Min fiske hobby

Hei. Har altid vært fasinert av fisker siden jeg som liten gutt fikk gullfisk i bolle... 25 år siden... I mars i år kjøpte jeg et brukt akvarie av en arbeidskompis. Endelig skulle jeg få et eget akvarie. Det er på litt under 100 liter.. ønsker meg et på rundt 180 eller deromkring egentlig, men kona er ikke begeistret. Hadde først karet på loftstuen.. hadde noe amanoreker å 2 ancistruser. Emil å Ole brumm som datra mi kaller dem... Sommeren kom å tempen på loftet steg... karet måtte flyttes.. Rekene tålte ikke tempen. Ned i stua kom det.
Nå huser karet 14 tetraer. 2 ancistruser, par perleguramier, 2 palett chiklider som jeg håper blir et par. En betta splendens, 2 grå maller som ligner på kuhliål. Samt en platy hann som leter etter ett nytt hjem.
Ser du har noen planter som ikke egner seg i akvarie. De med hvite kanter bør settes i potte i vinduskarmen...

Og så har perlene dine det litt vel trangt. Sørg for at kona di forelsker seg i disse vakre fiskene, og bruk det som argument for større kar
Så de med hvit kant er ikke en akvarieplante? Prøver så godt jeg kan å få kona på gli. Neste blir å kjøpe noe flyte planter til perlene...
Å da kom sykdomen i karet. Har nå bare 4 tetra igjen.
Prøvde med esha exit først.. ingen virkning. Så nå prøver jeg tetra medic med generaltonic å en annen kur..
Håper det går bra. Kampfisken ble og syk så den måtte jeg og avlive. Håper bare de andre fiskene mine overlever. Byttet 70% av vannet idag. Men alikevell ligger fiskene å dupper i overflata.. alle untatt perlene som jakter på pallet chiklide yngel, (førstegangs foreldre) spørs om jeg må bytte litt mer vann pga medisin kuren.
Heisann!
Jeg lurer litt på vannverdiene i akvariet ditt? Og hva slags sykdom hadde / har du?

Ikke bytt så mye vann av gangen, jeg bytter maks 50% ved problemer med verdiene, og 30% en gang pr uke.
Fortsett med daglige vannbytter ei stund fremover.

Masse lykke til!

Hei. Nå har jeg blitt kvitt sykdommen i karet. Den hadde kommet med 5 kardinal tetraer. Fikk erstatning fra butikken for alle fiskene jeg mistet. Karet har nå følgende beboere. 16 kardinal tetra. 2 ancistrus sp. Fortsatt perleguramiene. 2 maller. 1 jegersnegle. Palett chiklidene fikk yngel og ble så aggressive t de måtte flytte. Hannen tok dessverre selvmord ved å hoppe ut av karet. Så nå går mor og 30-40 yngel i en plast bolle. Bytter litt vann en par ganger hver dag. Kan jeg prøve å flytte disse tilbake i selskaps karet igjen? Lever noen yngel der nå også. Vurderer nå å kvitte med med paletten for å bare la ungene vokse til før jeg gir de bort. Har fryktelig lyst på en Electric blue sommerfugler istedenfor. De er kanskje ikke så aggressive? Noen tips?
P. S før jeg får pes for perlene. Kona er litt på gli angående større kar rundt 180 200 liter...
Her er et bilde av akvariet idag. Vannet er litt grumsete siden jeg kun kjører med grov svamp i pumpa. Dette pga jobb på sjøen og vil ikke risikere tett filter på 2 uker...
På tide med en liten oppdatering igjen, har fortsatt de samme fiskene i karet. Palett mammaen har flyttet tilbake. Har nå montert og skal prøve meg på DIY Co2. Følgende oppsett. Stor brusflaske med satsen, slange, og en avklippet bambus spisepinne som jeg bare har stappet inn i slangen som difusor. Dette gir små bobler som blir sugd inn i filterpumpen. Disse er så små at de ikke lager støy når impeller tregger disse.. Satser på å se forandring på plantene om noen uker
Diy co2
Her er noen bilder av mitt DIY Co2 anlegg. Bobleteller gir meg ca 36 bobler i minuttet på morningen. Øker opp mot 50-60 utover dagen. For derretter å roe ned igjen når tempen i stua senkes. (Natt og dag temp. i stua)

Anlegget skal etter hvert utvides med 1 eller 2 flasker til. Men ser allerede etter 3 dager forskjell på planteveksten. Den ene planten min vokser kanskje 2 cm pr dag nå. i motsettning til før 0,5. (lukes hver 14. dag men må kanskje gjøre det oftere nå)
Har ikke måleutstyr for ph og kh enda men det skal kjøpes før jeg utvider anlegget ytterligere. Fiskene har ikke problemer med o2 mangel enda. Hvis jeg får det får jeg sette luftestein på timer på natta for å lufte ut Co2. Evt ordne meg en 3 veis ventil som jeg setter på timer for å slippe gassen ut i rommet istedet.

[External Image]

Her er min Bambus(lavpris variant) difusor. Beklager dårlig bilde, (mobil)

[External Image]

Her er flaske med sukker å gjær samt boble teller.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap