Tvillingmammas akvarieveks og lidenskap (side 6)

Skal si du har en del å henge fingrene i Du må komme med noen bilder av de nye karene etter hvert
Ja, men jeg tror sannelig det er fisk på flyttefot. Og om en uke får jeg også flere flekker

Albinoene mine var gavemilde i natt. La 50+ egg. Redda noen, men det er første egglegging og jeg har vel ikke helt troa på disse nå heller. Usikker på om jeg skal prøve skikkelig eller bare la de gå i karet. De skal liksom tilbake i 72'n i mitt hodet. Men så er det kanskje bedre å sette de i 63 literen sammen med venezuelaene da. For de ser ensomme ut. Og er ganske skremte og borte vekk! Plass er det jo egentlig siden det karet er lengre enn 72 literen som mister litt pga kantene sine.

Eller kanskje jeg skulle sette venezuelaene opp til haraldene mine? Hm, sannelig ikke lett. Men jeg trenger cory i 72 literen sammen med diverse fisker. Hm, albinoene var fine der borte det. Men venezuelaene trivdes veldig godt der de også da.Bah.

Bestilte meg 16 planter fra akvariekjelleren i morges. Tannlege eller ikke, det blir 562 kr mindre i feriepenger bare Og skal bestille Esha 2000 fra en i nærheten som blir betraktelig billigere så da ble det ekstra planter for det jeg sparte. Øh, sikkert mye spart da

Eggene ligger i hov like ved utblåset til pumpa mi nå forresten.
Ser mange bruker Esha 2000, hvor selges dette ?
sessan
Ser mange bruker Esha 2000, hvor selges dette ?


Webzoo og akvariekjelleren selger det i alle fall, og så er det en i Våler i Østfold som selger det, skal kjøpe det av han jeg da. Litt å spare på når man skal forbi der uansett
Det skjer stadig noe her. Masse egg har blitt lagt, men formen er elendig og eggene ser ikke allverdens ut så det har blitt dems egen mat.

Planter er bestilt og blir sendt i morgen. Ny pumpe er også bestilt og har blitt sendt så kommer kanskje samtidig? Får se.

Karene blir gjort om. Igjen.

72 literen, den er uten cory nå, men jeg flytter minst en gruppe tilbake ditt. venezuelanusene trives ikke i 63 literen så de skal over i 72 literen, tror jeg. Vurderer også 180 literen på dem. Men tror ikke det. De er blitt veldig skye og gjemmer seg veldig så jeg tror jeg vil ha dem tilbake i 72 literen der de var masse fremm og likte seg sammen med tetraene mine. Til min sønns store glede, for der er "hans" kar. 6-åringen har mange gleder ja.

128 literen yngler det i som besatt om dagen. Hver dag seg jeg ny platy yngel og dattra på 6 år gleder seg enormt over at ho har så mange babyer i karet sitt. Flekkene går jo der, men jeg skal på sikt ha flere av dem og i eget kar.

180 literen går jo haraldene i og de egger stadig vekk, men det ser ut som det er dårlig kvalitet. Ike alt er spist, men de burde ha klekket nå så håpet for de eldste eggene er nok ute ja. Og satser ikke på å fange egg før jeg kan ha rent kar, nytter ikke legge dem i nettet for de blir spist igjennom nettet. Blæ.

90 literen er min eldste sønn sitt. Det er sakte og sikker økning i rekene som står der og jeg vurderer stadig å øke reke bestanden min. Jeg skulle liksom gi meg med dem jeg. Sterbaiene trives godt oppi der de også og vifter og svinser rundt. Og plantene mine har plutselig våknet til liv og skyter i været ja. Flotters! Rene plantekaret nå i forhold til hva det var. Lagt ned gjødning for et par uker siden i de fleste karene og har nok litt å si ja.

63 literen står nå med venezuelanusene mine. De trives ikke og skal som nevnt tilbake i 72 literen mest sansynlig. Mulig jeg setter flekkene over ditt for litt lek og så tilbake i 128 literen etterpå. Men da ender jeg med to lekskar og er ikke sikker på om jeg har råd til det sånn plassmessig på sikt Men noen uker er sikker ikke no problem.

60 literen står med albinoer. De gjør alt for å spise egg som jeg redda i nettet og klarte de. 1-0 til dem! Takk skal de ha liksom. Der skal jeg ha inn ny pumpe og så setter jeg disse til lek for alvor ved neste vannbytte og vips så skal de flyttes. Om det blir 72 literen på dem, 180 literen på dem eller 128 literen får vi se. På lengre sikt har jeg tenkt dem fast inn på 63 literen her nå.

Vi snakker stadig om hva vi gjør med 112 literen. Det er jo lys trøbbel der og har noe armatur som vi kanskje kan få til. Så får se om vi får fikset dette de nærmeste dagene. Men det kommer litt an på min mann sin jobbing også. I morgen drar han på langtur til Mandal og går alt etter plan rekker han akkurat hjem på lovlig vis, om ikke så kommer han ikke hjem før tirsdag. Så med tanke på dette må jeg planlegge litt ja.

Helsa er veldig skrall for tiden så jeg er ganske avhengig av hjelp og føler meg bare frustrert over at eggene kommer og ikke noe mer skjer. Gitt opp har jeg neppe, men skulle så gjerne hjulpet de litt :P
90 literen
Noen som vet hva slags plante jeg har? Gulrotgresset og sverdplanta er grei, men den i midten da? Og er den lange lange saken der det samme som de mindre som den står sammen med? Noen som kan hjelpe meg?
63 literen
Det er liksom venezuelanus oppi der, men de gjemmer seg. Selv om jeg har litt lite gjemmeplasser er det bedre med gjemmeplasser her enn i 72 literen. Så disse skal komme tilbake der de hører hjemme og karet skal få mer planter, er en grunn til at det ble bestilt ja :P
128 literen
Trenger helt klart vask på glasset, beklager alle barnelanker etc som setter sine spor
180 literen
Eggene det er bildet av har de for det meste spist i seg ja. Redda dem aldri fordi jeg er alene om det og da klarer jeg ikke.
Alle bildene er tatt med min mobiltelefon og er ganske fornøyd. Bedre enn speilrefleksen føler jeg.
Da har jeg bytta om, satt huset på hodet, satt alle i sving (til og med bikkja har mått kjenne på vannbytte).

72 literen har fått venezuelanusene tilbake og er meget fornøyd der oppe.

128 literen har corydoras paleatus flyttet ut av så får vi se om det blir egg de kan tenke seg å få fine til meg :P De kommer nok tilbake ditt etterpå. Og bunnen har fått ganske mye mer sand på seg nå.

90 literen har jeg ryddet litt i plantene på, klippet litt ned og ellers ingen endringer der. Bare vanlig vannbytte.

63 literen har besøk av paleatusene mine så får vi se om de vil leke, det ser lovende ut og de har så vidt kommet i karet! Jammen ikke vannskelig å be, så får vi se om det blir noe av. Etter eggene evt er lagt blir de flytta tilbake til 128 literen

60 literen har albinoene også vist tendenser til lek. Det er så vidt man får vannet ned i. Var ikke ferdig en gang! De la egg i går kveld, men dem har jeg ikke tatt vare på, det så ikke bra ut. Men det er jo bare andre egglegging så det er vel litt tidlig å forvente noe. MEn kanksje tredje kan by på noe De er i alle fall gale nå

180 literen, fjernet de gamle eggene, tok ut bare litt vann og iskaldt vann i retur. Det har gått opp til 26grader i karet og det uten varmekolbe så da er det greit å senke tempen for noen dager i alle fall. De nyeste eggene har jeg latt sitte, de sitter bak pumpa og vannskelig å få ut, foreldrene har ikke prøvd en gang. Så får vi se om det blir noe av.

*********'

Har vurdert å gi meg med fisk eller trappe ned. Det er utrolig slitsomt å drive med vannbytter og hver gang er jeg helt på felgen. Det koster leddene mine mye selv om mannen gjør mye av det når han er hjemme. Men jeg har liksom lyst på flere kar og coryer og han vil helst ha mer enn bare cory. Automatisk vannbytte får jeg ikke til siden karene står over hele stua mi og jeg har bare et sluk og det er badet. Ikke lysten til å ha rør på gulvet mitt og på veldig dårlige dager klarer jeg ikke løfte bena. Er fremdeles i tankeboksen. Må se etter en god løsning. Spesielt fordi jeg ikke orker mer når alt med alle karene er gjort. Skulle kjørt hest i dag, må melde pass. Enda godt jeg ikke er alene da, men noe smart må jeg finne på :P OG tar man et kar kan jeg jo like godt ta alle. Bruker jo slange så det er bare et sug for alle karene så sånnsett er det jo alt gjort enkelt og greit. Samme ved påfylling. Bortsett fra i 180 literen der ja hadde på ganske mye kaldere vann enn i de andre karene. Men det var jo bare å justere på da.Så egentlig null stress.

*må tenke på løsninger, vurderer reol, men det betyr nok bare flere kar :P*
Kanskje du kan skjære ned på antall kar ? Legge listen litt lavere for deg selv. Virker som om du bruker mye tid på karene, flytting av fisker, og vannbytter. Må fiskene flyttes så ofte ? Når jeg bytter vann lar jeg vannet gå i slange ut stuevinduet, pumper det ut med en pantry pumpe. Kan sikkert også la det renne ut i sluket på badet, men er usikker på lengden på slangen.

Selv har jeg to kar nå, og planter om å sette opp ett til. Og Selvsagt lyst på flere, men tror vi i vår iver og lyst når det gjelder å ha flere, glemmer litt ut arbeidet.

Jeg bytter vann en gang i uken, ikke på noen fast dag. Er det dårliger vannverdier, bytter jeg oftere. Med pumpe og slanger går det ganske fort, men det som tar tid er jo å luke, flytte på røtter og planter, eventuelt slamsuge osv.

Ryggen min er helt gått til krig nå, så gruer meg til vannbyttene til uken som kommer, men, det er iallefall gjennomførbart med slange løsningen.

Ta et nærbilde av den planten du lurer på, er ikke så lett å se den
Flyttinga av fiskene er jo gjort fordi jeg ønsker rene artskar da. Det får man ikke om man ikke flytter ut noen. Og den ene gruppa trivdes ikke i det ene karet og da kan de jo ikke stå der. Ikke alle trives der man ønsker det rett og slett. Og jo, det tar godt over en time å bare tømme og fylle. Er sjeldnet jeg gjør noe med plantene om jeg ikke beskjærer. Men det er liksom ikke mitt område og det tar mannen. Rett og slett fordi jeg ikke fikser det. Og så tar jeg æren. Å ha bare to kar betyr en gruppe cory og et klekkekar. Det blir en smule for smått da Alt suges jo ut i en runde og kniper jo bare slangen av mellom karene da. Men selv om jeg ikke alltid gjør det sjøl må jeg nærmest stå å trampe på han for at det skal bli gjort. Og med det vannet som gynger så her kan det godt hende både 2 og 3 vannbytter på en uke, men så kan det også være godt nok til å gå 2 uker før ny vannbytte. Spesielt om det blir mye langkjøring på han. Sjeldent jeg gjør ting alene, men det er noe med at det han gjør er jeg administrator for og jeg er kjappere enn han uansett.

Så det er vel enten fortsette som nå eller kutte helt ut. Og skal man tenke på ph svigninger og ellers vannkvalitet i krana ville det vært mye enklere å gi seg. For her er det STORE svigninger fra dag til dag Til og med smaken på vannet kjenner man endrer seg. Som oftest orker jeg ikke drikke vannet fra springen pga dårlig smak. Og det er stadig lekasje ved pumpehuset i bygda som igjen fører sand og dritt inn i karene. Så har alltid litt ekstra å tenke på for vannbytter.
Bra du har en mann da som hjelper til

Virker slitsom med vannet slik ja, hos meg ligger heldigvis ph stabilt, riktignok litt høyt.
Får å si som min mann sier når jeg har mine dårlige tider og begynner å snakke om å legge ned. Vent nå å se ,ikke gjør noe nå mens du er dårlig og det har faktisk hjulpet mange ganger. Jeg har og en mann som hjelper til når det trengs selv om han overhodet ikke er interessert i ferskvannsakvarier (kun saltvann),men stiller opp når det er behov for det.

Så ikke gjør noe overilt ,se det an litt til
Sølvi Gullaksen
Får å si som min mann sier når jeg har mine dårlige tider og begynner å snakke om å legge ned. Vent nå å se ,ikke gjør noe nå mens du er dårlig og det har faktisk hjulpet mange ganger. Jeg har og en mann som hjelper til når det trengs selv om han overhodet ikke er interessert i ferskvannsakvarier (kun saltvann),men stiller opp når det er behov for det. Så ikke gjør noe overilt ,se det an litt til ;)


Det har funka hver gang jeg har sagt jeg skal selge hesten for NÅ orker jeg virkelig ikke mer. Men det er jo min medisin (slipper mange tusen på tabletter hver mnd jeg må betale alt for selv så lenge jeg klarer å ri jevnt og trutt, slutter jeg blir jeg innlagt ganske kjapt og mer invalid enn jeg liker tanken på). Så jeg har det i tankene det du akkurat sa ja. Og det er vel det som gjør at jeg helst ikke vil gjøre noe endringer her ja. Men har heller ikke gjort noe for å trigge til lek denne gangen, var meninga, men det var før kroppen starta krigen sin for fult. Burde skjønt det komme med 20-25 grader i spenn i døgnet. Så da får de tusle rundt og trigges når jeg blir litt bedre :P

Takk for gode ord begge to.

I kveld ser det ut som jeg får kællen hjem og hadde håpet jeg kunne fått hentet en pakke fra Akvariekjelleren, men den gang ei, ikke fått sporingsnr på den. Håper det bare ikke er noe kluss, og jeg ikke har betalt for ting jeg ikke får.

Dagene er så elendig at jeg ikke har rørt bilen på over et døgn. Eller jo, jeg kjørte en km i går kveld pga gampen skada seg i går natt. Så jeg ville opp å sjekke det mikroskopiske såret som satt så langt nede. TAkk og pris for masse kulde så samler det seg ikke noe dritt så egentlig bare tok jeg av et dekken, så bandasjen satt bra og bestemte meg for at jeg skulle ta den av i dag og se på den samt spraye antiseptisk og forhåpentligvis sette han ut uten noe mer over. Og til og med i dag har jeg gått til stallen. Vanligvis orker jeg ikke, men jeg tørr ikke kjøre pga smerter og sinna kropp. Det får lades opp til jeg skal hente ungene i ettermiddag, for jeg tror ikke han rekker hjem til da. Og så blir det posten i samme slengen, bestilt litt fra webzoo, men husker for pokker ikke hva akkurat nå. Har null husk om dagen. Men sovet elendig i natt da.

I 63 literen håper jeg flekkene vil leke litt når jeg starter med litt kaldtvann og mating. De trives i alle fall stort der, men det ser jo litt tomt ut i 128 literen uten at de er der da:P
Det er stritt når kroppen går til krig. God bedring !
Håper det går bra med såret til hesten din. Har den sparket seg?
Tror han har mått henge seg i en grein eller noe, ser sånn ut. Men skorpa var så fin i dag så da forsvant bandasjer og bare la på blåspray og ut igjen med han. Greit med sår når det er så kaldt og ikke er gjørmete egentlig. Verre om jeg måtte beskytte for gjørme. Litt snurt fordi han ikke fikk kraft av meg, men han valgte sjøl å stå ute i natt så hans feil :P

Webzoo pakka kom i dag. En Maxi-Jet og et par termomter og ph måler (bare refil) og plantegjødning. Så nå har alle fått plantegjødning tilpasset hvert kar. ER ikke mye som går da gett. Deilig, vil nok vare lenge.

Og jeg er ikke gressenke lengre så jeg kan ta meg av meg sjøl og bli ferdig med krigen, eller kanskje bare be tannlegen sette bedøvelse i de verste leddene når jeg alikevel skal til han i morgen :P
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap