er på rett vei. Det er litt oppløftene. Trang det nå midt i virusene som holder på å ta knekken på oss alle her. Dvs vi blir bare bitte litt sinte av alle magesmertene etc Så vi trang noe annet å tenke på i kveld :P Litt inspirert til å fortsette ja.
Går nok bedre neste gang med flekkene skal du se.

Håper dere blir fort bedre ,ikke noe kjekkt med magegreier.

Bettaene synes jeg er grei å holde ,de liker litt bløtt vann ellers ikke så storforlangende.
De liker heller ikke så veldig mye strøm forresten og flyteplanter å skjule seg litt i.

Mine Albier er lite sky så jeg ser de stort sett hele tiden og det er jo litt greit da.

Yngelen liker helst nyklekket artemia i starten og vokser godt på det ,men de kan nok vennes til annet for og vil jeg tro.

Det er nok best å ha et eget kar til de nyfødte da jeg ellers er redd de blir spist opp .Har aldri fått noen til å vokse opp i 222 literen ,men det er kanskje for mye forlangt også med masse ,griske fisker

Ah, tusen takk.Ja det er virkelig noe jeg har lyst på. Må bare finne meg noe flyteplanter jeg liker. Og har et par late pumper som kan passe veldig bra

Kremt, jeg har kjøpt 7 flekker, mistet to pga vannet her endret seg noe inni hampen over natta (var da lekasje ved pumpehuset i bygda så det var derfor). Ergo er mitt regnestykke 7-2=5. Mine 5 flotte flekker ble flytta fra 128 literen til 60 literen. Alt var i sin skjønneste orden i 128 literen. Nå er det vel et par dager siden. Og hva ser jeg i dag når jeg kommer hjem etter jeg hentet en gutt som hadde slått hodet sitt og ønsket å komme seg hjem og i ro? Jo jegså noe som lignet en flekk i 128'n! Måtte så klart ile til bort for å sjekke. Lumbagoen var der og da helt glemt. Akkurat som hver gang det er krise med ungene og man stabler kroppen på bena uansett konsekvenser! Og joda, det er faktisk en flekk! Den er vel av de minste jeg har, men hvor har nå den kommet fra? Altså, jeg har ikke kjøpt meg noe flere flekker for de hadde ikke! Og jeg trodde jeg kunne telle. Har ikke tort å sjekke nettbanken etter dette :P For litt tidligere i dag betalte jeg regningene mine nemlig Og kan jeg ikke telle rett på fisken min som er såpass stor kan jeg vel ikke gjøre rett i nettbanken heller tenkte jeg da.

Jeg sitter faktisk å lurer på om denne her ble noe av den ene gangen for lenge siden da de la egg. Men de egga jeg så på glasset ble ikke noe av. Så de ble jo fjernet. Men i dag så kom det altså en til! I min forvirring glemte jeg å se om det var gutt eller jente da. Forta meg å fange denne tassen som nå har vært ensom i et par tre dager for å sette den over til sine kjære. Tror det var rundt skolestart de la egg så det er kanskje ikke så urimilg at det kan komme derfra? Om de har lurt meg å lagt egga sine andre plasser?

Guttungen har rydda i akvariene og det var ikke flere flekker å se :P Men vi var litt sjokkabegge to ja. Nå tror jeg at jeg skal slutte å stole på tellinga mi :P Men jeg har ingen annen forklaring på at denne har kommet derfra. MEn den var jo litt stor også da. Tipper 4-5 cm? Men veldig liten i forhold til de fleste andre, bortsett fra minste gutten.

Jupp jeg er forvirra. Godt jeg slipper å telle på foreldrekaffen etterpå
Det var nok en liten "survivor"
Ja det er helt sikkert. Egentlig ikke fatte det fremdeles.

Og så kom det jeg har venta på ievigheter. Jeg har egg!!! Eller mine er det vist ikke, men flekkene mine har egga. De har holdt på i hele kveld og jeg har lurt på hvorfor jeg ikke så noe på glasset. Og jeg må si jeg blir fasinert av leken så jeg måtte jo bort å se. Og hva ser jeg i mosen min? Jo masse egg! Jeg har ikke telt dem. Jeg fikk litt panikk da jeg tok en i å spise dem! Men vettø hva, det er ikke lov her. Så jeg har tatt hele mine mosedott og lagt den i en hov. Der blir den til i morgen og har ikke flekkene kommet med mer egg så bærer det tilbake i 128 literen! Samme hva de mener :P Og mosa skal få komme ut igjen og dit den hører hjemme.

Har en ny mosedott i karet nå,sånn om de skulle finne på å få lyst til å bruke den Så får vi se om vi kan telle litt en dag. Men det blir først når de 6!!! har flytta tilbake.

Ja jeg er litt happy. Men om det blir noe av, er vel et godt spørsmål. Det får vi ta når det kommer
Så gøy da ,håper eggene er befruktet denne gangen
Uansett så har de vist at de kan da. Så er det ikke nå, kommer det vel med tiden :P Små barn, store gleder, store barn større gleder :P Men sånn som de har holdt på så bør de ha klart det :P Om ikke må de bare se å trene mer
Ja er det ikke rart at vi skal bli så kjempeglad for noen egg he he

Selv er jeg alltid like glad når det skjer selv om jeg har hatt og har endel av de opp i gjennom de siste årene.
Nei det kan fort skape litt ekstra bry med å få ny yngel i hus. Og så langt ser eggene litt mer geleaktig ut, ikke helt kritthvite. Om jeg har forstått rett er dette godt tegn? Nå er jo eggene 3/4 døgn ca.

Eggene er nå alene i karet og mosen godt og forsiktig plasert i bunnen av karet igjen. Mine 6!!! (ikke fem som det skulle vært, og jeg så den ene av dem var mindre enn først trodd så kanskje et avkom?) har fått plassen i 128'n igjen. De var ikke særlig vannskelig å fange egentlig. Et par trodde de skulle lure meg, men i sin smarte setting var det sannelig de som gikk på limpinnen. Stakkars

Derimot syntes kattene det var intr med frakt av fisk fra kar til kar Men det ble ikke no middag på dem i dag heller gett

Kjenner håpet stiger litt nå. Håper virkelig at jeg kan få noen små søtnoser :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap