Reker som spiser alger. (Som tåler høy vanntemperatur.)

Finnes det jeg beskriver i topic?

Sliter med alger i ett akvariet, og ble tipset om å teste ut reker.

Men finner jo ingeting når en søker på "reker" her på siden.

De må tåle temperaturer helt opp mot 34 grader, i sommer måneden. I korte perioder så klart, men kan bli så sinnsynkt varmt her i toppetasjen hvor jeg bor.
Kirsebærreker/Sakura er svaret ditt. Flink ryddecew.
Jeg vet ikke om noen reker som står oppført med hele 34°C som trivselstemperatur akkurat, men det finnes noen som tåler og/eller trives med så varmt vann som 29-30°C. Disse skulle vel i teorien KANSKJE kunne tåle kortvarige opphold i 34°C, selv om det ikke er ønskelig.
Har du forsøkt forskjellige tiltak når vannet blir så varmt? Du kan jo prøve å kjøle vannet ved å først legge halvlitersflasker med vann i fryseren, og så når vannet er frossent kan du legge flasken i akvariet. Når dette sakte tiner i akvarier, så kjøler det samtidig ned vannet i karet.

stor reke nr 1
Stor reke nr to
Tusen takk. Da har jeg litt mere å søke på enn bare "reke" ..

Er lufta i leiligheten her som blir så varm. Så hjelper ikke med tiltak i akvariet.
Eneste som hjelper er å få innstalert noe aircondition/jordvarme, og det har jeg enkelt og greit bare ikke råd til.
Kan jo senke tempen litt med noe slikt

http://viewitem.eim.ebay.no/Aquarium-Chiller-Marine-Fresh-DC-Cooling-Clip-FAN-04-/400320627180/item

Skal bestille meg en litt mindre til nano'n,etterhvert. Fint sommerstid
Kirsebærreker kan tåle temperaturer opp til dette i kortere perioder. Hadde et par som overlevde 38 grader, det var desverre ikke så mye annet som overlevde...
Sprettfisk
Kan jo senke tempen litt med noe slikt http://viewitem.eim.ebay.no/Aquarium-Chiller-Marine-Fresh-DC-Cooling-Clip-FAN-04-/400320627180/item Skal bestille meg en litt mindre til nano'n,etterhvert. Fint sommerstid :)

Nå er dette en tråd om reker, ikke om temeratur endring i luften rundt mitt akvariet. Men takker nå for tipset uansett, men skjønn at jeg har testet ut alt av slike ting..

Det er derfor jeg nå har snudd på det, og heller leiter etter noen algespisende vesen, som kan rydde opp i akvariet mitt, og tåle korte perioder med sinnsyk varme.

Problemet blir nok noe redusert så fort jeg får tatt meg råd til ei skikkelig takvifte/aircondition. Men kan ikke prioritere det nå, med det bryr ikke algene seg noe om, de bare vokser og vokser og vokser og vokser..

Så igjen, jeg søker reker som kan tåle høy vanntemperatur, jeg forsøker ikke å endre temperaturen på vannet! ...
Benny R-J
Kirsebærreker kan tåle temperaturer opp til dette i kortere perioder. Hadde et par som overlevde 38 grader, det var desverre ikke så mye annet som overlevde...

Tusen takk for den info! Jeg kommer nok til å forsøke å få tak i sånne reker. Har spurt på lokale zoo butikk.

Er det noe spesielt navn på de rekene? Utover bare "kirsebærreke"? Fått intrykket av at det liksom er en hovedkategori..

PS: Synd å høre om all de som døde, men greit at din erfaring nå kommer til nytte for andre, om ikke annet! Takker igjen!
Søk på rubrikk her. De er ganske billige,iforhold til hva dyrebutikkene tar for dem.

Neocaridina heteropoda ´red´ Kirsebærreke ,Red Cherry Shrimp

Neocaridina heteropoda ´sakura´ Sakura kirsebærreke Sakura Red Shrimp

http://www.akvariereker.no/products/kirsebaerreke-neocaridina-heteropoda-red

Hvis dyrebutikken ikke vet hva en kirsebærreke er,så hadde jeg handla et annet sted )
Men søk rubrikk
Ville nok ikke kjøpt kirsebærreke eller sakura reker i dyrebutikken. Hos de jeg har vært hos tar dem 45-49kr reka, mens privat rundt 10-15 pr stk.

Vi er også plaget av altfor varm leilighet om sommeren og ingen i akvariumet har tatt skade av det her. Om du syns det stiger alt for høyt er det bare å bytte ut noen liter per dag sånn at du holder noenlunde riktig temp og passe på at det ikke får direkte sollys.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap