Fargen i 60 l akvariet har blitt gul/grønt?

Hei.
Har fått misfarge på vannet i akvariet mitt å lurer på om noen har opplevd dette?
Å hvordan blir mann kvitt det?
har normale målinger i akvariet å fisken viser ikke noe tegn til at dette plager dem, men er ikke noe fint å se på. Hadde nesten samme problem for noen måneder siden da jeg kjøpte en rot å hadde oppi, men byttet vann litt oftere å vanne ble bra etter noen dager. kjøpte så en ny rot som jeg skulle ha oppi. Skylte roten godt i varmtvann å lott den ligge i bløt i noen dager å skiftet vann i bøtten der roten lå 2-3 ganger om dagen.
Så tok jeg å skylte roten igjen å hadde den i akvariet. Noen dager etterpå så begynte vannet å bli gult/grønt. har byttet vann så ofte jeg kan i 2-3uker nå men det er fortsatt missfarget, det er mye bedre enn før men synes det kan bli klart vannet igjen nå.
Noen som vet hva jeg kan gjøre? å som vet hvorfor vannet er missfarget?
tips noen?

Mvh Marit

Ser for meg at det er en Mangrove Rot du har i akviaret, da de er ganske vanlige i butikkene.

Disse røttene har en tendens til å gi vannet et gulskjær, og det kan vare en liten stund. Vi hadde det i 60literen når vi satte opp det, og vi måtte lete etter litt info før vi fant ut at det var roten som var synderen. Det er ikke farlig, og det forsvinner med tiden. Vi har bare byttet 30% vann hver uke, så det går av seg selv.

Det nye 70liter akvariet mitt har også fått en stor rot i seg, og vannet ble veldig gult, og er vel det enda, men det har blitt merkbart bedre etter et par vannbytter.
ja trudde det var roten sin feil jeg også siden det ble sånn med den første roten også.
men ble litt itvil når det virker som jeg aldri blir kvitt den fargen helt. vart så redd for at det skulle være sykdom eller alger som missfarget vannet.
Tussen takk for svar Hansiman

Mvh Marit
Jeg koker mangroverøttene i ca 1-2 time før jeg har dem i akvariumet. Så kanskje å anbefale samt masse vannbytte noen dager fremover.
Tefarget vann er helt ufarlig for fiskene, og mange arter foretrekker at vannet er sånn. Fargene på disse kommer mye bedre fram med slikt vann...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap