Eheim electronic 2078

Jeg har litt problemer med å få full effekt ut av dette filteret. Filteret er automatisk, kan ikke overstyres manuelt hvis ikke det selv vil.

Etter 2 dagers drift reduseres effekten automatisk til ca 20%, fpr å få den på full må jeg rense filteret. Filteret er helt nytt.

Ingen av feilbeskrivelsene i manualen hjelper meg. Har noen erfaring med disse e-filterene til Eheim ?

Mitt inntrykk er at disse filterne er relativt følsomme for skitne slanger. Jeg hivde den hvite filtervatten og renser slangene ved 50% effekt, og da fungerer det utmerket.
Har to stk 2074
Enkelte påstår hardnakket at de er like pålitelige som de enklere modellene uten avansert elektronikk. Jeg skjønner ikke det resonnementet. Jeg har ingen erfaring med e-modellene, da jeg prøver å holde meg til KISS-prinsippet når det gjelder systemkritiske funksjoner som f.eks. filtre.

Men du er ikke den første som rapporterer det problemet, syns jeg har lest om det et par ganger før. Men noen løsning har jeg ikke fått med meg hittil. Forhåpentligvis kommer det noen her på forumet som kan forklare deg hva som er greia med filteret ditt, når de er ferdige med å forklare meg hvor urettferdig og trangsynt jeg er som disser e-filtrene uten at jeg engang har prøvd dem selv.
Det ser ut som om det hjalp å ta ut den hvite vatten. Det synes jeg var snodig, de må jo ha testet filteret med hvit vatt når de leverer det med ?
Filtervatten er til mekanisk filtrering. Fjerner du den, risikerer du at vannet blir "støvete" etter hvert. Men du kan jo prøve, alle akvarier er forskjellige.

Det hjelper nok på gjennomstrømningen, for filtervatten er nok det tetteste av materialene som leveres med Eheim-filtrene. (Og hvis du har mye partikler i vannet, blir vatten på kort tid enda tettere enn den var i utgangspunktet.)
Kanskje jeg kan putte litt vatt oppi som ikke dekker hele filteret ?
Da mister du mye av effekten/poenget med å bruke filtervatt. Vannet tar helst minste motstands vei.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap