Er det farlig at akvariet står litt på skrå?

Har et 140ltr kar som står på en hjemmelagd benk. Det er en 3 cm tykk helter plate fra et kjøkkenbord. Har lagt underlagsplate under bein på bordet og kar mot bordplaten.
Det er ingen vridning i platen men når alt er fylt med vann så heller karet på langsiden(80cm) ca 5-7mm lavere på ene siden. Står på laminatgulv med avrettningsmasse under.
Dette skal stå der ca 6 mndr.
Bør jeg tømme og vatre opp på nytt eller la det stå?
Jeg hadde nok tømt det, og rettet det. Ikke kult om det går galt.
Gjør et vannbytte, men før du fyller opp igjen så løfter en person opp benken og legger noe under de beina som bør løftes opp.
Trenger ikke tømme helt.
Tja. da bør man ha litt styrke i armer og rygg.
Tømmer du akvariet halvveis så vil du vel ha ca 70 kg i vannet. Sanden veier noe mer, så det kan være at du raskt kommer opp i 90 kg. Hvis underlaget også veier noen kg, så er du vel nærmere 100 kg.....

Tror jeg ville skaffet meg en 6,7 plastbøtter også slik at jobben ble litt lettere, og at du kunne mellomlagre noe akvarievann før du heller det tilbake til et ferdig vatret akvarie. Da får du litt bedre arbeidsforhold for å putte noe under akvariet. jeg er forøvrig enig i at du kan ta et solid vannbytte. Jeg har hørt om at for et ordentlig innkjørt akvarie, så går det an å bytte halvparten av vannet. Dette har ikke jeg prøvd selv, men dersom du får mellomlagret en passelig andel av det innkjørte akvarievannet så tror jeg jobben blir betydelig lettere. Og du slipper å lure på om du har stresset fiskene for mye. Får du mellomlagret vann så blir stresset på fiskene minimalt, og det blir kanskje mindre spenning i hva som skjer når man begynner å "svaie" på akvariet. Kan jo være greit å ha et stort antall plastbøtter uansett, da kan du jo temperere vann forut for vannbyttene også.

Jeg ville definitivt ha vatret opp akvariet, og brukt noe solid fyllmateriale av treverk til å stikke under. Kanskje du har noen biter listverk som kan høvles ned til passelig størrelse eller liknende.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap